خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

محدودیت جدید علیه تحصیل دختران مسلمان در هند

پس از ایجاد محدودیت برای دختران محجبه، حزب حاکم هند با کاهش بودجه تحصیلی برای دختران مسلمان در هند، مانع دیگری را در مسیر تحصیلات آن‌ها قرار داده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، در میان تشویق‌های نمایندگان مجلس سفلای هند، تصمیمات زیان‌باری به عنوان بخشی از روند بودجه سال ۲۰۲۳ گرفته شده و گامی دیگر به سمت محروم کردن دختران مسلمان در هند از حقوق اجتماعی خود برداشته شده است.

این همان جایی است که در آن دولت راست‌گرای حاکم اغلب خود را به عنوان نجات‌بخش زنان مسلمان جلوه می‌دهد حتی در شرایطی که آنها هدف تضییع حقوق اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قرار گرفته‌اند.

در میان کاهش شدید بودجه‌ای که بر اقلیت‌ها و زنان تأثیر می‌گذارد، دولت بودجه را برای کمک به دانش‌آموزان جوامع اقلیت در گذراندن امتحانات مقدماتی قطع و بودجه مدارس آنها را کم کرده است.

از حق انتخاب پوشش گرفته تا حق تحصیل و کار، زنان مسلمان هندی در خطر از دست دادن همه چیز هستند. در همین راستا، نارندرا مودی، نخست‌وزیر اصرار دارد که زنان مسلمان را آزاد کرده اما زنان مسلمان با این سخنان مخالفت نشان داده‌اند.

مسکان خان، نماد اعتراضات سال گذشته علیه حجاب در ایالت کارناتاکای هند بود که تصویر کلیشه‌ای یک زن مسلمان را در دیدگاه عموم مردم این کشور زیر و رو کرد. او تحصیل‌کرده و تسلیم‌ناپذیر بود. یک سال بعد، زنانی مانند مسکان با فشار بیشتر قوانین محدود کننده دولت هند و همچنین جو خشونت و ارعاب روبه‌رو هستند.

بودجه توانمندسازی آموزشی اقلیت‌ها، از ۲۵۱۵ کرور روپیه (۳۰۴ میلیون دلار) به ۱۶۸۹ کرور روپیه (۲۰۴,۵ میلیون دلار) کاهش یافته است. بودجه توسعه مهارت‌ها و معیشت ۹۹ درصد کاهش یافته در حالی که مشوق‌ها برای مربیگری رایگان و سایر طرح‌های وابسته حدود ۶۰ درصد کاهش یافته است.

این امر روندی طولانی بوده که از سال گذشته شروع شده است. در دسامبر، دولت کمک‌هزینه تحصیلی ملی مولانا آزاد برای دانشجویان جوامع اقلیت برای تحصیلات عالی را قطع کرد. این کمک‌هزینه در ابتدا بیش از یک دهه پیش برای از بین بردن وضعیت نامطلوب اجتماعی، اقتصادی و آموزشی مسلمانان در هند تصویب شد.

چنین اقداماتی با داده‌های دولتی ناسازگار است. مسلمانان هند همچنان دسترسی نسبتاً کمی به آموزش دارند به‌ویژه در مورد آموزش عالی که تعداد ثبت نام دانشجویان مسلمان رو به کاهش بوده است. دانشجویان مسلمان بیشتر از غیر مسلمانان به مؤسسات دولتی متکی هستند. با حمایت ناچیز دولت، دانش‌آموزان جوامع مسلمان دسترسی به آموزش را به‌طور فزاینده‌ای دشوار خواهند یافت.

با این حال جالب اینجاست که ثبت نام زنان مسلمان در آموزش عالی به نسبت مردان مسلمان رو به رشد بوده است. اما این بسته قانونی دلسردکننده قرار است این گام‌ها را خنثی کند و موقعیت نامطلوبی را که زنان مسلمان در هند در قالب هویت‌ مذهبی، جنسیتی و طبقاتی خود دارند بدتر کند.

دولت حاکم اصرار دارد که زنان مسلمان تحت حکومت حزب حاکم «احساس امنیت» می‌کنند و در توجیه ممنوعیت حجاب، تأکید کرده که زنان مسلمان «گمراه» باید وارد جریان اصلی آموزش شوند. با این حال گزارش اخیر دانشگاه کرناتکه نشان می‌دهد که بیش از ۱۰۰۰ دانش‌آموز دختر مسلمان در پنج منطقه در جریان مناقشه سال گذشته بر سر حجاب، ترک تحصیل کرده‌اند.

منبع میدل ایست
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.