خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

پیامک‌ های خرافی

ادیان نیوز: این پیامک رو واسه ۵ نفر بفرست خبر خوشی می‌شنوی وگرنه اتفاق بدی واست می‌افته!!!
این روزها دریافت و ارسال پیامک‌هایی باب شده حاوی متن‌های مذهبی که در آن به دریافت کننده می‌گویند اگر این پیامک را برای هر کسی که می‌شناسی نفرستی به فلان بلا دچار می‌شوی و عاقبت خوبی نخواهی داشت، یا این که ادعا می‌کنند اگر این پیامک برای فلان نفر بفرستی حاجت روا می شوی؛ آیا متن‌های این گونه پیامک‌ها توجیه دینی و مذهبی دارند؟
این موج پیامکی جدید یادآور بروشورهای جریان ساختگی تحت عنوان “شیخ احمد” است که در چند سال پیش، غافلان و جاهلان مسلمان در ایران و کشورهای دیگر را به طمع پولدار شدن یا فرار از عقوبت عدم نشر آن وادار می‌کرد تا سربازی مفت برای شیطان و دشمنان حق و حقیقت شده با نشر آن به صورت دست نویس یا کپی در هر کوی و برزن مبلّغ نیرنگ یهود و وهابیت و سایر دشمنان باشند . امروزه به یمن وجود سیستم ارسال پیامک تلفن همراه و شبکه‌های مجازی ترویج این اباطیل علاوه بر آسانی وسعت بیشتری به خود گرفته است که هدف آن تنها تشکیک در مقدسات و اعتقاد صحیح توسل و دعا است. دو نمونه زیر از آن جمله است:
تا پیام رو دیدی ۸ بار بگو یا الله و برای ۸ نفر بفرست همین الان خبر خوشی می‌شنوی. به الله قسمت می‌دم بفرست سئوال نکن فقط امتحان کن خیلی عجیبه!
به امام زمان قسم این پیامو بخوان دختری از خوزستانم که پزشکان از معالجه ام ناامید شدند شبی خواب حضرت زینب (س) را دیدم در گلوم آب ریخت شفا پیدا کردم ازم خواست اینو به ۷ نفر بگم این پیام به دست کارمندی افتاد اعتقاد نداشت کارشو از دست داد به دست دیگری رسید عمل نکرد پسرشو از دست داد یک نفر عمل کرد ۲۰ میلیون به دست آورد اگر به زینب اعتقاد داری این پیام را واسه ۷ نفر بفرست ۷ روز دیگر منتظر معجزه باش اگر نرسید با این شماره تماس بگیر: …….۰۹۱۶!!!!!!!!!!!!!
در بی اساس بودن این پیامک‌ها هرگز شک نکنید، متن این پیامک‌ها حتی ارزش خواندن یا فکر کردن هم ندارند، متن این پیامک‌ها صد در صد خرافه و بی اساس است. این حرف‌ها در گذشته هم بوده است، اما در حال حاضر به شکل پیامک رواج پیدا کرده؛ این گونه حرف‌ها در گذشته به صورت بسته‌هایی که حاوی شکلات و تکه‌ای کاغذ بودند و روی  کاغذ می‌نوشتند، اگر شکلات داخل بسته را بخورید حاجت‌تان برآورده می‌شود و اگر برآورده شد تا ۱۰ سال از این بسته به همین تعداد درست کنید و بین مردم پخش کنید.
متاسفانه در آموزش و یادگیری مسایل دینی کوتاهی کرده‌ایم و نسبت به احکام و عقائد اسلامی بی‌اطلاعیم.
خداوند در قرآن می‌فرماید: «فاسلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون»؛ یعنی اگر راجع به چیزی نمی‌دانید از اهل آن درباره‌اش بپرسید، در حالی که ما به جای این که از حجت‌های خدا، انبیا، ائمه، کتاب خداوند و قرآن مسایل را یاد بگیریم، دین‌مان را از زبان مردم جاهل یاد می‌گیریم و این باعث می‌شود این گونه حرف‌ها پخش شود.
این حرف‌ها خرافه است و ریشه خرافه هم در جهل، نادانی و گاهی کم سوادی است؛ یعنی افراد چیزی شنیده‌اند و از آن کاه کوه می‌سازند. اگر این خرافات به گوش دشمنان شیعه و اسلام برسد از کاه کوه می‌سازند و می‌گویند شیعه عقیده‌اش این است که اگر پیامکی نفرستد، بدبخت و بیچاره می‌شود.
یعنی زندگی انسان، اراده، اندیشه و تفکر او را در گرو پیامک می‌گذارند و می‌گویند اگر این پیامک را برای دیگران نفرستی، همه این موارد تحت تاثیر قرار می‌گیرد کسی نیست از ایشان بپرسد آیا این حرف آیه قرآن یا نص روایت است؟ کدام منبع دینی این حرف را زده ؟ کدام عالم اسلامی این حرف را زده؟ این حرف‌ها پیش نمی‌آید و حتی در ذهن مخاطب سوال به وجود نمی‌آید که آیا ممکن است این حرف سند مذهبی هم داشته باشد؟ در نهایت مردم این خرافه ها را باور می‌کنند و آن وقت به اینجا می‌رسیم.
این خرافات در حال حاضر در جامعه کم نیست و از این موضوع ضربه‌های بسیاری خورده‌ایم، زمانی می‌توانیم حرفی را به خدا، دین و امام معصوم منتسب کنیم که آن حرف از دین برآمده باشد. مثلا بگوییم فلانی اگر تو امروز نماز نخوانی تا قبل از ظهر می‌میری. نماز نخواندن حرام شرعی است، اما این که بیاییم از جانب خدا حکم تعیین کنیم درست نیست.
باید آشنای به شرع این حرف را بزند، اگر جز پیشوایان دینی و روایت کنندگان احادیث، شخص دیگری این حرف را بزند که در رأس‌شان پیغمبران و ائمه و مراجع قرار دارند، قابل قبول نیست. اگر غیر از اینها کسی بخواهد حرفی را به دین و مذهب منتسب کند، درست نیست. امروزه خیلی حرف‌ها و عقاید پخش شده‌اند که در دین نیستند، اما آنها را به پای دین می‌نویسند، یا این که بخواهیم حکم صادر کنیم و بگوییم اگر فلان کار را بکنی به فلان بلا دچار می‌شوی، این گونه حرف‌ها درست نیست و اصلا ریشه فقهی و دینی ندارد.
منبع : www.firouzi.org
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.