خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مفسران در اشارات قرآن وامانده‌اند، چه رسد به لطایف و حقایق!

به گزارش ادیان نیوز، آیت‌الله‌العظمی حسین وحید خراسانی در درس تفسیر قرآن با اشاره به آیات «وَإِن نَّشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلَا صَرِیخَ لَهُمْ وَلَا هُمْ یُنقَذُونَ. إِلَّا رَحْمَهً مِّنَّا وَمَتَاعًا إِلَى حِینٍ»، گفت: خداوند در این آیات می‌فرماید اگر بخواهیم غرقشان کنیم هیچ فریادرسی را نمی‌یابند، مگر این‌که آنها را از رحمت خود بهره‌مند سازیم.
این مرجع تقلید با بیان این‌که مقام معرفه الله در قرآن از راه تفکر در آیات به دست می‌آید، ابراز کرد: ما به وسیله قانون نظم، به اصل وجود مبدأ، علم، قدرت و حکمت الهی پی‌ می‌بریم.
استاد برجسته تفسیر قرآن ادامه داد:‌ از نظر عقلی نظم بدون ناظم محال است و هر چیزی که از نظم سرچشمه گرفته باشد از آن به علم، قدرت و حکمت آفریننده پی می‌بریم.
آیت‌الله وحید خراسانی با بیان این‌که هر انسانی مفطور است، اظهار داشت: در فطرت انسان تعلق به قدرت لا یتناهی و به آن ذات مطلق، علماً و حکمتاً درج شده است. وقتی انسان در امواج گرفتار و امیدش از همه جا قطع شد آن فطرت خفته بیدار می‌شود.
استاد برجسته تقسیر قرآن با تأکید بر این‌که مقام اخلاص فوق کل مقامات است، گفت: بالاترین کمال علم است، عالمان هم در هلاکت‌اند، مگر عاملون، عاملون هم در هلاکت هستند مگر مخلصون.
این مرجع تقلید با اشاره به روایتی که فردی از امام صادق(ع) درباره وجود خالق سؤال می‌کند، بیان کرد: امام به آن شخص فرمود: آیا سفر دریا کرده‌ای وقتی در تلاطم بحر کشتی شکسته شدی و آن وقتی که نه سفینه‌ای بود که تو را نجات دهد و نه می‌توانستی شنا کنی آیا قلبت در این حالت تعلق به قدرتی داشت که او می‌تواند تو را از این گرداب نجات دهد، آن زمان که هیچ منجی نمی‌تواند تو را نجات دهد آن وقتی که لا مغیث یغیثک، آن منجی که قلب تو از او نجات می طلبد، خدا است.
استاد برجسته نفسیر قرآن ادامه داد: اگر سوار کشتی شدی و به ذخائر دریا رسیدی آنرا از طرف خدا ببین و اگر امواج بحر تو را احاطه کردند باز هم لطف خدا است چون خداوند باب آشنایی را در هر دو صورت با  تو باز می‌کند.
وی با اشاره به سیره اولیای الهی در مواجه با مشکلات و سختی‌ها، گفت: اولیای خدا در نعمت و بلا خدا را دیده و در هر دو مسیر به پروردگار پناه می‌برند.
آیت‌الله وحید خراسانی با بیان این‌که آیات قرآن عبارات، اشارات، لطایف و حقایقی دارد، اظهار کرد: ما از عبارات گفتیم و از اشارات چیزی گفته نشده تا چه رسد به لطایف و حقایق.
وی بیان کرد: اما اشارات این آیه این است؛ حکیمی که برای انسان در امواج متلاطم بحر فلک نجات تعیین کرده آیا عقل عاقل و حکمت حکیم می‌پذیرد که در توفان افکار متضاد، آراء مختلفه و در دریای متلاطم گرفتاری عقل و تحیر انسان در مقابل گرداب شبهات فلک نجاتی به بشر ارائه نکرده باشد این اشاره آیه است افسوس که عمر گذشت و مسلمانان به قرآن و عبارات و اشاراتش نرسیدند چه رسد به لطایف و حقایق آن.
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه با بیان این‌که متجاوز از دوازده کتاب از عامه همه از پیامبر(ص) نقل کرده‌اند که فرمودند: «مثل اهل بیت مثل سفینه نور است،  هر کسی که به ایشان تمسک جوید نجات یافته و هر کسی که تخلف از آن کند غرق می‌شود.
وی ادامه داد: این روایت مورد اتفاق خاصه و عامه است و اهل بیت تنزیه شده‌اند؛ و سر این مطلب که اهل بیت(ع) کشتی نجات هستند این است که منجی باید خود نجات یافته باشد و معطی شیء محال است فاقد شیء باشد.
آیت‌الله وحید خراسانی با اشاره به آیه «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا»، ابراز کرد: انما نشان دهنده حصر است و برهان قاطع است که سفینه نجات اهل بیت(ع) هستند.
این مرجع تقلید با بیان این‌که همه آلوده به خطا و هوای نفس هستند و کسی که گرفتار این موارد باشد نمی‌تواند گرفتار در گرداب را نجات دهد، تصریح کرد: ائمه اطهار(ع) فلک نجات هستند و همه باید به وسیله این فلک از گرداب امواج خطا و هواهای نفسانی بیرون بیایند.
منبع: ایکنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.