خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

جنگ و جدال بر سر پست های دانشگاه الأزهر

به گزارش ادیان نیوز، دانشگاه الأزهر مصر، یکی از قدیمی ترین مراکز آموزشی دینی در جهان اسلام به شمار می رود.
به اعتقاد بسیاری از اندیشمندان جهان اسلام، الأزهر در حال حاضر پایگاه اصلی رهبر اسلام سنی به شمار می رود. البته اندیشمندان مدافع اندیشه نزدیک به وهابیت، این موضوع را قبول ندارند بلکه دانشگاه های اسلامی سعودی را پایگاه اصلی می دانند.
در هر صورت به اذعان همگان،‌ اگر هم الأزهر پایگاه اصلی نباشد، حداقل یکی از اصلی ترین پایگاه های رهبریت اسلام سنی به شمار می رود.
در چند دهه گذشته ریاست و پست های این دانشگاه بر اساس علم و دانش انتخاب می شد و گرایش سیاسی به هیچ وجه در انتخاب افراد نقش نداشت اما متأسفانه طی چند سال اخیر که همه بخش ها و حوزه های زندگی افراد در کشورهای مختلف جهان به خصوص در خاورمیانه به سیاست آلوده شده، ریاست و پست های دانشگاه الأزهر مصر هم از این مسأله مستثنی نبوده است.
بر همین اساس طی چند روز اخیر هنگامی که یکی از اساتید سرشناس حوزه دینی مصر به عنوان رئیس دانشکده “دعوت اسلامی” الأزهر منصوب شد،‌ فورا از سوی مخالفانش به داشتن اندیشه “اخوان المسلمین”‌ – که این روزها دشمنان زیادی در مصر و دیگر کشورهای عربی دارد – متهم شد.
موج اعتراضات و انتقادات از انتصاب وی به قدری بالا گرفت که مسئولان مربوطه در دانشگاه الأزهر تصمیم گرفته اند که برای پایان دادن به حاشیه ها، او را برکنار و شخص دیگری را جای وی بگذارند.
در واقع سطح و جایگاه علمی این فرد به هیچ وجه مد نظر قرار نگرفته بلکه تنها به خاطر مسائل سیاسی و داشتن گرایش به اخوان المسلمین باعث شد که مجموعه ریاست الأزهر در برابر فشارها کم بیاورد و ناچار به تغییر وی گردید.
بدون شک علت این مسأله را می توان در دولتی شدن یک مرکز آموزشی دینی همچون الأزهر دانست. اگر این دانشگاه همواره استقلال خود را حفظ می کرد و بدون توجه به گرایشات سیاسی افراد، به مسیر و فعالیت خود ادامه می داد، هیچ گاه چنین مشکلی پیش نمی آمد اما هنگامی که آلوده مسائل سیاسی شد،‌ با آمدن دولت “اخوان المسلمین”‌ روی کار، مدیریت و پست های الأزهر به دست اخوانی ها می افتد و هنگام کنار رفتن اخوانی ها، مدیریت و پست های این دانشگاه هم از دست آنان خارج می شود.
جا دارد مسئولان و دست اندرکاران مراکز آموزشی دینی در دیگر کشورهای جهان بخصوص کشورهای جهان اسلام از این ماجرا عبرت بگیرند و جلوی هرگونه سیاسی شدن مراکز خود را بگیرند تا به همان مشکل مبتلا نشوند.
منبع: شیعه آنلاین
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.