خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

در گوشی های پیامبر(ص) با زن و شوهرها

به گزارش ادیان نیوز، دین ، قرار است دنیای ما را هم اصلاح کند و مومن کسی است که بتواند با رفتار صحیحش هم آخرتش را آباد کند و هم از فرصت بی تکرار زندگی کمال استفاده را ببرد. قرآن و سخنان پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) مانند یک سرمشق می توانند برای آبادانی دنیا و اخرت به ما کمک کنند.
تفکر اشتباهی که برخی از افراد و مخصوصا جوان ها در گیر آن شده اند ، دین را تنها برای مناسک مذهبی و اجرای فرایضی می داند که ثواب اخروی اش اهمیت دارد و شاید همین نگاه باعث شده تا در زندگی روزمره ی مان دین را مغفول نگه داریم و تنها در زمان های خاصی چون شب های قدر ، زمان بیماری،سفره ی عقد ، مجلس ختم و …. به سراغ کتاب زندگی مان و حرف های پیامبر و(ص) امامانمان (ع)برویم.
یک نگاه نه چندان عمیق هم می تواند به ما نشان دهد که نظریات روان شناسی نوین ، با زبانی کاربردی و کاملا اماده برای استفاده در زندگی ، سال ها پیش توسط بزرگان دینی ما بیان شده و اگر از آنها بی خبریم و یا اجرایش نمی کنیم، مقصر خودمان هستیم .این روزها که ایام هفته ی وحدت است و مخصوصا روز ولادت پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) بهانه ی زیبایی است تا چند نمونه از حرف های آن بزرگواران را در زندگی خود عملی کنیم و نتیجه اش را ببینیم.
هر روز بر طرفداران حقوق زن اضافه می شود، مکتب هایی که از آن طرف بوم افتاده اند و می خواهند تقاص سال ها زجر تاریخی زنان را با حرف ها و عقاید افراطی خود بگیرند اما در باطن همان ظلم را به آنها روا می دارند وقتی برخی از عقایدشان مخالف فطرت زنان است. در حالی که سالها قبل ، درست همان زمانی در گوشه ای از زمین دختران زنده به گور می شدند ، پیامبری مبعوث می شوند که اتفاقا در همان گوشه ی زمین ، چنان ارتباط زیبایی با دخترشان دارند و همچنین زیباترین جملات رادر خصوص زنان و وظایف مردان در قبال آنها می گویند.
این جمله را یکبار بخوانید:
عشق به همسر گرما بخش و انرژی زاست ،با اعلام این عشق به او قلب وی را تسخیر کنید. 
((دوستت دارم)) جمله ای که هیچ گاه از قلب زن بیرون رفتنی نیست ،همسر خود را از این کلام آتشین محروم نسازید.(۱)
کسی که این جمله را گفته است ، روان شناسی زنان را خوب می دانسته و تاثیر ابراز محبت در ماندگاری یک رابطه ی زناشویی را می شناخته است.این جمله متعلق به یک مکتب روان شناسی نوظهور نیست ، جمله ایست که پیامبر مهربانی ها ، هزار و اندی سال قبل در باره ی برخورد با همسر ، به مردان سفارش کرده اند.
تعریف شما از بهترین مرد چیست؟ مردی که درامد خوبی داشته باشد ؟مهربان باشد؟ به خانواده اش توجه کند؟ موقعیت اجتماعی خوبی داشته باشد؟ چقدر یا این حرف ها موافقید:
خَیرُ الرِّجالِ مِن اُمَّتىَ الَّذینَ لا یَتَطاوَلُونَ عَلى أَهلیهِم و َیَحِنُّونَ عَلَیهِم و َلا یَظلِمُونَهُم؛
بهترین مردان امّت من کسانى هستند که نسبت به خانواده خود خشن نباشند و اهانت نکنند و دلسوزشان باشند و به آنان ظلم نکنند.(۲)
خَیرُکُم خَیرُکُم لأَهلِهِ و َأَنَا خَیرُکُم لأَهلى ما أَکرَمَ النِّساءَ إلاّ کَریمٌ و َلا أَهانَهُنَّ إلاّ لَئیمٌ؛
