خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تذکر نماینده ایرانیان زرتشتی به وزیر میراث فرهنگی

دکتر اسفندیار اختیاری در یک تذکر، از مهندس ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خواست تا سخنانش را در “جشن سالروز ثبت جهانی شهر یزد” تصحیح کند و ایشان با انتشار توییتی، اینکار را انجام داد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز) به نقل از برساد، به مناسبت پنجمین سالگرد ثبت شهر یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو، ۱۹ تیر ماه جشنی در باغ دولت آباد برگزار شد. این جشن با حضور مسئولان استان و برخی از سفرای کشورهای خارجی و فعالان حوزه گردشگری برپا شد. از جامعه زرتشتی نیز گروهی از نمایندگان انجمن های زرتشتی، موبدان، بانوان زرتشتی و برخی از فعالان زرتشتی میراث فرهنگی حضور داشتند.

سیدعزت الله ضرغامی از سخنران های این جشن بود، پیش از سخنان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ویدئویی از بازدید وی از اقامتگاه بومگردی رستم پخش شد که مدیریت آن را خانم میترا فلاحتی و آقای کیخسرو لریان بر عهده دارند. همچنین مهندس ضرغامی در سخنانش از این خانواده زرتشتی و زرتشتیان به نیکی یاد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این موضوع که اعضای یونسکو در جلسه نهایی تصمیم گیری در مورد ثبت شهر یزد، به اتفاق آرا و بدون حتی یک رای مخالف به جهانی شدن این شهر رای داده اند. به سخنان نماینده یونسکو در جریان بازدید از شهر یزد استناد کرد و آن را بدین ترتیب بیان کرد: دیدنی ترین و مهمترین ویژگی این شهر تاریخی قرار گرفتن مساجد یزد در کنار کنیسه و کلیسا و زندگی مسالت آمیز ادیان در کنار یکدیگر در طول تاریخ است.

این در حالی است که در استان یزد، حتی یک کلیسا هم وجود ندارد و آنچه مورد توجه نماینده یونسکو بوده است، حضور زرتشتیان و مسلمان در کنار هم و زندگی مسالمت آمیز آنها است و قرارگرفتن مسجد، کنیسه و آتشکده در کنار یکدیگر بوده است.

دکتر اسفندیار اختیاری، نماینده ایرانیان زرتشتی پس از این سخنرانی در تذکری به وزیر میراث فرهنگی و در گفتگو با ایشان، خواستار اصلاح سخنان وزیر شد.
مهندس ضرغامی نیز در جدیدترین توییت خود، سخنان خود را تصحیح کرد.

متن توییت وزیر میراث فرهنگی، به شرح زیر است:

زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان در یزد و تبلور ویژه آن در مجاورت مسجد و آتشکده، عامل برجسته جهانی شدن آنان است.
از راهنمایی های دکتر اسفندیار اختیاری نماینده ایرانیان زرتشتی هم تشکر می کنم.
بغض و رشک بیگانه بر این همگرایی ممتاز، قابل درک است.

سید عزت الله ضرغامی پیروان ادیان ایرانیان زرتشتی

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.