خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسلمانان آلمان خواستار برخورد جدی دولت با اسلام هراسان شد

به گزارش ادیان نیوز، شهرهای مختلف آلمان بویژه “درسدن” روز دوشنبه و در آغاز هفته شاهد برگزاری راهپیمایی و در واقع اعتراضات خیابانی برخی از تندروها و طرفداران نئونازی ها بود که در سایه استفاده از حق قانونی اعتراض مدنی، در واقع به احساسات خارجی ستیزی و اسلام هراسی در بین شهروندان دامن می زند.
گروه تازه تاسیس “پگیدا” (اروپاییان مخالف اسلامی شدن غرب) از حدود ۱۰ هفته قبل در شهر درسدن آلمان سر برآورده و با انتخاب روزهای دوشنبه برای برگزاری راهپیمایی اعتراضی و تجمع خیابانی بدنبال فشار بر دولت برای تغییر در سیاست پذیرش مهاجران و بستن درهای کشور به روی خارجی ها بویژه مسلمانان است.
این سلسله اعتراضات خیابانی با اهداف خارجی ستیز و ضد اسلامی روز گذشته برای دهمین هفته متوالی درحالی برگزار شد که برغم مخالفت های افکار عمومی و دولتی هر هفته بر تعداد آن افزوده می شود و به طور طبیعی بر نگرانی ها از تشدید خشونت طلبی در جامعه دامن می زند.
در کنار اعلام مخالفت شخصیت های سیاسی و حزبی با حضور شهروندان آلمانی در چنین تجمع هایی،”گرهارد شرودر”، صدر اعظم سابق آلمان نیز این هفته و با نزدیک شدن به روز دوشنبه از هموطنان خود خواست از حضور در این اعتراض ها که با اهداف خارجی ستیزی و اسلام هراسانه برگزار می شود خودداری کرده و به قول او فریب هیچ گروه “عوام فریبی” را نخورند.
برگزاری مرتب و هفتگی این راهپیمایی های مروج خشونت طلبی،در آلمان این روزها با اقدامات خشن و افراطی همچون آتش زدن مراکز تجمع مسلمانان از جمله مساجد و مراکز اسلامی با پرتاب مواد آتش زا و نوشتن شعارهای افراطی و الصاق نقش هایی از سمبل های آلمان نازی ها و همچنین حمله به زنان محجبه همراه شده است.
رهبران جامعه مسلمانان آلمان نیز نسبت به افزایش حملات فیزیکی و خشونت های خیابانی علیه مسلمانان طی هفته ها و ماه های گذشته بشدت انتقاد دارند که از آن جمله می توان به حمله چهار تن از طرفداران نئونازی ها به یک زن مسلمان محجبه و وارد کردن آسیب بدنی به وی در یک تصادف ساختگی با ماشین و در نهایت فرار از صحنه، اشاره کرد.
این درحالی است که دولت آلمان در واکنش به این اقدامات خشن همچنان سعی در کمرنگ نشان دادن اقدامات ضد اسلامی و خارجی ستیز دارد و آنچنان که انتظار می رود در برخورد با عوامل این اقدامات خشونت آمیز،جدیت لازم دیده نمی شود.
در همین رابطه “یوهانس دیم روت” سخنگوی وزارت کشور آلمان در پاسخ به نگرانی ها از افزایش این اقدامات،گفت: این وضعیت عادی نیست اما نمی تواند زیاد نگران کننده هم باشد.
وی افزود: مساله امنیت و حفاظت از مساجد به دولت مربوط نیست و ایالت ها باید درمورد آن پاسخگو باشند.
براساس آمار منتشر شده از سوی دولت،در بین سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ به طور میانگین در سال ۲۲ مسجد و مرکز اسلامی مورد حمله قرار گرفته است که این آمار در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به ۳۶ مورد افزایش یافته است و از اوایل سال ۲۰۱۲ تا اوایل ۲۰۱۴ در مجموع ۷۸ مورد حمله به مساجد اسلامی از سوی افراط گرایان و نئونازی ها ثبت شده است.
براساس اعلام شورای هماهنگی مسلمانان آلمان از سال ۲۰۰۱ تاکنون تقریبا هر دو هفته یک مسجد و یا مرکز اسلامی مورد حمله خشونت بار قرار گرفته است و رقم حملات به مساجد اسلامی به مراتب بالاتر از آمار منتشر شده از سوی دولت است.
سیاستمدار حزب چپ ها در پارلمان آلمان،” اولا یلپکه” دولت آنگلا مرکل را به جدی نگرفتن مشکلات مسلمانان این کشور متهم کرد و گفت:مسلمانان نباید بهانه ای برای مشکلات سیاسی و اجتماعی کشور باشند زیرا چنین وضعیتی موجب خدشه دار شدن همزیستی مسالمت آمیز می شود.
در پی آمار ارائه شده از سوی گروه های اسلامی نزدیک به ۳ هزار مرکز برای انجام فعالیت های مذهبی برای مسلمانان در شهرهای مختلف آلمان وجود دارد.
“ایمان ماتزیک” رییس شورای مرکزی مسلمانان آلمان در واکنش با افزایش خشونت ها علیه مسلمانان و اسلام هراسی در این کشور گفت: افزایش حملات به مساجد و مراکز اسلامی نشان دهنده تقویت فضای ضد اسلامی در آلمان است که از افزایش تحرکات افراط گرایان و نئونازی ها نشات می گیرد.
وی با اشاره به افزایش حملات خشونت آمیز به زنان مسلمان محجبه و مسلمانانی با ظاهر اسلامی،از دولت مرکل خواست ضمن انجام اقدامات قاطع و جدی در مقابله با اینگونه اقدامات، برای روشن شدن افکار عمومی آمار جنایت های ضد اسلامی را در به صورت جداگانه و دقیق منتشر کند.
کارشناسان معتقدند،تشدید اقدامات خارجی ستیزانه و اسلام هراسانه در سال آینده به یکی از مهمترین موضوعات و دغدغه های دولت ملی و دولت های ایالتی تبدیل خواهد شد که می تواند در سرنوشت انتخابات ایالت ها تاثیر فراوانی داشته باشد.
در همین راستا باید به اختلاف نظر شدید سوسیال دموکرات ها به عنوان شریک ائتلافی دولت و احزاب دموکرات و سوسیال مسیحی ها حزب صدر اعظم آنگلا مرکل،در این رابطه اشاره کرد که یکی مخالف جدی و خواستار برخورد با چنین تجمعاتی بوده و دیگری در مقابل به حامی معترضان تبدیل شده است و خواهان توجه به دغدغه های معترضان شده است.
“هایکو ماس” وزیر دادگستری آلمان و از اعضای مطرح حزب سوسیال دموکرات در مخالفت با راهپیمایی های هفتگی که با ماهیت خارجی ستیزی و اسلام هراسی انجام می شود،اعتراض های خیابانی از سوی افراط گرایان را لکه ننگی بر دامان کشور دانسته و خواستار برخورد جدی دولت و دستگاه های امنیتی با آن شده است.
با جدی گرفته نشدن این موضوع از سوی دولت و انجام نشده اقدامات قاطع در برخورد با خشونت های خیابانی،انتظار می رود در ماه ژانویه شاهد برگزاری تظاهرات گسترده تری با موضوع خارجی ستیزی و اسلام هراسی در شهرهای آلمان باشیم.
منبع: ایرنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.