خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

بررسی روش های مجاب سازی روانی برای جذب عضو در فرقه ها/ فرقه های روان درمانی

به گزارش ادیان نیوز، یکی از روش های مجاب سازی روانی برای جذب عضو در فرقه ها، بهره گیری از تکنیک”روان درمانی” است که در این مبحث به آن پرداخته می شود.
روان شناسان و روان پزشکان که باید محرم بیماران خود باشند،‌ در برخی مواقع از حالت ” ارائه خدمت در مقابل دریافت حق الزحمه”، خارج شده و گروه های منسجم فاسد الاخلاق روان شناسی تحت عنوان “روان درمانی” را تشکیل داده اند.
بروز و ظهور “فرقه های روان درمانی”، زمانی است که روان درمانی قانونی فردی و جمعی به فساد کشیده شود و یا غیر متخصصین سودجو، افراد غافل و بی اطلاع را فریب داده و آنها را شکار می کنند.
از این تکنیک در مبحث سوء استفاده احساسی و فشار جمعی- که خود از تکنیک های مجاب سازی روانی به حساب می آیند- نیز استفاده می شود.
در “فرقه های روان درمانی” طیفی از افراد، اعم از اعضای هیات علمی دانشگاه ها تا یک مجرم آزاد شده از زندان، عضویت دارند.
این فرقه ها افراد را به دو گروه مجزا تقسیم کرده که یک دسته توسط حرفه ای های تعلیم دیده- روان پزشکان، روان شناسان و فعالان امور اجتماعی- و دسته دیگر توسط غیر حرفه ای ها- کارمندان سابق ادارات، مجرمان محکوم شده و …- مدیریت می شوند.
در برخی از این گروه ها،‌ اعضا به یک عضویاب حرفه ای برای فرقه تبدیل شده و موظف به جدایی از والدین خود شده و با گزاره معرفی والدین به عنوان “ریشه همه شرارت ها” ادامه عضویت در یک فرقه را پشت سر می گذرانند.
اعضا که به عنوان بیمار در این فرقه ها پذیرفته می شوند، از جانب درمانگران سوء‌استفاده گر، اغفال شده و با آنان رابطه جنسی برقرار شده و در جمع مورد تحقیر و توهین قرار گرفته و سرانجام پول های زیادی برای چنین ” به اصطلاح درمان هایی” پرداخته اند.
رهبران فرقه ها، حتی برای جلب اعتماد فرد، او را به خانه شخصی خود برده، ولی بابت اجاره و سکونت، مبالغ گزافی را از آنها دریافت می کنند.
هر گونه شکایت و اعتراض در “فرقه های روان درمانی” به عنوان “نارسایی روانی” تعبیر شده و اعضا را “بیمار روانی خطرناک” معرفی کرده که فقط رهبر فرقه قادر به درمان آنها است.
دخالت در مسائل شخصی افراد – که در همه فرقه ها دیده می شود- در این فرقه ها، به وفور مشاهده می شود؛ به طوری که در برخی مواقع، مکالمات شخصی فرد با خانواده ضبط شده و در جهت اختلاف افکنی بین شخص و والدین مورد استفاده قرار می گیرد.
در “فرقه های روان درمانی”، عمدتا ازدواج ممنوع اعلام شده و نگهداری از بچه ها به جای والدین به عهده فرقه گذاشته شده است.
بر اساس این گزارش، پدیده ای درمانی موسوم به”انتقال امیال و افکار سرکوب شده” به عنوان انحراف اصلی فرقه های روان درمانی شناخته می شود.
این موضوع وجه مهمی از “روان درمانی” با اصالت “روان آگاهی” است. در این فرآیند مشتری(عضو فرقه) رویکردهایی که از تجربه های قبلی زندگی اش دارد به درمانگر(رهبر فرقه) منتقل کرده و از این طریق، مورد سوء استفاده وی قرار می گیرد.
بر خلاف معرفی خوب و فرشته نجاتی که رهبر فرقه از خود دارد؛ وی اصولا به دنبال درمان بیماری روانی فرد نبوده و حتی تخصصی در این امر ندارد و اهداف مورد نظر و دلخواه خود را در عضو فرقه- که بازسازی فکری شده- ارتقا می دهد.
گفتنی است، در نتیجه عضویت در فرقه های روان درمانی، فرد به جای داشتن اختیارات شخصی و بالا رفتن اعتماد به نفس، به سمت اطاعت محض و کورکورانه از رهبر فرقه هدایت شده و به یک عنصر مسلوب الاراده تبدیل می شود. 
منبع: انجمن رهپویان هدایت
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.