خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی (تأثیرگذاری و نمونه‌ها)

نویسنده: مرتضى شیرودى

چکیده :
امروزه، گروه‌های اسلامى، از فعال‌‌ترین جریان‏هاى سیاسى جهان به شمار می‌روند. این گروه‌ها معتقدند جهان و جهانی شدن ارتباط تنگاتنگی با مذهب دارد. ازاین‌رو، اهمیت و نفوذ فزاینده‏ اندیشه‏ها و نهادهای مذهبی آشکارا در سراسر جهان دیده می‌شود، به‌گونه‌ای‌که سال ۱۹۹۲م. را سال بیداری اسلامی ‏خوانده‌اند، درحالى‌که در ۱۹۶۴م. غربی‌ها و شرقی‌ها اعتقاد داشتند اسلام در برابر تجددگرایى یا مدرنیزاسیون کاملاً بى‌دفاع است.
همچنین در سال ۱۹۷۹م. دولت امریکا بیداری اسلامی را از عوامل نابودى جهان خواند و فعالان مسلمان به‌عنوان رزمندگان شرکت‌کننده در جنگى معرفى شدند که به اعتقاد سایروس ونس، وزیر خارجه وقت امریکا، در صورت وقوع، احتمالاً مى‏تواند منافع امریکا را به شدت به خطر اندازد. وی از این جنگ، با عنوان جنگ اسلام و غرب نام می‌برد. رهبران اتحاد جماهیر شوروى سابق نیز هیچ‌گاه ترس خویش را از بیداری اسلامى انقلابى و خطرات آن براى کشورشان کتمان نکردند. کارشناسان غرب و شرق، این همه سخن گفتن از بیداری اسلامی را ناشی از وقوع و استمرار پدیده انقلاب اسلامی می‌دانند.

کلید واژه:
انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی، امام خمینی(ره)، ایران، جهان اسلام، مسلمانان، جنبش‌های اسلامی.

انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی (تأثیرگذاری و نمونه‌ها)
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.