خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سنی‌ای که علیه شیعه و شیعه‌ای که علیه سنی حرف می‌زند، دلسوز اسلام نیست

 به گزارش ادیان نیوز، مدتی است که برخی انحرافات ترویجی از سوی جریانی خاص میان گروهی منتسب به شیعیان مبنای اختلاف شده و نظرات و رفتار آنان دست‌مایه تعداد زیادی از رسانه‌های خارجی شده است. این رسانه‌ها با نمایش فعالیت‌ها و مواضع این گروهک‌‌های خاص تصویری وارونه از شیعیان به دنیا مخابره کرده روز به روز به اختلاف افکنی میان مسلمانان با یکدیگر و همچنین تخریب مذهب تشیع میان پیروان ادیان دیگر می‌پردازند. ترویج خون‌ریزی، قمه‌زنی و اهانت به همسران و اصحاب رسول‌الله(ص) به‌بهانه عزاداری برای ائمه معصومین(ع) که با نظر منفی بسیاری از علما و مراجع روبه‌رو شده است، بخش قابل توجهی از رفتارهای این گروه را نمایش می‌دهد که با واکنش منفی قاطبه مردم و مسلمانان سرتاسر جهان نیز مواجه شده است. سوءاستفاده و نمایش تصاویر تیغ‌زنی و خون‌ریزی متأثر از قمه‌زنی در شبکه‌های جهانی متعلق به جریان ضداسلام موجب به هم ریختگی تصویر واقعی و البته زیبای دین اسلام در نظر مردمان جهان شده است. این تصاویر همگی از پوشش چند مجلس خاص که با هدایت این جریان انحرافی برگزار شده، تهیه شده است.
جریان مزبور مدتی است که ذیل عنوان مرجعیت فردی خاص دست به ترویج این دیدگاه‌های اختلافی که عموماً ریشه در مسائل سیاسی و جناحی و در ضدیت کامل با بسیاری از مؤلفه‌های دینی دارد، زده اقدامات رسانه‌ای و تکفیر جریانات مختلف دینی را در دستور کار خود دارند. صدمات زیادی از ناحیه مواضع تند و رادیکال و بعضاً غیرعقلانی آنان متوجه مسلمانان و خصوصاً شیعیان شده است. کارشناسان دینی عموماً حرکات این جریان انحرافی در میانه ایام عزاداری برای سید و سالار شهیدان را حرکتی در تضعیف توان آگاهی‌بخش و دستاوردهای این دستگاه می‌دانند و به نقد آن می‌پردازند. عمده انتقادی که کارشناسان برجسته دینی مطرح می‌کنند این است که چطور در شرایطی که جمهوری اسلامی در تحریم کامل بانکی قرار دارد جریانی امکان تجارت و تبادل مالی بین‌المللی با برخی مجالس داخلی داشته یا شبکه‌های رسانه‌ای و ماهواره‌ای گسترده‌ای را که سرمایه مالی عجیبی برای هدایت آنها مورد نیاز است مدیریت می‌کنند.
آنان همچنین از وجود حساب‌های بانکی در انگلستان و واریز وجوه مالی از کشورهای منطقه و برخی کشورهای اروپایی که در تمام این سال‌ها عمده تمرکز خود را بر تخریب وجهه اسلام و تشیع قرار داده و امروز به‌عنوان اسپانسرها و پشتیبانان اصلی این جریان محسوب می‌شوند، ابراز تعجب کرده اتفاقاً آن را دلیل محکمی در انحراف این جریان و توجیه محکمی در هدایت آنان از خارج کشور برمی‌شمارند. آنها اشارات زیادی به نفوذ جریانات ضداسلام و یهودی به بدنه مسلمانان و سابقه طولانی دولت انگلستان در ایجاد فرقه‌های انحرافی در اسلام و تشیع می‌کنند و نسبت به قوت گرفتن این جریانات هشدار می‌دهند.
