خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

شاخص‌های خانواده کارآمد

نویسنده : محمد مهدی صفورایی پاریزی    

چکیده :

خانواده به عنوان کهنترین نظام در جوامع بشری، مناسبترین سازمان برای تامین نیازهای جسمی و روانشناختی اعضا و بهترین بستر برای پرورش نسلی کارآمد و معتقد به ارزشهای دینی و اجتماعی و زمینهساز تامین نیازهای اقتصادی، حقوقی و امنیت و آرامش روانی افراد بشر بوده است. در سالهای اخیر نظام خانواده به دلیل تحولات فرهنگی، اجتماعی، صنعتی، علمی و ارزشی با مشکلات متعددی روبرو شده است.
تزلزل بسیاری از سنتها، اخلاقیات، آداب، رسوم و اعتقاداتی که عامل تقویت، استحکام و تعادل خانواده بوده، کارآمدی خانواده را تهدید کرده است. عوامل موثر بر کارآمدی و ناکارآمدی خانواده به قدری زیاد و پیچیده است که برای مقابله با عوامل آسیبزا و حفاظت از هویت ملی و دینی نظام خانواده، معرفی و آموزش شاخصهای کارآمدی خانواده در سطح ملی و بینالمللی ضرورت پیدا کرده است.
خانواده تاثیر بسیار فراوانی بر جامعه دارد و تحقق جامعه سالم و کارآمد در پرتو وجود خانواده های سالم و کارآمد امکان پذیر است. هدف پژوهش حاضر آن است ویژگی های خانواده کارآمد را از منابع معتبر اسلامی بر اساس شاخص های بینشی، اخلاقی و حقوقی استخراج و معرفی نماید. شاخص ها و ویژگی ها با روش توصیفی تحلیلی به صورت جزئی و تفصیلی از آیات و روایات مربوط به خانواده استخراج و ارائه شده است.

کلید واژه:
شاخص ، خانواده کارآمد ، منابع معتبر اسلامی ، ویژگی‌های خانواده کارآمد

شاخص‌های خانواده کارآمد
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.