خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

واکاوی علل دین‌گریزی و گرایش به فرقه‌ها

با مطالعه و تحقیق در این زمینه مهم‌ترین دلیل دین‌گریزی در میان جوانان را باید به حوزه شناخت و معرفت آن‌ها نسبت به دین و درک جامعیت و واقعیت دین مرتبط دانست.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، این روزها مساله دین‌گریزی و گرایش به فرقه‌ها و گروه‌های انحرافی به یکی از مباحث مهم و جدی تبدیل شده که متولیان مسائل دینی باید مطالعات جدی و حساب شده ای را در مورد آن انجام دهند.

اینکه چرا برخی از جوانان با کوچک‌ترین شبهه و با دعوت فرقه‌های انحرافی به آن‌ها علاقه نشان داده و به آنان می‌پیوندند مساله‌ای است که از ابعاد مختلف فکری، روانی، جامعه شناختی و… باید مورد ارزیابی جدی قرار داده و راهکارهایی برای مقابله با این مساله ارائه داد.

با مطالعه و تحقیق در این زمینه مهم‌ترین دلیل دین‌گریزی در میان جوانان را باید به حوزه شناخت و معرفت آن‌ها نسبت به دین و درک جامعیت و واقعیت دین مرتبط دانست؛ بسیاری از جوانان به خاطر عدم شناخت واقعیت و حقیقت دین ، با کم‌ترین شبهه و سوالی نسبت به تمامیت دین دچار بدبینی شده و اسیر فرقه‌ها و گروه‌های انحرافی با صدها وعده و ادعا می‌شوند.

شواهد حاکی از آن است که امروزه بسیاری از جوانان جامعیت دین اسلام را درک نکرده و دین را در برخی از احکام دینی خاص محصور می‌دانند. آنها واقعیت های دینی و کارکردها و سودمندی دین را در حوزه فردی و اجتماعی نمی دانند. اینکه سبک زندگی اسلامی تا چه میزان می‌تواند سعادت و خوشبختی و زندگی بسامان را برای بشریت به همراه داشته باشد برای بسیاری از جوانان عزیز کشورمان غیر قابل درک است.

بنابراین به نظر می‌رسد مهم‌ترین دلایل دین‌گریزی و فاصله گرفتن برخی از جوانان از حوزه دین را می بایست به عدم شناخت درست و صحیح از واقعیت‌های دین مرتبط دانست به همین دلیل اولین اقدامات باید در حوزه شناخت و معرفت جوانان صورت گیرد.

از دیگر سو ادعاهای دروغین و وعده‌های توخالی بسیاری از فرقه‌ها و گروه های انحرافی از دیگر عوامل گرایش به این فرقه ها و گروه ها به شمار می‌رود. این فرقه ها ادعا می‌کنند که مسیر خوشبختی و سعادت را بسیار سریع برای مخاطبان خود به ارمغان می‌آورند و با دادن وعده‌های رسیدن به قدرت و ثروت و کسب تجربه های معنوی و رسیدن به قدرت‌های ماورایی به جذب مخاطبان می‌پردازند.

بنابراین امروزه می بایست ابعاد مختلف دین‌گریزی ریشه‌یابی و عوامل آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده، مسیرها و روش هایی برای مقابله با این مساله پیدا نمود.

منبع فرقه نیوز
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.