خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تهدید ملکه زیبایی ترکیه به اتهام انتقاد از اردوغان

به گزارش ادیان نیوز، “مروه بیوک‌ساراس” به خاطر انتشار شعری در انتقاد از رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه به زندان تهدید شد. تعقیب و مجازات منتقدان اردوغان در ماه‌های اخیر بالا گرفته است.
 
 به گفته‌ی وکیل “مروه”، یک دادستان در شهر استانبول تهدید کرده که علیه این زن جوان شکایت خواهد کرد. البته هنوز دادگاه مسئول رسیدگی به این شکایت تصمیم خود را در زمینه پذیرش یا رد دعوا اعلام نکرده است.
 
مروه بیوک ساراس که به عنوان ملکه زیبایی سال ۲۰۰۶ ترکیه برگزیده شد، در سال‌های اخیر به عنوان طراح و نویسنده فعالیت داشته است، به‌تازگی شعری از مجله طنز “اویکوزوز” (بی‌خواب) را در اینستاگرام منتشر کرد که در آن پسر رجب طیب اردوغان به تمسخر گرفته شده بود. در این شعر که با عنوان “شعر استاد” منتشر شده، سخن از رشوه‌خواری در میان است.
 
در ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ گروهی از افراد مورد اعتماد اردوغان به فساد مالی متهم شدند. پسر اردوغان نیز در میان متهمان بود. در شعری که مروه بیوک‌ساراس در اینستاگرام منتشر کرده از او نام برده می‌شود.
 
پس از گذاشتن این شعر در اینستاگرام گروهی از دوستان مروه بیوک‌ساراس به او هشدار دادند که این کار می‌تواند عواقب بدی برای او داشته باشد. با دریافت این هشدارها، او شعر را از اینستاگرام حذف کرد، اما دردسرش به پایان نرسید.
 
روزنامه پرتیراژ “حریت” به نقل از مروه نوشته است: «من شعر را فقط به این دلیل که بامزه بود در اینستاگرام گذاشتم، من قصد توهین به اردوغان را نداشتم.» با این همه، او اواسط ژانویه بازداشت و مورد بازجویی قرار گرف.  اشپیگل آنلاین” به‌نقل از وکیل مروه می‌نویسد که اگر دادگاه شکایت دادستان استانبول را بپذیرد و مروه را محاکمه کند، ممکن است او به دو سال زندان محکوم شود.
 
دادستان پرونده در کیفرخواست خود نوشته است: «واژگانی که متهم منتشر کرده، فراتر از مرزهای آزادی عقیده است.»
 
افزایش دستگیری منتقدان اردوغان
مروه یکی از افراد متعددی است که در ماه‌های اخیر به‌خاطر “توهین” به رجب طیب اردوغان علیه آن‌ها اقدام شده است. اواخر ماه ژانویه امسال نماینده ۱۶ ساله‌ی دانش‌آموزان یک مدرسه قونیه، به‌خاطر این که در سخنرانی خود از اردوغان انتقاد کرده بود، بازداشت شد و مورد بازجویی قرار گرفت. او قرار است در ماه مارس محاکمه شود. وکیل او گفته است که این دانش‌آموز نابالغ ممکن است به ۳۷ ماه زندان محکوم شود.
 
دانشجویان ترکیه در تظاهرات علیه سیاست‌های آموزشی اسلامگرایانه اردوغان. بسیاری از آن‌ها در هفته‌های گذشته دستگیر شده‌اند.
 
ذشته نیز یک هنرمند کاباره به‌خاطر این که حاضر نشده بود ۶ هزار لیر به اردوغان غرامت بپردازد دستگیر شد. او متهم شده بود که در سال ۲۰۱۱ در یکی از برنامه‌های خود به اردوغان “توهین” کرده است.
 
سردبیر جدید روزنامه جمهوریت ترکیه نیز از افراد دیگری است که به “توهین” به اردوغان متهم شده است. او با یکی از دادستان‌هایی که پرونده فساد مالی در دوران نخست‌وزیری اردوغان را تعقیب کرده بودند، مصاحبه کرده بود. در این مصاحبه دادستان گفته بود که قصد داشته اردوغان را به‌عنوان متهم اصلی معرفی کند.
 
دستگیری‌های تازه در سراسر ترکیه
به‌گزارش خبرگزاری آنادولو روز چهارشنبه (۲۵ فوریه) در سراسر ترکیه جست‌وجوی ۵۴ مامور و کارمند پلیس و دادگستری آغاز شد. اتهام این افراد نقش داشتن در تعقیب پرونده فساد مالی در دوران نخست‌وزیری اردوغان است. تا عصر چهارشنبه ۴۰ نفر از این افراد بازداشت شدند. در سال گذشته صدها قاضی و مامور پلیس به همین اتهام دستگیر یا از کار برکنار شدند.
 
اردوغان این گروه را متهم کرده است که عضو شبکه قدرتمند فتح‌الله گولن هستند که قصد کودتا علیه وی را داشته است. عبدالله گولن، اسلامگرای بانفوذ و ثروتمندی است که در گذشته از دوستان و پشتیبانان نزدیک اردوغان بود، اما در سال‌های اخیر علیه او به‌پا خاسته است. وی صدها موسسه آموزشی و خدماتی را در ترکیه و خارج از این کشور اداره می‌کند.
منبع: العالم
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.