خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فرانسه را به عنوان یک کشور مسیحی قبول نداریم

 در ابتدای این دیدار، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره بر تأثیرگذاری گفت‌وگوی ادیان مبنی بر اینکه درک متقابل اعتقادی و دینی ادیان از یکدیگر را در پی خواهد داشت، گفت: امروزه، جهان از خشونت و افراط‌گرایی رنج می‌برد که در این زمینه گفت‌وگوی ادیان می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

به گزارش ادیان نیوز،  عالیجناب نرسس بدروس تارمونی پاتریارک ارامنه کاتولیک جهان، در دیدار با دکتر ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در رابطه با مقابله با خشونت‌های موجود در دنیای امروز و توسعه و بسط گفت‌وگوی ادیان، به گفت‌وگو نشست.
 در ابتدای این دیدار، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره بر تأثیرگذاری گفت‌وگوی ادیان مبنی بر اینکه درک متقابل اعتقادی و دینی ادیان از یکدیگر را در پی خواهد داشت، گفت: امروزه، جهان از خشونت و افراط‌گرایی رنج می‌برد که در این زمینه گفت‌وگوی ادیان می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
 وی افزود: مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تنها مرکز رسمی در جمهوری اسلامی ایران است که به طور مستمر با کلیسای ارتودکس و کاتولیک تعامل و گفت‌وگو دارد.
 ابراهیمی‌ترکمان ادامه داد: با توجه به حضور نماینده کلیسای ارامنه کاتولیک در ایران، روابط فی ما بین سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کلیسای کاتولیک در قالب جلسات گفت‌وگوی دینی مطلوب است.
 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سفر پاتریارک ارامنه کاتولیک جهان در نخستین ماه از سال میلادی، گفت: دنیای امروز از درد بسیار سختی رنج می‌برد و در واقع وضعیتی که ایجاد شده با صلح پایدار فاصله بسیاری دارد.
 وی اظهار کرد: امروز عده‌ای خشونت می‌کنند که مبادا یک روز برای خودشان اتفاق بیافتد و علیه آنها خشونت اعمال شود.
 رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، افزود: غرب همواره تلاش دارد که خشونت را به ادیان نسبت دهد که این روش غلطی است. چرا که ادیان الهی دعوت به دوستی می‌کنند نه خشونت.
 وی ادامه داد: اگر کسی از آموزه‌های حضرت مسیح (علیه السلام) یا پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) خشونت و افراط‌گرایی را استنباط کند، قطعاً باید به عقل آن شک کرد، بدین دلیل که این دو بزرگوار، مظهر کامل رحمت در میان جهانیان هستند.
 لزوم جلوگیری از افراط در خشونت و توهین به مقدسات ادیان
 ابراهیمی‌ترکمان با تأکید بر دفاع رهبران ادیان از کیان دین، گفت: استدلال غرب تعجب‌آور است، به گفته خودشان آزادی تا زمانی به عنوان حق شمرده می‌شود که منافات با نظم عمومی نداشته باشد، امّا توهین به ادیان را به عنوان حق تلقی می‌کنند؛ بنابراین باید رهبران ادیان از کیان دین جهت جلوگیری از افراط در خشونت و توهین به مقدسات ادیان دفاع کنند.
 وی با اذعان اینکه دفاع از مسیحیت، اسلام و ادیان ابراهیمی به عنوان وظیفه رهبران ادیان تلقی می‌شود، بیان کرد: تنها دلیل تأکید بر این موضوع این است که هم‌اکنون اصل دین در جهان نشانه گرفته شده، لذا باید برای جلوگیری از خشونت و افراط‌گرایی‌ها چاره‌ای اندیشید.
 رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، افزود: در حال حاضر، ۷ میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می‌کنند که نمی‌توان مسلمانان بومی این کشور را نادیده گرفت؛ امّا جالب اینجاست که یک فیلسوف فرانسوی می‌گوید: «قلب ایدئولوژی فرانسه، مورد شلیک قرار گرفته است».
 وی در سخنان پایانی خود، یادآور شد: دنیای کنونی دچار دوگانگی شده است، چرا که کشتارهای میان مسلمانان را نمی‌بینند، امّا متأسفانه اتفاق کوچک در میان خودشان را بزرگ جلوه می‌دهد.
