خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

غربی‌ها اهانت به مسلمانان را آزادی بیان می‌دانند

به گزارش ادیان نیوز، دومین همایش مجمع زنان انقلاب اسلامی با عنوان «نقش ما در ترویج سبک زندگی اسلامی» با حضور حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرشته روح‌افزا معاون شورای فرهنگی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در تالار گفت‌وگو مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد.
رحیم‌پور ازغدی طی سخنانی درباره سبک زندگی و نقش ما در زندگی اسلامی با اشاره به بیانات امام راحل گفت: ما نقش زن را به دست افراط و تفریط سپرده‌ ایم. عده ای آن را تنها به زایمان و شوهرداری محدود کرده و عده ‌ای دیگر فقط به علم ‌آموزی در دانشگاه و کار خارج از منزل. این موضوع تا بدانجا پیش رفت که امروز، حدود  70درصد دانشجویان کشور را زنان و دختران تشکیل می ‌دهند.
وی در ادامه با بیان اینکه درآمد بسیاری از کشورهای جهان از راه کنیزفروشی و خرید و فروش انسان‌هاست که اغلب این افراد را زنان و کودکان تشکیل می ‌دهند ، عنوان کرد: این کار برای آن کشور ها بیش از هر کار دیگری درآمد دارد. این امر موجب می ‌شود که سبک زندگی آنان فقط به سمت استفاده  جنسی برود. کشور ما نیز اگر بخواهد سبک زندگی غربی را مانند آنان در پیش بگیرد، ظرف ۵۰ سال آینده، مانند آنان خواهد شد. این مسأله در ادامه، فروپاشی خانواده را در پی خواهد داشت.
*پدیده طلاق و نافرجامی خانواده‌ را نمی‌توانیم بگوییم، درستش می‌کنیم
این تحلیلگر با اشاره به اینکه حدود یک چهارم ازدواج‌ها در کشورمان، در شهری مذهبی همچون قم به طلاق منجر می شود و در برخی کشورهای غربی حتی ۷۰-۸۰ درصد ازدواج ها به طلاق منجر می ‌شود، اظهار داشت: اگر در کشوری بنیان خانواده از هم گسست، دیگر نمی ‌توان آن را درست کرد، این را نمی ‌توانیم بگوییم عیبی ندارد. دو نسل بدون خانواده باشیم، بعد اگر نشد، دوباره درستش می ‌کنیم! خانواده خودش ظرف است؛ نه مظروف. یعنی اگر ظرف بشکند، مظروف هم از بین می رود، لذا دیگر جایگزین ندارد. بسیاری از آنچه که امروزه در خانواده ‌ها به عنوان سبک زندگی مطرح می‌شود، ریشه  در اسلام حقیقی ندارد. بسیاری از چیزهایی که زوجین از هم طلب می کنند، اسلامی نیست؛ بلکه سبک زندگی غربی است. آیا صحیح است که با غربی‌ها در غربی شدن مسابقه بگذاریم؟!
وی با تأکید بر اینکه این موضوع، موجب به وجود آمدن دو موج افراطی و تفریطی شده است، افزود: موج افراطی کسانی هستند که نمی ‌گذارند حتی فرزندانشان درس بخوانند و دخترانشان به مدرسه بروند! آنان با این توجیه که سیستم آلوده است خود را از بسیاری از امور روزمره زندگی منع کرده‌ اند. این نتیجه‌ گیری نادرست است. موج دیگری که در این فضا وجود دارد افرادی‌اند که می ‌گویند زن و مرد باید هر دو کار کنند و خود را با فضای زندگی مدرن کاملاً یکی کنند. این نیز درست نیست؛ چرا که در این صورت زن و مرد در هنگام شب در حالی به منزل بر می گردند که هیچکدام حوصله دیگری را ندارد. زن باید تکیه گاه عاطفی مرد باشد و مرد نیز تکیه گاه اجتماعی زن به شمار می رود. اما با این سبک زندگی، این تعادل کاملاً به هم می خورد.
*سبک زندگی دینی و اسلامی نسخه رفع جریانات افراط و تفریط
وی با اشاره به آیه  «الرّجال قوّامون علی النساء» تأکید کرد: این آیه تفسیر گسترده‌ای دارد. اما به طور خلاصه می ‌توان گفت که این آیه بدان معنا نیست که مرد، برتری ارزشی نسبت به زن دارد. قوام به معنای تکیه ‌گاه است. در این باره، تکیه ‌گاه در عرصه  اقتصادی مطرح است؛ چرا که بعد از آن بلافاصله موضوع نفقه مطرح می ‌شود. لذا معنای آن، نیرو در کار اقتصادی است. قرآن نیز در این باره تعبیر «لتسکنوا الیها» را به کار می برد. این امر موجب می ‌شود که مردان برای کار کردن هم حتی انگیزه را از زنانشان دریافت کنند. در غیر این صورت ممکن است دچار یأس شده و ارتباط خود را با زندگی قطع کند. از سوی دیگر مشکلات جنسی، موجب به وجود آمدن انحرافات جنسی و فساد اجتماعی می شود.
