خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

درخواست تشکیل کمیته برگزاری اربعین حسینی

به گزارش ادیان نیوز، به نقل ازفرات نیوز؛ سید احمدالصافی که خطبه های نماز جمعه کربلا را در حرم مطهر امام حسین(ع) ایراد می کرد گفت: بودجه از جمله عوامل زیربنایی جهت فعالسازی کلیه ی دوایر و سازمان های رسمی و  غیر رسمی کشور است و چناچه تصویب و یا دقت در آن به تاخیر افتد نه تنها مشکلات پابرجای می مانند بلکه چالش های دیگری نیز ایجاد می شود.
وی در ادامه گفت: تکیه بر درآمدهای نفتی، ضربه ی محکمی به اقتصاد کشور می زند و همانگونه که همگان شاهد آن هستیم کاهش بهای نفت موجب کاهش درآمدهای کشور گردیده است و تامین نیازهای ضروری و حیاتی کشور با تهدید جدی روبرو شده است.
صافی افزود: بوجه باید بر اساس برآوردهای اقتصادی دقیق و شفاف ارائه شود و اگر اینگونه نباشد شاهد حذف بودجه برخی نهادها و یا تصویب آن برای برخی نهادهای دیگر به صورت شتابزده و اتفاقی خواهیم بود، چنین چیزی علمی بودن کار را کاهش می دهد و بیشتر آن را به سوی شانس و اقبال هدایت می نماید.
وی خواهان بررسی دقیق درآمدهای غیر نفتی شد و اشاره کرد: عراق  پتانسیل درآمدهای غیر نفتی گسترده ای را داراست اما در این راه نیازمند تصمیمات شجاعانه و هماهنگی و اتحاد می باشد تا از رخدادهای اقتصاد نفتی محتاطانه عبور کنیم. باید نقشه ای محتاطانه و دقیق برای امور مالی کشور طرح ریزی کرد، نقشه ای که دقت و ریز بینی از مهمترین ویژگی های آن باشد.
زیارت اربعین، محور دوم سخنان نماینده آیت الله سیستانی در کربلا بود. وی با قدردانی از کلیه ی کسانی که در موفقیت زیارت اربعین نقش داشند ابراز داشت: آمارهای رسمی حاکی از حضور ۱۶ الی بیست میلیون زائردر مراسم اربعین بود، آیا عقل سلیم حکم نمی کند که این سیل خروشان جمعیت بدون برنامه ریزی رها نگردند و مشکلات ریشه ای در این زمینه همچنان حل نشده باقی بماند؟ ما بیش از ۱۰ سال است که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنیم در صورتی که اگر یک چهارم چنین جمعیتی در کشور دیگری حضور می یافت آمادگی به مرتب بیشتری جهت استقبال از آنان وجود داشت. اما ما با روندی ناهنماهنگ موجب رنج و سختی زوار می شویم و آمادگی اندکی برای پذیرش آنان داریم.
وی در ادامه به شرح این مشکلات پرداخت و گفت: چرا هواپیماهای گشت زنی برای مراقبت و کنترل اوضاع از طرق هوایی خریداری نمی شود؟ چرا نیروهای امنیتی به کارهایی فراتر از چهارچوب وظیفه شان واداشته می شوند؟ چرا برای هر هزار زائر یک دستگاه آمبولانس و پزشک وجود ندارد؟
این غیر منطقی است که چشم بر چنین مناسبت بزرگی ببندیم و آن را بدون برنامه برگزار کنیم در حالی که همانند آن در جهان اسلام تنها مناسبت حج می باشد که چهار میلیون زائر در آن حضور می یابند، حال آنکه این مناسبت- که اکثرا شیعیان در آن حضور می یابند- با حضور بیست میلیونی مردم برگزار می گردد.
وی در ادامه گفت: این رخداد تنها مخصوص شیعیان نیست و از ادیان و مذاهب دیگر نیز در زیارت اربعین حضور می یابند. ای مسئولان بدانید که در این زمینه بار سنگینی بر عهده شماست و ادامه ی چنین وضعیتی دیگر ممکن نیست.
نماینده آیت الله سیستانی در ادامه گفت: عتبات عالیات از مشکلی اساسی برای خدمت به زوار رنج می برد و آن عدم حمایت مالی در مواردی است که به شدت بدان نیاز دارد. در سال ۲۰۱۲ میلادی دولت، مجلس و نخست وزیری در نشستی با حضور بیست نفر، تشکیل کمیته ی برگزاری مناسبت اربعین را تصویب نمودند، کمیته ای که از آغاز ورود زوار تا لحظه ی خرج آنان، خدمات مناسبی را ارائه دهد اما اختیارات این کمیته در مجلس به مشکل برخورد و هنوز هم به صورت رسمی مشکل برطرف نشده است. چرا پارلمان تشکیل این کمیته را تصویب نمی کند؟ آیا تصویب چنین کمیته ای کار پیچیده و دشواری است؟
صافی افزود: برخی نسبت به آمار  و ارقام زوار تردید دارند، اما ماهواره هایی که رصد تعداد زائران را بر عهده داشتند تایید می کنند که نزدیک به ۲۰ میلیون زائر در روز اربعین، حرم مطهر امام حسین(ع) را زیارت کردند. مردم نسبت به این زیارت احساس خاصی دارند و پس از سالهای سال که در زمان حکومت صدام ملعون از زیارت منع می شدند اکنون باید بی رنج و دغدغه این زیارت را به جای آورند.
منبع: شفقنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.