خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حمایت مداوم آل‌سعود از مدارس وهابی تکفیری پاکستان

به گزارش ادیان نیوز، پایگاه المسله، در گزارشی با عنوان ناخرسندی پاکستانی‌ها از حمایت کشورهای حوزه خلیج فارس از مدارس وهابی تکفیری آورده است: بسیاری از سیاستمداران و روشنفکران پاکستانی، عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه قطر و کویت و امارات را مسئول افراط گرایی، طایفه گری و تروریسم در پاکستان می‌دانند.
این رسانه عراقی نوشت: رشد تروریسم در پاکستان در نتیجه دو عامل اساسی است؛ نخست حمایت سعودی ها از مدارس وهابی در پاکستان که در واقع به مثابه مراکز تکثیرکننده تروریست‌هاست و عامل دیگر اشتباه استراتژیکی که اطلاعات پاکستان مرتکب شد و از گروه‌های تکفیری به عنوان برگه ای علیه رقیب خود هند و در منازعه کشمیر استفاده کرد.
آل سعود در راستای گسترش تفکر وهابی تکفیری در دنیا حرکت می‌کنند و به دنبال بهره برداری از تکفیری ها برای تحقق اهداف خود هستند. سعودی ها در واقع می کوشند مانع هر تغییری در عربستان شوند.
المسله نوشت: استراتژی سعودی‌ها هدف قرار دادن انقلاب های عربی و انحراف و شکست آن از طریق به کار گیری لشکر عظیمی از تکفیری ها که ثمره گسترش وهابیت در جهان است.
آنچه امروز در یمن، بحرین، لبنان، سوریه، عراق، لیبی و حتی مصر می گذرد و همه این حوادث به منظور به شکست کشاندن اراده مردمی برای تغییرات و ممانعت از رسیدن آن به جزیره العرب و آل سعود است.
هنگامی که ملت یمن برای برگرداندن مسیر انقلاب خود به روند صحیح دست به انتفاضه زد گروهک تکفیری و کسانی که سرسپرده دلارهای نفتی عربستان سعودی هستد چوب لای چرخ انقلاب مردم یمن گذاشتند زیرا هر تغییری که به نفع ملت یمن باشد به طور حتم به زیان رژیم سعودی است. این وضعیت در بحرین، سوریه و عراق ودیگر کشورها نیز صدق می کند.
سامی رمزی یک از نویسندگان عرب گفت: عربستان سعودی از اوضاع اقتصادی و میزان بی سوادی در مناطق روستایی پاکستان به عنوان منافذ و روزنه های نفوذ استفاده می کند و در امور پاکستان دخالت می کند.
سعودی ها کمک های مالی زیادی برای تاسیس مدارس دینی برای اشاعه تفکر وهابی تکفیری در جامعه پاکستان می کنند این درحالی است که دولت های متوالی در پاکستان این موضوع را نادیده می گیرند و علت این چشم پوشی کمک اقتصادی است که از عربستان سعودی دریافت می کنند زیرا پاکستانی ها آن را به مثابه نقطه قوت در مقابله با هند می دانند.پاکستان فارغ التحصیلان این مدارس را جنگجویانی بالقوه در جنگ خود با هند در کشمیر می داند به ویژه که ساکنان کشمیر مسلمان هستند.
اهمیت این مدارس و فارغ التحصیلان آن در پاکستان در جنگ اتحاد جماهیر شوری سابق در افغانستان مشخص شد به گونه ای که این مدارس مورد توجه دستگاه های اطلاعاتی آمریکا، پاکستان و عربستان سعودی قرار گرفت تا از آنها برای اعلام جهاد علیه ارتش سرخ استفاده شود.
المسله می افزاید: تروریسم مانند هر پدیده اجتماعی و سیاسی قابل کنترل نیست و کسانی که به چشم ابزار سیاسی به آن می نگرند به ویژه طرف های امنیتی و نظامی در پاکستان توان کنترل بر آن را ندارند.
اوضاع به مرحله ای رسیده است که تروریسم به وجود آورندگان آن در پاکستان را نیز رحم نمی کند.تروریست ها مراکز ارتش پاکستان و موسسات مدنی وابسته به آن مانند مدارس و موسسات را هدف قرار داده اند.آخرین جنایت ارتکاب شده از سوی گروهک طالبان در مدرسه ای متعلق به ارتش بود که بیش از ۱۵۰ قربانی در دسامبر به دنبال داشت که بیشتر این قربانیان را کودکان تشکیل می دادند.
این رسانه عراقی می نویسد: حملات گروه های تکفیری علیه مسلمانان شیعه به مرحله ای رسیده است که نمی توان آن را تحمل کرد و در برابر آن سکوت اختیار کرد.گروه های تکفیری در پاکستان پرسه می زنند و هیچ برنامه و چشم اندازی نزد دولت پاکستان برای اطمینان بخشی به مردم پاکستان وجود ندارد موضوعی که سبب شده است خود مردم خواستار توقف حمایت سعودی ها از مدارس وهابی در پاکستان به عنوان تهدید بزرگ برای این کشور و جامعه پاکستان شوند.
بسیاری از گزارش های رسانه های پاکستانی به نقش پول سعودی ها در گسترش مدارس وهابی در پاکستان اشاره می کند و وزیران دولت پاکستان بحث مدارس وهابی که تغذیه کننده خشونت و افراط گرایی هستند، را مطرح کرده اند. حتی یکی از وزیران کابینه پاکستان، سعودی ها را به تلاش برای بی ثباتی در دنیا متهم کرد.
در واکنش به این مواضع آشکار و بدون پرده پاکستانی ها، سفارت سعودی ها در اسلام آباد با صدور بیانیه ای کمک به مدارس دینی را با موافقت حکومت دانست.وزارت خارجه پاکستان نیز اعلام کرد که کمک های مالی به شدت تحت کنترل قرار می گیرد تا کمک به گروه های تروریستی متوقف شود.
المسله در ادامه بیان کرد: در گذشته اوضاع به گونه ای بود که انتقاد از عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس در جامعه پاکستانی ممنوع بود و عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس مقدس شمرده می شدند اما امروز اوضاع تغییر پیدا کرده است و این به دنبال هدف قرار گرفتن مراکز ارتش و پلیس و وارد شدن خسارات ملیاردی در جنگ با تروریسم است.
برخی از روشنکفران پاکستان اعلام کرده اند که در گذشته و قبل از اینکه نفت کشف شود و اتباع پاکستانی برای کار به عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس بروند از واژه خداحافظ استفاده می شد اما پس از کشف نفت در عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس و گسترش مدارس وهابی در پاکستان بسیاری از پاکستانی ها از واژه “الله حافظ” استفاده می کنند.یکی از روشنفکران این سئوال را مطرح می کند که ساکنان تمدن دشت سند که تاریخی ۵۰۰۰ هزار ساله دارند چرا سرسپرده سعودی های بدوی و بیابان نشین شده اند؟
منبع: تسنیم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.