خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حفظ وحدت میان مذاهب نباید تنها به شعار ختم شود

ادیان نیوز: شیخ عبدالعزیز قاضی‌زاده، عضو شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل تسنن کشور در گفت‌وگو یی ، با تأکید بر اینکه وحدت مسلمانان دستور اکید خداوند در قرآن کریم است، گفت: خداوند در کتاب آسمانی خود تأکید می‌کند که مسلمانان باید از اخلافاتی که باعث ضعف و ناتوانی آنان می‌شود، به شدت پرهیز کنند.
برنامه‌های وحدت مذاهب اسلامی باید عملی شوند
وی با تأکید بر اینکه حفظ وحدت میان مذاهب اسلامی نباید تنها به شعار ختم شود، افزود: نباید تنها شعارمان وحدت باشد بلکه باید برنامه‌های وحدت عملی شود به معنای آنکه آن چیزی که قرآن و سنت رسول اکرم(ص) به مسلمانان دستور می‌دهد جامه عمل پوشیده تا وحدت حقیقی محقق شود.
شیخ قاضی‌زاده اظهار کرد: در این برهه از زمان که هجمه‌های فراوانی علیه اسلام در پروژه‌های اسلام‌ستیزی از سوی دشمنان دنبال می‌شود تا وحدت میان مذاهب اسلامی از بین رفته و جنگ‌های مذهبی، قومی و قبیله‌‌ای میان مسلمانان شکل گیرد و مسلمانان به‌دست همدیگر کشته شوند، باید به هر طریقی با این مسائل مقابله کنیم.
لزوم بسیج همگانی مذاهب اسلامی مقابله با فتنه‌های دشمنان
مفتی اهل تسنن فارس بر لزوم بسیج همگانی مذاهب اسلامی مقابله با فتنه‌های دشمنان تأکید کرد و گفت: باید اسلام ناب محمدی(ص) و حقیقت آن را برای جوانان و نوجوانان خود روشن و تبیین کنیم و تأکید داشته باشیم که اسلام دین رحمت و رأفت است و خشن نیست و آن اسلامی که دشمنان درباره آن صحبت می‌کنند، اسلام حقیقی نیست.
جهت حفظ وحدت تنها به برگزاری همایش‌ها و انجام مصاحبه‌ها اکتفا نکنیم
وی تأکید کرد: در این زمینه باید وارد عمل شویم و تنها به برگزاری مراسم‌ها و انجام مصاحبه‌ها و گفته‌ها اکتفا کنیم و وحدت را در عمل اجرا و ثابت کنیم.
شیخ قاضی‌زاده تأکید کرد: وقتی می‌گوییم مسلمانان شیعه و سنی برادروارانه در کنار هم زندگی می‌کنند باید هم شعار و هم عملمان دقیقاً چنین چیزی باشد به‌عنوان مثال منطقه لارستان در جنوب فارس نمونه بارز از وحدت میان مذاهب اسلامی است که مشاهده می‌کنیم مسلمانان شیعه و سنی با هم رفت و آمد کرده و ازدواج میان آن‌ها صورت می‌گیرد و بحمد الهی هیچ مشکلی با هم ندارند.
مشارکت فعال مسلمانان شیعه و سنی منطقه جنوب فارس در برنامه‌های یکدیگر
امام جمعه اوز لارستان اظهار کرد:‌ یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که ما در منطقه لارستان جهت حفظ وحدت انجام می‌دهیم این است که در برنامه‌های همدیگر مشارکت فعال داریم و در مراسم‌های همدیگر حاضر می‌شویم و این مسئله را به‌عنوان یک برادر جزو برنامه‌های اصلی خود قرار داده‌ایم.
وحدت مذاهب اسلامی در منطقه جنوب فارس در کشور بی‌نظیر است
وی با بیان اینکه وحدت شیعه و سنی در منطقه جنوب فارس در کشور بی‌نظیر است، گفت: این وحدت همچنین از این مسئله نشئت می‌گیرد که در این منطقه، مسلمانان شیعه و سنی از یک فرهنگ الگو گرفته‌اند ضمن مراجع بزرگ شیعه و سنی اعم از آیات عظام آیت‌اللهی و سیدمجتبی لاری و همچنین سادات و مشایخ اهل سنت مانند شیخ فقیهی و ابونجمی نقش بسیار مهمی را در وحدت مسلمانان این منطقه ایفا کرده‌اند و مسلمانان منطقه نیز از سیره رفتاری و عملی آن‌ها الگو گرفته‌اند.
شیخ‌قاضی‌زاده در ادامه در پاسخ به اینکه بسیاری از علمای اهل سنت کشورهای مختلف از گروه‌های تکفیری و داعش ابراز برائت کرده‌اند، آیا عالمان اهل سنت کشورمان نیز چنین عملی را انجام می‌دهند؟ گفت: ما بارها هم در خطبه‌های نماز جمعه و هم در رسانه‌های مختلف اعلام کرده‌ایم که تکفیری‌ها و داعش گروه‌هایی خارج از اسلام که هیچ، خارج از انسانیت هستند اما متأسفانه شاهد هستیم که آنها می‌گویند ما مسلمانان اهل سنت هستیم در صورتی‌که ما به شدت اسلام آنان را محکوم می‌کنیم.
اشاره به سیره حضرت علی(ع) در برخورد با خوارج
عضو شورای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی مدارس دینی اهل تسنن کشور با تأکید بر اینکه کشته شدن زنان و کودکان در هیچ جای دین اسلام آورده نشده است، گفت: در تاریخ می‌خوانیم که حضرت علی(ع) نیز زمانی که خوارج ایشان را تکفیر کردند، اما آن حضرت چنین اقدامی را در مقابله با آنان انجام نداد و از ۱۰ هزار نفر سپاه خوارج قریب ۵ هزار نفر از آنان توبه کردند زیرا حضرت علی(ع) به آن‌ها نگفت که شما کافر هستید.
وی ادامه داد: اما متأسفانه امروزه شاهد هستیم که گروه‌های تکفیری به‌راحتی مسلمانان را بدون اینکه شواهدی برای تکفیر آنان داشته باشند، تکفیر و محکوم و حکم قتل آنان را اجرا می‌کنند این در حالی است که خداوند در قرآن کریم تأکید می‌کند که پیامبر اسلام(ص) را رحمت برای جهانیان و نه تنها انسان‌ها قرار داده است پس چنین جنایت‌های به دور از عطوفت انسانی به هیچ عنوان در اسلام جایی ندارد.
منبع: فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.