خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

سردرگمی نتانیاهو در قبال دیپلماسی ایرانی

به گزارش ادیان نیوز، روزنامه لبنانی السفیر روز دوشنبه در مطلبی نوشت:
بنیامین نتانیاهو، تلاش ایران و گروه ۵+۱ را خطری برای موجودیت رژیم صهیونیستی شمرد و تاکید کرد به این دلیل، به تلاش برای جلوگیری از شکل گیری این توافق خواهد پرداخت.
منظورِ نتانیاهو از این کوشش ها، تلاش مذبوحانه اش برای سخنرانی در کنگره آمریکا جهت به چالش کشیدن دولت آمریکا است که تقریبا سخنرانی او را تحریم کرده است.
نتانیاهو، آشکارا، به دیدار دو ساعتۀ محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با جان کری وزیرخارجه آمریکا واکنش نشان داد. ظریف، پس از این دیدار گفته بود، دستیابی توافق در مدت شش هفته، “مساله ای امکان پذیر” است.
پس از این دیدار، ظریف، در کنفرانس امنیتی مونیخ، به شدت از رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و گفت: ایران هیچ گونه برنامه نظامی هسته ای ندارد، نه در گذشته چنین برنامه ای داشته و نه در آینده چنین برنامه ای خواهد داشت.
وی افزود: رژیم صهیونیستی نمی تواند با ایران هراسی و ادعای وجود خطر از سوی ایران، هوا را مه آلود کند و بر جنایت هایی که در حق مردم فلسطین مرتکب می شود، سرپوش نهد.
در این میان، موضوع ایران، به سبب ارتباط مستقیمی که با دولت آمریکا یافته است، به دغدغه اصلی رسانه های صهیونیستی تبدیل شده است. سران نظامی صهیونیست و وزیران کابینه نتانیاهو، در این زمینه به تبادل اتهامات با یکدیگر پرداختند و همدیگر را به تضعیف امنیت ملی رژیم صهیونیستی متهم کردند. جناح صهیونیست، بر این باور است که دامن زدن به بحران با دولت آمریکا، به سود منافع این رژیم نیست، اما سران لیکود، می گویند که پشتیبانی نکردنِ حزب کار از موضع گیری نتانیاهو، به امنیت این رژیم ضربه می زند.
“اسحاق هرتسوگ” رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی هم گفت: ایرانِ هسته ای را نمی پذیریم، اما بدون ائتلاف های بین المللی و منطقه ای، نمی توانیم امنیت شهروندانمان را تامین کنیم.
هرتسوگ در سخنرانی خود در کنفرانس امنیت گفت: ما باید اقتصادی قدرتمند و برقراری روابط با هم پیمانان قدرتمندی همچون آمریکا هستیم که نزدیک ترین هم پیمان ماست. اسرائیل وقتی با هم پیمانانش باشد، قوی تر است.
هرتسوگ، پیش از این، از نخست وزیر رژیم صهیونیستی درخواست کرده بود که به خاطر رعایت امنیت این رژیم سخنرانی خود را در کنگره آمریکا لغو کند، زیرا او در دیدارهایی که با سران آمریکایی و اروپایی داشته، متوجه خشم شدید مقامات این کشورها از رفتارهای نتانیاهو شده است.
به گفتۀ هرتسوگ، “آمریکا و اروپا، از این که نتانیاهو به منظور تامین منافع حزبی خود، افکار عمومی را از خطر هسته ای ایران منحرف و به مساله ای مرتبط به مقابله با رئیس جمهور آمریکا تبدیل کرده است، به شدت خشمگین هستند.”
حزب لیکود در واکنش به اظهارات هرتسوگ در مونیخ، بیانیه صادر کرد و رفتارِ او را “غیرمسئولانه” دانست و تاکید کرد که وی با این رفتار، خطوط قرمز را زیرپا نهاد.
در این میان، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که با نتانیاهو دیدار نخواهد کرد و در عوض با هرتسوگ دیدار کرد و این مساله، وضع را بغرنج تر کرد.
از سوی دیگر، روزنامه هاآرتس، با انتشار گزارشی اعلام کرد که نتانیاهو، در دامی گرفتار شده است که بندهای آن، نتیجۀ رفتار خود او بوده است؛ به طوری که اگر در کنگره سخنرانی کند، آسیبی که به روابط آمریکا و این رژیم وارد شده است دوچندان خواهد کرد و اگر از سخنرانی دست بکشد، در برابر رای دهندگان راست گرای اسرائیلی به کوتوله ای بدل خواهد شد که ممکن است انتخابات را از دست بدهد.
در این گزارش آمده است: رفتارهای نتانیاهو، موجب شکل گیری زمینی سوخته شده که لحظه به لحظه در حال گسترش است و هر گیاه ثمربخشی را به کام خود خواهد برد. در این میان، نه تنها روابط نخست وزیر اسرائیل با رئیس جمهور آمریکا که از مدت ها پیش به تیرگی گراییده است، به باد خواهد رفت، بلکه به حمایت دوجانبه اسرائیل از هر دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در آمریکا نیز آسیب خواهد رساند. در این میان، جبهۀ یکپارچه ای که ضد برنامۀ هسته ای ایران شکل گرفته بود، نیز تضعیف شده و جایگاه اسرائیل در کنگره، متزلزل شده است. چهره لابی اسرائیل نیز خدشه دار شده است. در این میان، آمریکایی های ساده که اوباما را دشمن بشریت نمی بینند، از فشارهای زیادی که نتانیاهو به رئیس جمهور کشورشان وارد می کند، متنفر شده اند.
منبع: العالم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.