خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سه راه مقابله با تهاجم فرهنگی

به گزارش ادیان نیوز، آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران که به مناسبت شهادت امام رضا(ع) در مهدیه تهران سخن می‌گفت با تأکید بر اینکه شرایط ما از جهاتی شبیه شرایط زمان امام رضا(ع) است اظهار داشت: این شرایط ما در خصوص تهاجم فرهنگی از جهاتی شبیه شرایط امام رضا(ع) است. امام رضا(ع) سه راه را برای مبارزه با تهاجم فرهنگی برگزیدند.
 امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه ما نیز امروز به این سه راه به شدت نیازمندیم یادآور شد: اولین راه تحکیم مبانی اعتقادی است که امام رضا(ع) ابتدا مبانی اعتقادی را تحکیم کرد که یک نمونه از آن برپایی همین مجالس عزاداری است چرا که دشمن در صدد است تا به این مبانی آسیب بزند.
وی بر همین اساس شالوده انقلاب اسلامی را مبانی اعتقادی عنوان کرد و گفت: پیامبر اکرم(ص) نیز از مبانی اعتقادی شروع کرد و در ۱۳ سال مکه مبدأ و معاد بود و هیچ شریعتی در میان نبود.
آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه برای موفق شدن در مقابله با تهاجم فرهنگی باید این اعتقادات را تحکیم بخشید و آن را نگه داشت، گفت: علی‌رغم تهاجم فرهنگی گسترده اعتقادات اکثر جوانان ما دست نخورده باقیمانده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری دومین راهی را که امام رضا(ع) برای مبارزه با تهاجم فرهنگی انتخاب کرده بود را نشر احادیث اهل‌البیت عنوان کرد و افزود: ۲هزار و ۴۲۷ حدیث از امام رضا(ع) در ابواب مختلف علمی، اعتقادی، فقهی، تفسیری، اخلاقی و دیگر ابعاد وجود دارد.
وی در عین حال تصریح کرد: مبانی درک زندگی دینی را باید از قرآن و عترت گرفت و در این راستا باید حلقه‌های درسی ۲۰ نفره تشکیل شود و روایات اهل بیت با اشراف یک استاد در آن تشریح شوند.
آیت‌الله خاتمی به کتاب‌هایی همچون نهج‌البلاغه و اصول کافی اشاره کرد و اظهار داشت: حضور جوان‌ها در جلساتی برای خواندن این احادیث با حضور یک استاد بسیار مؤثر است و امام رضا(ع) اینطور با تهاجم فرهنگی مبارزه می‌کرد.
امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنان خود به سومین راهی که امام رضا(ع) برای مبارزه با تهاجم فرهنگی برگزید اشاره و تصریح کرد:‌ سومین راه همان است که مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید داشتند و آن کرسی‌های آزاداندیشی است یعنی همان جلسات مناظره.
وی با بیان اینکه در زمان امام رضا(ع) مناظرات بسیاری با بزرگان آن زمان برگزار می‌شد، تصریح کرد: در یکی از مناظره‌ها با بزرگ علمای یهود امام رضا(ع) با کتاب‌های خودشان جوابشان را دادند و امروز ما به شدت نیاز به جلسات این‌چنینی داریم.
آیت‌الله خاتمی با تأکید بر اینکه کرسی‌های آزاداندیشی در صورتی جواب می‌دهد که حق‌محوری اصل باشد یادآور شد: یعنی گوینده و شنونده هر دو در پی حقیقت باشند، جناح حرف اول را نزند و شارلاتانی هم حرف اول را نزند.
آیت‌الله خاتمی در پایان تأکید کرد: به هم ریختن مجالس به خصوص در مجامع فرهنگی و دانشگاهی از هر طرف که باشد چیزی جز شارلاتانیسم نیست؛ بگذارید حرف‌ها زده شود و مخالف و موافق در محیط علمی سخن بگویند.
منبع: فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.