«تخریب وحدت مسلمانان جهان» یکی از بزرگترین آسیب‌هایی است که این جریان شانه به شانه جریانات تکفیری‌ای از جنس داعش که در جناح مقابل آنان و با توجیه مقابله با این جریان ایجاد شده، مشغول دامن زدن به آن است. حرکات این جریان انحرافی باعث شده است که با تکیه بر اقدامات آنان اختلافاتی کاذب و غیرعقلانی میان جریانات مختلف اسلامی ایجاد شده و با کوبیدن بر طبل اختلاف شیعیان و اهل‌سنت به یک‌پارچگی و برادری مسلمانان با یکدیگر لطمات شدیدی بزنند. این لطمات به جایی رسیده که در نقاط مختلف دنیا جریانات تندرو به جان مسلمانان در مذاهب گوناگون افتاده و امنیت خانواده‌های مسلمانان با بحران جدی مواجه شود. این جریان تاکنون در جهت مواضع ضدوحدت و انحرافی خود بارها به ساحت علمای بزرگ اهل‌سنت و شیعیان بی‌احترامی کرده از عبارت‌های ناپسندی در مواجهه با آنان بهره برده‌اند.
ماموستا ملا قادر قادری نماینده ولی فقیه و امام جمعه اهل‌سنت شهرستان پاوه استان کرمانشاه است. او از شناخته‌ شده‌ترین چهره‌های فکری و دینی و از مبارزان انقلابی در این استان محسوب می‌شوند.
ملا قادر قادری در ۱۳۳۲ ه.ش در روستای نوریاب در حومه پاوه متولد شد و از کودکی به آموزش علوم دینی پرداخت. ماموستا قادری در ۱۳۵۸ به عنوان نماینده ولی فقیه در استان کردستان منصوب شد. وی تنها امام جمعه سنی‌مذهب بود که با حکم امام خمینی(ره) به این سمت منصوب شد. او به عنوان «راوی حضور اهل تسنن و مردم کردستان در حمایت از نظام جمهوری اسلامی» شناخته می‌شود.
ملا قادر قادری در اوایل انقلاب با شهیدانی از جمله اشرفی اصفهانی، رجایی و دیگران دیدار و همکاری داشته و در دوران دفاع مقدس در کنار شهیدانی چون متوسلیان، همت، کاظمی و دیگر فرماندهان سپاه و رزمندگان اسلام حضور داشت. وی علاوه بر تسلط عمیق بر اوضاع منطقه و جهان اسلام، در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی دارای مطالعه و تامل است و نمونه بارز یک روحانی روشنفکر مسلمان و اهل سنت به‌شمارمی‌رود.
عوامل وحدت مسلمین در جمهوری اسلامی
ماموستا قادری امام جمعه اهل سنت پاوه درباره نقش جمهوری اسلامی در ایجاد وحدت بین فرق مختلف اسلام گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران بیش از ۳۵ سال است که در کنار هم هستیم و به خوبی با انسجام و وحدت زندگی می‌کنیم. من ۴ مسئله را در حفظ این موقعیت موثر می‌دانم: نخست: اصول عقاید اسلامی است که همه ما به آن پایبندیم، دوم: وجود رهبری حکیم و آگاه در جمهوری اسلامی، سوم: ملت بیدار و هوشیار، چهارم: تعامل همراه با عقلانیت کانون فریقین.
به گفته ماموستا قادری در ایران هم علمای اهل تسنن و هم علمای شیعه دارای تعامل عقلانی و منصفانه با هم هستند. او می‌گوید: باور ما به عنوان افرادی از جامعه اهل سنت، این است که تا این چهار اصل را مد نظر داشته باشیم، انشاء الله همیشه وحدت خواهیم داشت.