رحیم‌ پور ازغدی برای گریز از این دو جریان افراطی و تفریطی پیشنهاد داد: سبک زندگی دینی و اسلامی اینجا مطرح می‌شود. زندگی در دنیای امروز بایستی در حد میانه و معتدل باشد. تعبیر قرآن کریم نیز در این باره، امت وسط یا میانه  رو است. در این باره بایستی برای جلوگیری از بدفهمی، کلیه آیات و روایات را باهم دید و معناکرد؛ نه اینکه هر جزء را به تنهایی برداشت کرد. موضوعات دینی در قرآن کریم و روایات بایستی با عقل، معنا شده و پیرامون آن تفکر شود. با فقه بایستی در فضای اجتماعی به حل و فصل معضلات پرداخت. لذا دو راه اصلی برای نجات از وضع موجود این است که اولاً تعادل در نظر داشت و روش استنباط درست دین را دریافت و ثانیاً تعادل در عمل داشت و در زندگی حقیقی بتوان با مشکلات به طور معقولی روبرو شد.
*غرب امروز نام آزادی توهین را آزادی بیان گذاشته است
وی در ادامه با بیان اینکه غربی  ها راه اسلام ستیزی را در پیش گرفته  اند و به خود اجازه می ‌دهند که هرگونه اهانتی به مسلمانان وارد کنند، افزود: غرب امروز، نام آزادی توهین را می گذارد آزادی بیان. اشغال کشورها را دموکراسی و شکنجه بی گناهان را حقوق بشر نام می نهد. حال همین افراد به نام آزادی زنان موضوع فمینیسم را مطرح کردند که با هدف به کارگیری زنان در عرصه های اقتصادی و شغلی، لایحه ی اشتغال زن در کارخانه ها را توسط کارخانه داران بزرگ آن روز به ثبت رساندند.
رحیم‌پور همچنین افزود: ویل دورانت، فیلسوف و تاریخ ‌نگار مشهور غربی، در باب اسلام و سبک زندگی اسلامی معتقد است: «اسلام در سبک زندگی با کمترین تلفات، انقلابی بزرگ به پا کرد و این خودش بزرگترین هنر است. اسلام زن را مستقل کرد اما خانه براندازی نکرد. انقلابی آرام و بی خطر. انقلابی که صدمه  اش ناچیز و فایده اش بی شمار بود. اما غرب، زن را به اسم اینکه تو آزادی و باید آزاد باشی، گرفتار جان کندن و بردگی در صنعت و جامعه کرد. اما اسلام، زن را از هردو بردگی نجات داد: هم بردگی مرد در خانه و هم بردگی برای مردان در خارج از خانه.»
*اندیشه‌های ما سبک زندگی را شکل می‌دهد
در ادامه فرشته روح‌افزا پیرامون سبک زندگی امروزی در قرن حاضر تصریح کرد: در قرن حاضر چه نوع سبک زندگی باید داشته باشیم که بتوانیم آن را به جوانان خود عرضه کنیم. جوانان امروز اینطور نیستند که نتوانند حق را درک کرده و راه را پیدا کنند. چقدر می توانیم جوانان را در این زمینه ارتقا دهیم؟ آیا امکان دارد که این سبک را به آنان ارائه دهیم؟ ما باید ابتدا عقیده داشته باشیم و بعد این عقیده را شکل دهیم. آیا مدل زندگی ما را عقیده ه‌ای ما شکل می ‌دهد یا برعکس؟ اگر بنا باشد با فکر سنتی به زندگی برسیم، ابتدا مجبوریم شروع کنیم و بعد دنبال سبک زندگی بگردیم. این درحالی است که نباید از این روش انتظار بازخورد مناسب داشت، اندیشه های ما، سبک زندگی را شکل می دهد.
روح ‌افزا با بیان این سخن رهبر انقلاب که «تقلید از غرب، جز ضرر و فاجعه، چیزی به بار نمی‌ آورد.» افزود: چرا در مباحث علمی، غرب را پذیرفته ‌ایم اما در سبک زندگی جوابی نگرفته‌ ایم. سبک زندگی در مقیاس خانواده، تبعیت در دین معنا می‌ شود.
منبع: فارس
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.