خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سازمان جوانان یهود | چه بود و چه شد؟

به مناسبت سالروز تاسیس سازمان جوانان یهود؛

سازمان جوانان یهود تهران معروف به گیشا، این روزها فعالیت خاصی انجام نمی‌دهد، اما روزگاری به فعالیت‌های فرهنگی نظیر برپایی تئاتر و نمایش، تورهای گردشگری و باستان‌شناسی و برپایی جشن‌های مختلفی می‌پرداخت.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، سازمان جوانان یهود تهران، مرکز فرهنگی و آموزشی جوانان یهودی در تهران است. البته در حال حاضر این مجموعه غیرفعال هست اما به‌رغم فعالیت و اقدامات گذشته و اهمیتی که در سال‌های گذشته برای جامعه یهودیان ایران پدید آورده به آن می‌پردازیم.

مراکز و سازمان های جامعه یهودیان ایران

البته ایرانیان یهودی دارای انجمن‌ها و مراکز مختلفی هستند که مسئولیت امور جامعه کلیمیان ایران را بر عهده‌دارند. برای آشنایی بیشتر به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

انجمن کلیمیان تهران – جامعه روشنفکران کلیمی – خانه جوانان یهود تهران – کمیته‌ نسوان‌ همدان‌ – سازمان دانشجویان یهود ایران – کانون پیشبرد فرهنگی و اجتماعی یهود – جامعه فارغ‌التحصیلان یهودی – انجمن کلیمیان شیراز – انجمن کلیمیان کرمانشاه – گروه مذهبی بنی تورات – کانون دوشیزگان و بانوان کلیمی – کانون فرهنگی ـ هنری کلیمیان ایران – انجمن فرهنگی گنج دانش (اوتصر هتورا) (در حال حاضر غیرفعال) – گروه متعهد به فرهنگ یهودی – سازمان جوانان گیشا (در حال حاضر غیرفعال) – خانه جوانان باغ صبا و انجمن خیریه کوروش در این لیست قرار دارند.

سازمان جوانان یهود
یکی‌ از دلایل‌ باقی‌ ماندن‌ و نجات‌ یهودیان‌ عامل‌ مؤثر و مهم‌ تشکیلاتی‌ و سازمانی بودن‌ این‌ قوم‌ است‌ که‌ هم‌ اکنون‌ نیز به‌ صورت‌ وسیع‌تر و پیشرفته‌تر در تمام‌ کشورهای‌یهودی‌نشین‌ دنیا وجود دارد عکس iranjewish

سازمان جوانان یهود گیشا

جالب است بدانید شموئیل‌ کامران‌، فرد یهودی که پس از مهاجرت از همدان به استان تهران، نخستین کسی‌ بود که‌ شامپو را به‌ بازار ایران عرضه‌ نمود. پس‌ از دو سال‌ با تأسیس‌ کارگاهی‌ کوچک‌، تولید مواد آرایشی‌ را در ایران‌ شروع‌ کرد. وی در سال‌ ۱۳۲۷نیز به‌اتفاق‌ دوستانش‌ سازمان‌ جوانان‌ یهود ایران‌ را تأسیس‌ کرد. باگذشت زمان سازمان جوانان یهود گیشا نیز عرصه فعالیت‌های خود را درزمینهٔ های مختلفی گسترش داد.

از اعضا هیئت‌مدیره این سازمان می‌توان به بیژن آصف و منوچهر آذری اشاره داشت. گروه موسیقی انجمن کلیمیان (کرال) نیز توسط این مجموعه تأسیس شد. همچنین نشریه نیت نیز توسط این مجموعه چاپ و منتشر می‌شود. این مجموعه به فعالیت‌های فرهنگی نظیر برپایی تئاتر و نمایش، تورهای گردشگری و باستان‌شناسی و برپایی جشن نای بار میتصوا و بر میتصوا می‌پردازد.

