خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

اقتصاد اسلامی نقش مهمی در توسعه اقتصاد جهان دارد

وزیر دارایی پاکستان تاکید کرد که اقتصاد اسلامی ظرفیت مقابله با چالش های فقر ، افزایش رفاه مشترک و توسعه اقتصاد جهان را دارد.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، «اسحاق دار»، وزیر دارایی پاکستان در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس بین المللی بازار سرمایه اسلامی در اسلام آباد تاکید کرد که اقتصاد اسلامی ظرفیت مقابله با چالش های فقر و افزایش رفاه مشترک را دارد.

اسحاق دار اظهار داشت که بازارهای مالی، شواهد محکمی را ارائه می دهند که نشان می دهد اقتصاد اسلامی در سیستم مالی جهانی ادغام شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اقتصاد اسلامی یکی از بخش‌هایی است که سریع‌ترین رشد را در سراسر جهان دارد و به عنوان ابزاری موثر برای تامین مالی و توسعه عمل می‌کند.

وزیر دارایی پاکستان گفت: دارایی‌های بین المللی مالی اسلامی جهانی که در سال ۲۰۲۱ میلادی ۴ تریلیون دلار بود، تا سال ۲۰۲۶ به ۵.۹ تریلیون دلار خواهد رسید.

علاوه بر این، دارایی های مالی اسلامی در جهان ۱۷ درصد در سال رشد می کند.

«اسحاق دار» گفت: از هر ۱۰ بانک بزرگ اسلامی در جنوب آسیا، دو بانک در پاکستان هستند.

وزیر دارایی پاکستان همچنین گفت: حجم دارایی اسلامی در پاکستان ۴۲ میلیارد دلار است و بانک دولتی تلاش زیادی برای ترویج اقتصاد اسلامی در این کشور دارد.

علاوه بر این، «جمیل احمد»، رئیس بانک دولتی بر اهمیت بانکداری اسلامی در سراسر جهان تاکید کرد و گفت که دارایی های بازار سرمایه اسلامی جهانی بالغ بر ۳ تریلیون دلار است که سهم ۳۱ درصدی در بازار متعارف بین المللی دارد.

احمد با اذعان به نیاز به یک چارچوب نظارتی، آموزش و آگاهی، به ایجاد یک کمیته راهبری توسط دولت با هدف اقتصاد بدون بهره تا سال ۲۰۲۷ اشاره کرد.

وی همچنین بر نقش بالقوه صکوک در توسعه بازار سرمایه اسلامی تاکید کرد.

به طور کلی به نظر می‌رسد که صنعت بانکداری نیز درگیر یک تغییر الگو است و ابزارهای مالی اسلامی به عنوان یک سیستم جایگزین در حال محبوبیت پیدا کردن در سراسر دنیا هستند و در پاکستان نیز بانکداری اسلامی در دو دهه گذشته به طور چشمگیری شکوفا شده است.

بدون شک، جایگزینی بانک های متعارف با بانک های اسلامی از نظر عملکرد یک کار چالش برانگیز است اما با کمال تعجب این پدیده به شدت مورد استقبال قرار گرفته و راه را برای رشد صنعت بانکداری اسلامی هموار می‌کند.

روند مستمر خرید بانک‌های متعارف توسط بانک‌های مختلف اسلامی، روندی منحصربه‌فرد در پاکستان بوده است که شاید به ندرت در هیچ بخش دیگری از جهان دیده شود.

منبع شبستان
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.