خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تاملی در مفهوم «هنر زمینه‌ساز»

نویسنده : محمود ارژمند


چکیده :

این مقاله با هدف تاملی بر موضوع «هنر زمینه‌ساز» و در جست‌وجوی ریشه‌هایی که با اصول هنر و مآثر هنری دینی و اسلامی تناسب بیابد، بحث «زمینه‌سازی» در دکترین مهدویت را بررسی می‌کند. سپس در بستر آن، بحث «هنر زمینه‌ساز» را با تاکید بر مفردات این تعبیر و سپس ترکیب مذکور، به بحث می‌گذارد. در بحث از هنر به دو شیوه نگاه به هنر در حوزه مباحث نظری می‌پردازیم.

از سویی هنر مبتنی بر اراده و اختیار هنرمند و از سوی دیگر هنر مبتنی بر شهود و بی‌اختیاری هنرمند را مطرح و سپس بحث «هنر زمینه‌ساز» را در بستر این دو نگاه بررسی کنیم و در نهایت با استفاده از مباحث اندیشمندان حوزه هنر دینی و اسلامی، یکی از آن‌ها را با حوزه دین و مآثر هنری و دینی فرهنگ و تمدن اسلامی متناسب‌تر دانسته، مبتنی بر آن، هنر دینی منتظر را مورد بحث قرار می‌دهیم و گفتنی است در این تعبیر «هنر منتظر» را از «هنر زمینه‌ساز» دقیق‌تر و صحیح‌تر می‌دانیم. در این مقاله می‌کوشیم به اشکال‌هایی که ممکن است در پذیرش این شیوه نگاه در رویارویی با روش‌های متعارف تبلیغ، برنامه‌ریزی یا برگزاری همایش‌ها (یا جشنواره‌ها) ایجاد شود، پاسخ دهیم.

واژگان کلیدی : هنردینی ، هنر اسلامی ، هنر متذکر ، هنر زمینه ساز ، هنر منتظر

تاملی در مفهوم «هنر زمینه‌ساز»
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.