خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نژاد پرستی”سازمان یافته” در کلیساهای غیر قانونی جماعت ربانی

به گزارش ادیان نیوز، آن گونه که از مطلب منتشر شده توسط شخص جدا شده از فرقه جماعت ربانی بر می آید، ارمنی زبانان کلیسا خود را برتر از سایرین دانسته و آنها را تحقیر می کرده اند.
معضل “نژاد پرستی” تا آنجا پیش رفته که ازدواج یک شخص ارمنی با فردی غیر ارمنی، جنجال و کشمکش هایی را در کلیسا به وجود آورده بود.
استدلال ارامنه از مخالفت با ازدواج با غیر ارمنی ها این بوده که فرقه جماعت ربانی را متهم به “برنامه ریزی برای نابودی قوم ارمنی” از طریق ازدواج می کردند.
این مشکل در کلیسای غیر قانونی جماعت ربانی-که شخص مذکور از آن به عنوان “آفت” یاد کرده-، حتی دامنگیر اعضای دست بالایی و صاحب منصبان کلیسا نیز شده است.
با توجه به فراگیر شدن “نژادپرستی” و مشکلات به وجود آمده در این فرقه، هیئت کشیشان این کلیسای غیرقانونی،‌ مصوبه ای را مبنی بر “منع ازدواج ارمنی ها با غیر ارمنی ها” گذراند.
این اقدام در واقع مهر تائیدی بر نژاد پرستی در فرقه جماعت ربانی تلقی شد و می توان از آن به “الزامی شدن نژادپرستی” تعبیر کرد.
جالب اینکه اولین کسی که این مصوبه را نقض کرد،”ادوارد هوسپیان مهر”- ناظر وقت کلیساهای غیر قانونی جماعت ربانی- بود که اتفاقا خود یکی از مسببین طرح و تصویب این پیمان نامه بود.
ماجرا از این قرار بود که او پس از برقراری ارتباط با یک غیر ارمنی، با وی ازدواج کرد که نتیجه آن عزل ناگهانی “ادوارد” از این سمت بود و منجر به افشاگری ها و نامه نگاری های گسترده او شد.
چه مسائلی در پشت پرده بین این دو نفر گذشته بود، چندان مشخص نیست؛ اما آنچه روشن است آنکه “ادوارد هوسپیان مهر”، ازدواج با این فرد را به برکناری از سمت نظارت کلیسای غیر قانونی جماعت ربانی ترجیح داد.
عمده افشاگری “ادوارد” – که از عملکرد هیئت نظارت و زیر دستان سابق در برکناری خود به شدت ناراحت بود-، بر محورهایی چون برکناری وی به علت ازدواج با غیر ارمنی، حاکم بودن نگرش قوم گرایانه و نژاد پرستانه بر کلیساهای فرقه پروتستان در ایران استوار بود.
از آنجا که او رابط اصلی بین کلیساهای ایران با خارج از کشور بود؛ در آن مقطع زمانی این سخنان افشاگرانه، تاثیر بسیار منفی بر ذهنیت کلیساهای مختلف خارج از کشور داشت و در داخل نیز، روزهای “سردی کلیسا” با “تنش های نژاد پرستانه” همراه و فضایی منجمد و شکننده بر این فرقه حاکم شد.
بنا بر این گزارش، اختلافاتی که بین ارامنه و جماعت ربانی وجود داشت، باعث چند دستگی در کلیساهای پروتستانی ایران شده بود. به طوری که فرقه تندروی جماعت ربانی، نسبت به کلیسای سنتی و ملی گرای ارامنه عکس العمل تندی داشته و با برچسب هایی مانند: دنیوی و ضد خدا به این جو متشنج دامن می زده اند.
همچنین ارامنه-که در بین مسیحیان به ملی گرایی و خود برتر بینی مشهور هستند-، نیز نگاهی تیره و منفی نسبت به کلیسای انجیلی، برادران روحانی و خصوصا نسبت به جماعت ربانی داشته اند.
علاوه بر این، نژادپرستی در کشورهای مسیحی و غربی بیداد می کند؛ به طوری که روزانه از طریق رسانه ها اخباری از قتل، شکنجه، اعمال تبعیض، تحقیر، توهین و … نسبت به نژادها و اقلیت ها شنیده می شود.
گفتنی است در آخرین مورد قتل نژادپرستانه در آمریکا، در چند روز گذشته، یک افسر پلیس سفید پوست آمریکایی یک فرد سیاهپوست را که ظاهرا بیمار روانی بوده است در آتلانتا به ضرب گلوله کشته است.
منبع: رهپویان هدایت
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.