بهترین شما کسى است که براى خانواده اش بهتر باشد، و من از همه شما براى خانواده ام بهترم، زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى کند مگر شخص پَست و بى مقدار.(۳)
إنَّ المَرءَ یَحتاجُ فى مَنزِلِهِ و َعِیالِهِ إِلى ثَلاثِ خِلالٍ یَتَکَلَّفُها و َإن لَم یَکُن فى طَبعِهِ ذلِکَ : مُعاشَرَهٌ جَمیلَهٌ و َسَعَهٌ بِتَقدیرٍ و َغَیرَهٌ بِتَحَصُّنٍ؛
مرد در خانه و نسبت به خانواده اش نیازمند رعایت سه صفت است هر چند در طبیعت او نباشد: خوشرفتارى ، گشاده دستى به اندازه و غیرتى همراه با خویشتن دارى. (۴)
إذا حَمَلَتْ الْمَرْئَهُ کانَتْ بِمَنْزِلِهِ الصَّائِمِ الْقائِّمِ الْمُجاهِدِ بِنَفْسِهِ وَ مالِهِ فِی سَبِیلِ اللهِ فَإذا وَضَعَتْ کانَ لَها مِنَ الْأجْرِ ما لا یَدْریِ أحَدٌ ما هُوَ لِعِظَمِهِ …
نشستن مرد پیش زن و فرزندنش، نزد خداوند محبوب تر است از اعتکاف در این مسجد من.(۵)
این ها هم تعریف دین ما از بهترین مردها و وظایف انان است.اگر بیشتر مثال های ما در مورد سفارش بزرگان به مردان است نه به دلیل آنکه برای خانم ها هیچ سفارشی وجود ندارد بلکه به این منظور است که این روزها طرفداران حقوق زنان به گونه ای حرف می زنند که گویی در طول تاریخ هیچ کس دیگری به فکر زنان نبوده است. اما بد نیست دو شاهد مثال هم برای رفتار مناسب خانم ها با شوهرشان ذکر کنیم.
أیَّما اِمرَأهٍ حَمَلَتهُ عَلی ما لایَقدِرُ عَلَیهِ وما لا یُطیقُ لَم تُقبَلَ مِنها حَسَنَهٌ.
زنی که شوهر خود را بر انجام کارهایی وادار کند که او توانایی انجام دادن آنها را ندارد، هیچ یک از کارهای نیک او پذیرفته نخواهد شد.(۶)
لاغِنی بِالزَّوجَهِ فیما بَینَها و بَینَ زَوجِها المُرافِقِ لَها عَن ثَلاثِ خِصالٍ و هُنَّ: صِیانَهُ نَفسِها عَن کلِّ دَنَسٍ حَتّی یَطمَئِنَّ قَلبُهُ إلَی الثِّقَهِ بِها فی حالِ المَحبوبِ والمَکروهِ …
زن در رابطه به شوهر سازگار خود از رعایت سه خصلت بی نیاز نیست: حفظ کردن خود از هر گناه و آلودگی تا شوهرش در هر حال، خوشایند یا ناخوشایند، در دل به او اطمینان داشته باشد؛ مراقبت از او و زندگی اش تا شوهرش در صورتی که لغزشی از او سرزند با او مهربانی کند و اظهار عشق به او با عشوه و دلبری و ظاهر مناسب و خوشایند در نظر او.(۷)
گوینده ی این جملات ، بر روان شناسی و نیاز مردان در زندگی زناشویی اشراف کامل داشته است. با یک نگاه ساده به این جملات ، می توانیم به یک نتیجه گیری کاملا منطقی برسیم ، جملات بزرگان ما و کتاب دینی ما تنها برای خواندن نیستند ، مثل نسخه ی پزشک که اگر از رویش بخوانی ، بیماری ات درمان نمی شود. باید بخوانی ، داروها را بخری و به موقع مصرف کنی .
کتاب زندگی ما و سیره ی بزرگان ما باید خوانده شود ، خورده و هضم شود و در مناسبات مختلف زندگی ، به آن عمل شود.
شاید سخت ترین وظیفه ی ما که خود را پیرو آنان می دانیم و در ظاهرمان هم این پیروی را نشان می دهیم ، این باشد که نوع زندگی مان، آنقدر خوب و صحیح و عاری از خطا باشد که هر کس از بیرون بیننده ی ماست ، بتواند رد پای سخنان بزرگانمان را در رفتارمان ببیند.
پی نوشت ها:
“_ ۱پیامبر اکرم (ص)، ،وسایل الشیعه ج۱۴ ص۱۰
۲_ مکارم الأخلاق ص ۲۱۶
۳_ نهج الفصاحه ص۴۷۲ ح ۱۵۲۰
۴_ تحف العقول ص ۳۲۲
۵_«وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۷۵»
۶_«مکارم الأخلاق، ص ۲۱۵»
۷_«بحار الأنوار، ج ۷۸، ص ۲۳۷»
منبع: تبیان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.