امام جمعه شهرستان پاوه اظهار کرد: اگر ما دلسوز اسلام باشیم و رهبری حکیمانه رهبر معظم انقلاب را محور قرار دهیم، علمای فریقین عاقلانه و با توجه به اوضاع جهان اسلام با قضایا برخورد کنند، می‌توانیم همه ملت شریف ایران را – که واقعا هم شریف هستند – بر مسیری حرکت دهیم که مسیر وحدت و تفاهم و تعالی باشد. تا در این مسیر حرکت کنیم، مشکلی نخواهیم داشت.
ماموستا قادری گفت: تا امروز جمهوری اسلامی قطعا در این مسیر حرکت کرده و اینطور بوده است و همین راه را باید ادامه دهد. همین که ما امروز در بین کشورهای اسلامی و کشورهای خاورمیانه و آسیا تنها کشوری هستیم که بعد از ۸ سال جنگ تحمیلی و ظلم صدام، وحدت و تفاهم داریم و مشکل نا امنی و تفرقه نداریم، دلیل مبرهنی است که ما خوب کار کرده‌ایم و جمهوری اسلامی موفق بوده است.
مسائل فقهی را مصدر اختلاف و درگیری قرار ندهیم
وی با بیان اینکه باید بر اشتراکاتمان تاکید کنیم و افتراقات را کنار بگذاریم، توضیح داد: مگر ما رو به یک قبله نماز نمی‌خوانیم؟ مگر یک قرآن نداریم؟ مگر حج و روزه و نمازمان واحد نیست و این‌ها را برای یک خدای واحد انجام نمی‌دهیم؟ این‌ها اصل‌های مشترک ما است! حالا شما نماز خودت را با دست باز بخوان و من نماز خودم را با دست بسته می‌خوانم. بیایید روی این‌ها دعوا نکنیم و مسائل فقهی را مصدر و مبنای اختلاف و درگیری خود قرار ندهیم.
به گفته نماینده ولی فقیه در پاوه مسئله اختلافات فکری و فقهی را باید مانند یک مدرسه و مکتب بدانیم که بحث‌های مختلف و فکرهای متنوع در آن برای پیشرفت و تعالی لازم است. مسلمانان می‌توانند از این تنوع فقهی و فکری برای پیشرفت و تعالی خودشان استفاده کنند، نه اینکه وسیله جنگ و تفرقه و کم‌محبتی به همدیگر قرار دهند.
وی افزود: ما باید با خدا باشیم و در کنار قرآن باشیم با هم همدلی داشته باشیم و چون به گفته قرآن ما امت واحده و امت وسط هستیم باید با اعتدال حرکت کنیم. اگر این مسیر را داشته باشیم قطعا رفاه و عزت و اقتدار و بقای ما بیشتر خواهد بود.
باور ما همان باور امام خمینی(ره) است
ماموستا ملا قادر قادری درباره برخی جریاناتی که در رسانه‌ها خود را منتسب به شیعه یا منتسب به اهل تسنن می‌کنند ولی با شیوه‌های غیر اخلاقی و مبتنی بر بی‌‌بصیرتی به تخریب یکدیگر می‌پردازند، گفت: بر کسی پوشیده نیست رسانه‌هایی که خود را منسوب به اهل تسنن می‌دانند و به دشمنی با عقاید شیعه برخاسته‌اند، با پول عربستان سعودی علیه تشیع کار و صحبت می‌کنند. بعضی شبکه‌ها هم هستند که خود را به تشیع منتسب می‌کنند – که با تدابیر مقام معظم رهبری چند تا از آنها تعطیل شدند – و عیله اهل تسنن صحبت می‌کنند که از دشمنان جمهوری اسلامی نشات گرفته‌اند. باور ما همان حرف بنیانگذار جمهوری اسلامی است که فرمودند: هر شیعه‌ای که علیه سنی حرف بزند و هر سنی‌ای که علیه شیعه حرف بزند، هیچ کدام دلسوز اسلام نیستند! این باور من هم هست و با شرایط امروز این موضوع کاملا قابل درک است.
منبع: تسنیم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.