خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

امام هادی(ع) پیشگام در مبارزه با فرقه های انحرافی

به گزارش ادیان نیوز، حجت الاسلام محمدعابدی، امام جمعه رودپی شهرتاریخی فرح آباد در خصوص دلایل مهجوریت و عدم شناخت درست از برخی ائمه (علیهم السلام) ضمن عرض تسلیت به مناسبت سالروز شهادت امام هادی(علیه السلام) به  گفت: با توجه به حساسیت خلفای عباسی نسبت به امامان معصوم(علیهم السلام) از جمله امام هادی (علیه‌السلام) وعدم حضور ائمه (علیهم السلام) در عرصه‌ی خلافت و حکومت، مطالب مربوط به ایشان هم از طرف مورخان ثبت و ضبط نشده است.

وی با اشاره به حساسیت مامون نسبت به امام هادی(علیه السلام)، تصریح کرد: این خلیفه عباسی امام (علیه السلام) را ابتدا به سامرا تبعید کرد و سپس برای کنترل بیشتر آن حضرت را داماد خویش برگزید و به تعداد محدود، امام هادی(علیه السلام) را به مناظره های دست جمعی فرامی خواند.

حجت الاسلام عابدی با بیان اینکه بنی عباس تمامی تمهیدات را جهت کنترل امام هادی(علیه السلام) مدنظر قرار داده بود، اظهار داشت: عمر کم ائمه (علیهم السلام)، محصور بودن این بزرگواران و تاریخ نگاران غیر شیعی و وابسته به حکومت از جمله عوامل مهجور ماندن امامان بعد از امام رضا(علیه السلام) بوده است.

وی ادامه داد:  امامان معصوم(علیهم السلام)در حصر و تحت کنترل شدید بودند و به طور طبیعی مردم نمی‌توانستند با ایشان ارتباط برقرار کنند بدین جهت احادیث و روایات محدودی از این بزرگواران مانده است.

حجت الاسلام عابدی با بیان اینکه امام دهم و یازدهم را عسگریین می نامند بدین جهت که حضرات در منطقه نظامی به نام عسکر تبعید بودند، گفت: از میان شش خلیفه هم عصر با امام هادی (علیه السلام)، متوکل که در دشمنی با اهل بیت(علیه السلام) پیش قدم بود زمینه تبعید امام هادی(علیه السلام) را به سامرا فراهم کرد و امام(علیه السلام) تا پایان عمر با برکت خویش در آنجا زندگی کردند.

وی با اشاره به آثار علمی، معنوی و اخلاقی امام هادی (علیه السلام)، بیان داشت: زیارت جامعه کبیره مهمترین اثر معنوی امام(علیه السلام) و از صحیح ترین زیارات ائمه(علیهم السلام) است.

حجت الاسلام عابدی با اشاره به پراکندگی شیعیان در حجاز، عراق، شامات، مصر، ایران و آسیای مرکزی و شرقی همچنین فراگیر شدن اسلام در این کشورها، گفت: حاکمان جور با محصور کردن امامان معصوم(علیهم السلام) که رهبر و پیشوای شیعیان هستند درصدد انزوای مسلمانان و رهبرانشان بودند که این امر موجب شده تا امامان(علیهم السلام) در حصر نتوانند تبلیغ فراگیر دین داشته باشند.

وی با بیان اینکه خلیفه عباسی تلاش داشتند صدای آل الله به مردم نرسد، اظهار داشت: امام هادی علیه‌السلام هنگامی که در مدینه بودند، با ارسال نمایندگان خود به دیگر نقاط، موجب به ثمر رسیدن تلاش های دیگر ائمه(علیهم السلام) جهت فراگیر شدن اسلام شدند.

حجت الاسلام عابدی در پاسخ به اینکه امروز با توجه به تدابیر حکیمانه امام هادی(علیه السلام) در مقابله با جریانات انحرافی نظیر «فتنه خلق قرآن» چگونه می توان از سیره آن حضرت برای مقابله با فرقه های نوظهور برخاست، تصریح کرد: خلفای عباسی با توجه به علاقه مردم به امامان(علیهم السلام) جنگ و نزاع با ائمه(علیهم السلام) را به صلاح نمی دانستند از اینرو امام موسی کاظم(علیه السلام) را به زندان انداختند و در امام رضا(علیه السلام) و امام جواد(علیه السلام) نیز با برخوردهای علمی و فرقه هایی با استمداد از دیگر ادیان نظیر یهودی و مسیحی به مقابله با امامان معصوم(علیهم السلام) می پرداختند.

 وی با بیان اینکه یکی از فعالیت های مهم عصر امام هادی(علیه السلام) و امام عسگری(علیه السلام) مبارزه با فرقه های انحرافی مذهبی بوده، گفت: امروز دشمنان انقلاب اسلامی به جهت شکست در جنگ سخت با ایران، همان راه خلفای عباسی را برگزیدند و با به راه اندازی جنگ نرم و ایجاد فرقه های انحرافی و نوظهور که بعضا بر مزاج برخی افراد ناآگاه خوش است، تلاش به ضربه زدن به انقلاب اسلامی دارند.

حجت الاسلام عابدی با بیان اینکه امام خمینی(رحمت الله علیه) مسلح به سلاح احادیث، ایمان به خدا و سیره ائمه(علیهم السلام) بودند و همچنین رهبرمعظم انقلاب امام خامنه ای (دامت برکاته) نیز در همین خط و مسیر هستند از اینرو برای مقابله با فرقه های ضاله باید مسلح به شناخت کافی نسبت به اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه وآله وسلم) داشته باشند و مذاهب و فرقه های اهل تسنن را بشناسند تا دشمنان انقلاب نتوانند با ایجاد فرقه های انحرافی، زمینه انحراف اذهان عمومی را فراهم کنند.

وی با ابراز تاسف از اینکه ائمه اطهار(علیهم السلام) به جهت غربت، زندان به معنی مظلومیت ظاهری بیشتر دربین شیعیان شناخته شده اند، گفت: گسترش علمی و سیره امامان معصوم(علیهم السلام) کمتر مورد توجه است.

حجت الاسلام عابدی با اشاره به هجمه های دشمنان انقلاب اسلامی جهت کمرنگ کردن اعتقادات دینی اقشار مختلف جامعه به ویژه نوجوانان و جوانان، تاکید کرد: پرداختن به خدمات ارزنده امامان معصوم(علیهم السلام) در خصوص تقویت ایمان شیعیان و ترویج و اشاعه دین اسلام در اقصی نقاط عالم اسلام یک ضرورت است.
منبع : شبستان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.