سازمان جوانان یهود
منوچهر آذری بازیگر یهودی سینما و تلویزیون و گوینده رادیو یکی از اعضاء هیئت مدیره سازمان جوانان یهود می باشد عکس adyan iran

این برنامه‌ها که شامل موسیقی، مسابقه و دکلمه و نمایشنامه طنز، آموزش زبان انگلیسی و زبان عبری، عروسک‌سازی و دیگر کلاس‌های آموزشی می‌شدند.

ضمن اینکه، برخی مواقع نیز سازمان جوانان یهود محلی برای برگزاری همایش جوانان کلیمی ایران و میزبان برنامه‌های فرهنگی، علمی و هنری جامعه یهودیان به شمار می‌آمد.

تشکیلاتی بودن جامعه یهودیان

یکی‌ از دلایل‌ باقی‌ ماندن‌ و نجات‌ یهودیان‌، عامل‌ مؤثر و مهم‌ تشکیلاتی‌ و سازمانی بودن‌ این‌ قوم‌ است‌ که‌ هم‌اکنون‌ نیز به‌صورت‌ وسیع‌تر و پیشرفته‌تر در تمام‌ کشورهای‌یهودی‌نشین‌ دنیا وجود دارد. تاریخ‌ صحیح‌ و مدرکی‌ مبنی‌ بر این‌که‌ یهودیان‌ از چه‌ زمانی دارای‌ چنین‌ سازمان‌های‌ اجتماعی‌ شدند وجود ندارد. ولی‌ این‌ حقیقت‌ دارد که‌ فرزندان‌ یعقوب‌ در ایام‌ خروج‌ از مصر (۱۲۸۰ سال‌ قبل‌ از میلاد) تحت‌ یک‌ مدیریت‌ و سازمان‌دهی‌ درست‌ قرار گرفتند و به‌ دستور و با مدیریت‌ و رهبری‌ حضرت‌ موسی‌ به ‌دسته‌های‌ مختلف‌ تقسیم‌ شدند.

این‌ تقسیم‌ مدیریت‌ و مسئولیت‌ از زمان‌ خروج‌ از مصر تا پایان‌ دوره چهل‌ساله‌ سرگردانی‌ در بیابان‌ و ورود به‌ ارض‌ موعود ادامه‌ داشت‌. بنابراین ‌می‌توانیم‌ بگوییم‌ که‌ قوم‌ یهود از ابتدا به‌ داشتن‌ سازمان‌های‌ اجتماعی‌ عادت‌ داده‌شده ‌است‌.

در میان‌ اسیران‌ و پراکنده‌شدگان‌ قوم‌ یهود دانشمندان‌ و فلاسفه‌ای‌ بودند که‌ هر یک‌ با هر سختی‌ و مشقت‌ برای‌ حفظ‌ جامعه خود برنامه‌ریزی‌های‌ عملی‌ و مفیدی‌ انجام‌ داده‌اند.درنتیجه‌ فعالیت‌ و برنامه‌ریزی‌های‌ این‌ پیشگامان‌ است‌ که‌ امروز پس‌ از سالیان‌ دراز و پشت ‌سر گذاشتن‌ کشت‌ و کشتارهای‌ فراوان‌، هنوز قوم‌ یهود فرهنگ‌ و هویت‌ خود را حفظ‌ کرده‌ و آن‌ را چون‌ یک‌ امانت‌ تحویل‌ فرزندان‌ خود داده‌ است‌.

سازمان جوانان یهود
ولین همایش جوانان کلیمی ایران عکس iranjewish

سرانجام سازمان جوانان یهود گیشا

گفته می‌شود در دورانی که جمعیت کلیمیان ساکن منطقه گیشا زیاد بود، سازمان جوانان یهود نیز فعالیت گسترده‌ای داشت. اما رفته‌رفته باکم شدن جمعیت یهودیان، فعالیت آن نیز محدود شد. به‌طوری‌که این مجموعه اکنون دیگر فعال نیست.

فرآوری: محمد پناه زاده
منابع:

 

 

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.