خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عدم توجه به فرهنگ فاطمی موجب اختلاس و بی اخلاقی می شود

به گزارش ادیان نیوز، این مرجع تقلید امروز در مراسم شهادت حضرت فاطمه(س) که در مدرسه امیرالمؤمنین(ع) در قم  برگزار شد، بر ضرورت احیاء سبک زندگی فاطمی، فاطمه شناسی و بیان خطبه های حضرت زهرا(س) تاکید کردند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی همچنین  با تاکید بر ضرورت احیاء امر به معروف و نهی از منکر، اجرای عدالت اسلامی، اقتصادی و اجتماعی، مبارزه با رانت خورای، بی اخلاقی، اختلاس و قاچاق  خاطر نشان ساختند: احیاء سبک زندگی، احیاء همه مبانی الهی و ارزشی مانند عدالت در همه عرصه ها و امر به معروف و نهی ازمنکر است.
این مرجع تقلید  گفتند: امر به معروف به معنای خشونت ودعوا کردن نیست، بلکه به معنای این است که همه آحاد جامعه از بازاری گرفته تا روحانیون، والدین و استاد دانشگاه، با زبان نرم و پر از مهر و محبت و دوری از هر گونه خشونتی، بدی ها و اخلاق ناپسند اسلامی و اجتماعی را که در خیابان و خانه و دانشگاه می بینند را تذکر دهند، تا با این گونه تذکر دادن، بدی ها و زشتی ها از جامعه اسلامی برچیده شود.
 ایشان تاکید کردند: این تذکر دادن و امر به معروف، تنها مربوط به جامعه نیست؛ بلکه به دولت هم مربوط است. مردم وظیفه دارند مشکلات جامعه در ابعاد مختلف اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی به دولت تذکر دهند و بگویند این موارد ایراد کار است تا دولت آنها را برطرف کند. ولی این گفتن و تذکر دادن باید از روی دلسوزی و بدون غرض باشد.
این مرجع تقلید افزودند: اگر امر به معروف و انتقاد از دولت از روی محبت و بدون هر گونه خشونت و تشنجی باشد قطعا دولت هم  به نقاط ضعف توجه خواهد کرد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: اکثر بی اخلاقی ها، رانت خورای ها، اختلاس ها و قاچاق از نبود فرهنگ و اخلاق فاطمی در جامعه اسلامی است و مردم باید به این گونه موارد توجه زیادی داشته باشند و در این عرصه خانوادها نقش بسیار مؤثری دارند.
ایشان ادامه دادند: عدالت اجتماعی و اقتصادی یکی از موضوع های بسیار مهم در اسلام است که در دین مبین اسلام تاکید فراوانی بر این قضیه شده است.
معظم له گفتند: اگر در جامعه اسلامی عدالت وجود نداشته باشد و تبعیض جای آن را گرفته و یکی در گوشه ای از شهر خانه میلیاردی داشته باشد و دیگری در همان شهر پول اجاره منزل خود را نداشته باشد؛ قطعا کینه جای محبت را خواهد گرفت و نتیجه آن می شود که جامعه این بی عدالتی ها را تحمل نخواهد کرد و نخواهند توانست در کنار هم با آرامش و همدلی زندگی کنند.
دنیا از بی عدالتی ها و تبعیض ها رنج می برد
حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشتند: دنیا از این بی عدالتی ها و تبعیض ها رنج می برد و این همه جنایت در غرب و جهان به این دلیل است که بعضی ها در گوشه ای از شهر در رفاه و آسایش کامل و بعضی ها در همان شهر شبها با شکم گرسنه و دریغ از لحظه ای آرامش به خواب می روند.
دین بر احیاء این سنت ها، ارزشهای اخلاقی و اجتماعی تاکید دارد
این مرجع تقلید ابراز داشتند: این موضوعات از جمله مسائل مهم در اسلام است همان گونه که دین بر احیاء این سنت ها، ارزشهای اخلاقی و اجتماعی تاکید دارد؛ باید مردم و مسؤلان نظام و انقلاب در عمل و رفتار هم این گونه باشند تا بتوان با آرامش و بدون هر گونه تشنجی در کنار هم زندگی کرد.
ایشان در ادامه گفتند: شیعه واقعی کسی است که احیاء گر عملی سنت و سبک، آداب، روش، اخلاق، عدالت و زندگی فاطمی، علوی و حسینی در جامعه باشد اگر کسی نتوانست، نباید بگوید من شیعه به معنای واقعی هستم چون شیعه به معنای واقعی در ردیف کسانی است که این گونه شاخص ها را در خود تجلی داده باشد.
معظم له افزودند: اگر کسی این شاخص ها را نداشت نباید ادعای شیعه بودن کند؛ بلکه باید بگوید من محب و دوست دار اهل بیت(ع) هستم.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در توصیه به خطبا گفتند: در منابر تنها نباید به ذکر فضائل حضرت زهرا(س) اکتفا کرد بلکه حضرت موضوعات تربیتی و اخلاقی زیادی مانند ساده زیستی، شوهرداری، پاکی، عفت، مهربانی، حجاب کمک به مردم و رسیدگی وده ها موضوعات تأثیر­گذار دیگر هم دارد که باید این موارد هم بیان و تاکید شود.
منبع: حوزه
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.