خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ترویج موسیقی‌ غربی به جای موسیقی ایرانی

به گزارش ادیان نیوز، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در دیدار با اعضای مکتب‌خانه آواز تهران بر تلاش برای حفظ موسیقی سنتی ایران و حضور هنرمندان و استادان آواز ایران در فرهنگسراها و مراکز فرهنگی، هنری پایتخت تاکید کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، اعضای مکتب خانه آواز تهران با رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دیدار کردند.
محمود صلاحی در این دیدار با گرامی داشتن حضور هنرمندان در سازمان فرهنگی هنری گفت: آواز در ایران از سرمایه‌ها و ادبیات غنی ایران بهره می‌برد، شاعرانی همچون حافظ، سعدی، مولانا و … که قله‌های ادبیات شعر فارسی هستند در کفه ترازو از شاعران جهان برتری دارند و آواز ایران نیز که از این داشته‌ها استفاده می‌کند بسیار تاثیرگذار و ماندگار است و انسان با شنیدن صدای آواز سنتی ایران به خدا، خود و زیبایی‌ها می‌اندیشد.
محمود صلاحی با تاکید بر اینکه رواج موسیقی‌های بی‌ریشه یک جریان گذرا است و موسیقی ایران ماندگار خواهد بود، گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با داشتن فرهنگسراها، سینما و موزه‌ها می‌تواند پشتیبان موسیقی سنتی ایران باشد و هنرمندان برجسته نباید صحنه را خالی کنند
وی افزود: نباید فراموش کنیم که هنرمندان متعهد همواره در تحکیم پایه‌های نظام و رابطه مردم با نظام  تلاش کرده‌اند و باید به کمک یکدیگر مسیر را برای بهبود وضعیت هنر در کشور هموار کنیم؛ فرهنگسراها میزبان هنرمندان و موسیقی‌دانان خواهند بود و باید موجی از آوازهای ملی راه بیاندازیم.
مدیرعامل خانه موسیقی: آواز ایرانی دچار بحرانی جدی است
همچنین در این دیدار حمیدرضا نوربخش با بیان اینکه سال‌هاست دغدغه جدی درباره آواز ایران داریم، گفت: اکنون به دلیل عصر رسانه، زندگی شهری، مسائل مدیریتی و رویکرد رسانه ملی، در موضوع آواز ایرانی دچار بحران جدی هستیم.
مدیرعامل خانه موسیقی با بیان اینکه آواز جان مایه فرهنگ و موسیقی ایران است، افزود: تبلور موسیقی ایرانی در آواز است، اما با وجودی که اشتیاق در این راه وجود دارد شاهدیم که در این زمینه سردرگمی وجود دارد و با این چالش مواجه‌ایم که با استعدادهای جوان چه باید بکنیم.
صدیق تعریف نیز در این دیدار گفت: دل همه ما برای فرهنگ و هنر کشور می‌سوزد چون بخشی از فرهنگ ما در حال از بین رفتن است. هنرمندان وظیفه خود می‌دانند که برای حفظ این میراث فرهنگی به دور از هرگونه شعاری تلاش کنند؛ البته این مشکل با حضور یک گروه کوچک حل نمی‌شود و نیازمند سیاستگذاری‌ها کلان در اینباره هستیم اما در حد توان خودمان در این راه تلاش می‌کنیم.

رویکرد صدا و سیما دلیل گرایش جوانان به موسیقی پاپ و غربی است
حسام الدین سراج نیز در این دیدار با بیان اینکه متاسفانه آواز در دوران ما به انزوا رفته است، گفت: علت اصلی در این مسئله اهمیت ندادن صدا و سیما به عنوان رسانه اصلی کشور به موسیقی ایرانی است و شاهدیم که بیشتر گرایش‌ها به موسیقی پاپ و غربی شده است.
وی تصریح کرد: امیدواریم سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مسئولیت ساماندهی این کار را بپذیرد و شاهد این باشیم که مکتب خانه آواز تهران بتواند مانند اتفاقی که در هنر خط رخ داد را سازمان‌دهی کند شود و آواز به شکل درست اشاعه یابد.
استاد جهان‌دار نیز در این نشست تصریح کرد: کاش به صورت جدی مکتوبی به عنوان سند تهیه شود تا با تغییر مدیران همه چیز عوض نشود و بتوانیم به شکل مستمر کار را پیش ببریم.
وی با ابراز گلایه خود از صدا و سیما گفت: تلویزیون به عنوان مرکز فرهنگ کشور به جای پخش آواز و موسیقی اصیل که می‌تواند الگوی جوانان باشد، بیشتر موسیقی‌های بی‌ربط به فرهنگ و هنر کشور را پخش می‌کند، در صورتی که وظیفه این رسانه در موضوع موسیقی پروراندن و علاقه‌مند کردن جوانان به موسیقی ریشه دار ایرانی است.
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.