 به دور بودن فرانسه از اصول و قوانین مسیحیت
 در ادامه این جلسه، پاتریارک ارامنه کاتولیک جهان افزود: پاپ که به عنوان رهبر در رأس تمام کلیساهای جهان قرار داشته است، همواره خواستار ایجاد صلح در جهان بوده و هیچ گاه نیز قدم‌هایش را در این زمینه متوقف نخواهد کرد.
 وی با اذعان اینکه پاپ، اقدام فرانسه در اهانت به ساحت مقدس پیامبر(صلی الله علیه وآله) را محکوم کرده است، گفت: کشورهای اروپایی با اصول و مبانی مسیحیت زندگی نمی‌کنند، زمانی کشور فرانسه جزئی از کشورهای ریشه‌دار مسیحیت بود، امّا امروز با اقدامی که به ساحت مقدس پیامبر مکرم اسلام کرده از اصول و قوانین مسیحیت دور شده و به صورت لایک زندگی می‌کند.
 پاتریارک ارامنه کاتولیک جهان، ادامه داد: ما قبول نمی‌کنیم که کشوری همانند فرانسه، مسیحی است، به این دلیل که یک کشور مسیحی باید همواره پایبند رفتار، سبک و طرز زندگی مسیحیان باشد.
 وی به نوع‌دوستی و انسان‌دوستی در دین مسیحیت، اشاره کرد و گفت: متأسفانه امروزه مسائل اقتصادی، دین را محاصره کرده است و من خوشحالم که می‌بینم جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورها یا تنها کشور اسلامی با واتیکان روابط دوستانه‌ و متقابلی دارد.
 پاتریارک ارامنه کاتولیک جهان افزود: حدود ۱۴ یا ۱۵ سال است که رهبری ارامنه کاتولیک جهان را بر عهده دارم و هر ساله سفیر ایران در بیروت برای ولادت مسیح (علیه السلام) به دیدار من می‌آید و به واسطه این رابطه دوستانه از ترجمه کتاب «قوانین کلیساها» توسط دولت ایران به طور کامل مطلع گردیده و از این بابت بسیار خرسند شدم.
گفت‌وگوی ادیان؛ راهکاری در راه رسیدن به نقاط مشترک برای صلح
 وی با تأکید بر لزوم گفت‌وگوی دینی، گفت: این گفت‌وگو به منظور شناخت ادیان و احترام متقابلی است که به صورت مستمر در کشور ایران انجام می‌شود و در این زمینه قطعا این اقدام شایسته بر دیگر کشورهای اسلامی نیز تأثیر مطلوبی به جای خواهد داشت.
 تارمونی شناخت بهتر نسبت به سنت‌های دینی را یکی از اهداف گفت‌وگوی ادیان، دانست و افزود: با گفت‌وگوی ادیان، می‌توان شناخت بیشتر نسبت به سنت‌های دینی دیگر ادیان دست یافت که در حل بسیاری از معضلات پیش روی جهان اثرگذار خواهند بود.
 وی ایران را دارای قدمتی بیش از ۳ هزار سال عنوان کرد و گفت: ایران اسلامی دارای قدمتی کهن و دیرینه‌ای است که شاید از لحاظ زبان الفبایی دارای تفاوت باشیم امّا در همدلی رهبران و پیروان ادیان نسبت به ادیان و مقدسات نزدیک هستیم و روابط دوستانه‌ای داریم.
 تارمونی افزود: خوشبختانه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی توجه بسیاری به کلیسای ارامنه کاتولیک داشته و زمانیکه این کلیسا با مشکلات متعددی همراه بود، دولت ایران کمک‌های سازنده‌ای را در این خصوص در دستور کار خود قرار داد.
 وی در سخنان پایانی خود، خاطرنشان کرد: هیاهوی صدای شیطان بیشتر از صدای عدالت است؛ امّا از آنجایی که ما مؤمن هستیم و به خدای یکتا ایمان داریم، لذا اگر ما بندگان خالق یکتا بیش از پیش در کنار یکدیگر باشیم، می‌توانیم نسبت به جریانات و خشونت‌ها قدم‌های کاربردی برداریم.
منبع: اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.