خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

دیدار پاپ فرانسیس با رئیس‌جمهور مغولستان/ آزادی مذهبی زمان چنگیزخان ستودنی ست

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، که در سفری چندروزه به مغولستان رفته است امروز شنبه (یازده شهریور) با ” اوخنااگیین خورلسوخ”، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا(ادیان نیوز) به نقل از “آسوشیتدپرس” پاپ فرانسیس در این دیدار سنت آزادی مذهبی در مغولستان که به زمان چنگیز خان، مؤسس امپراتوری مغول، برمی‌گردد را قابل‌ستایش دانست.

پاپ فرانسیس باهدف جست‌وجوی صلح و پایان دادن به فساد مخرب اولین سفرش به مغولستان را آغاز کرده است.

وی حین دیدار با رئیس‌جمهور مغولستان در جملاتی که به‌عنوان سفیر صلح در کتاب یادداشت نوشت مغولستان را کشوری جوان با تاریخ کهن، مدرن و غنی در سنت‌ها عنوان نمود.

این در حالی ست که سفر پاپ به مغولستان و بازدید از جامعه اقلیت کاتولیک‌ها در این کشور ازلحاظ دیپلماتیک دارای اهمیت است؛ جامعه کاتولیک مغولستان حدود یک هزار و چهارصد و پنجاه نفر است اما این کشور ازآنجایی‌که از شمال با روسیه و از جنوب با چین مرز مشترک دارد می‌تواند روابط تیره سریر مقدس(واتیکان) با روسیه و چین را ترمیم و زمینه گسترش دیپلماتیک واتیکان در منطقه را فراهم سازد.

اگرچه دین مسیحیت صدها سال است در بخش‌های مختلف قاره آسیا ازجمله مغولستان پیروان خود را دارد اما فعالیت کلیسای کاتولیک در  این کشور از سال ۱۹۹۲ و هم‌زمان با کنار گذاشته شدن دولت کمونیستی موردحمایت اتحاد جماهیر شوروی سابق و گنجانده شدن آزادی مذهبی در قانون اساسی مغولستان با تحریم‌هایی روبرو بوده است.

پاپ فرانسیس در بخش دیگری از سخنانش سنت آزادی مذهبی در مغولستان را ستود و تأکید نمود تحمل‌پذیری دینی حتی در زمان امپراتوری گسترده مغول که بر سرزمین‌های وسیعی حکمرانی می‌کرد و در دوران اوج خود از غرب تا مجارستان گسترش‌یافته بود، نیز وجود داشت.

سفر+پاپ+فرانسیس
مغولستان اما امروزه بین کشورهای روسیه و چین محصورشده و بیشتر جمعیت این کشور را بودایی‌هایی که ازلحاظ سنتی به بودایی‌های تبت و دالایی لاما وابسته هستند، تشکیل می‌دهد.

سریر مقدس در دیدار با رئیس‌جمهور مغولستان، دیپلمات‌ها و رهبران فرهنگی این کشور خاطرنشان ساخت اینکه امپراتوری مغول توانست طی قرن‌ها نفوذ خود را گسترش دهد و بر قلمرو بزرگی از جهان حکمرانی کند بیانگر توانایی خارق‌العاده اجداد مغول‌هاست، اینکه امپراتوران مغول از تمام پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در قلمرو وسیع خود برای توسعه مشترک استفاده کردند برای مغولستان می‌بایست قابل افتخار باشد.

پاپ گفت:”این مدل می‌بایست در دنیای  امروز ما ارزش‌گذاری و دوباره پیشنهاد شود.”

رهبر کاتولیک‌های جهان به ثبات سیاسی امپراتوری مغول در قرن سیزدهم که زمینه گسترش تجارت و سیاحت را فراهم ساخته بود اشاره کرد و ابراز امیدواری نمود در دنیای امروز که بحران‌های مختلف زندگی انسان‌ها را با خطر مواجه کرده نیز شاهد این شکوفایی و صلح باشد.

رئیس‌جمهور مغولستان نیز در این دیدار به‌نوبه خود به دوران طلایی امپراتوری مغول در تجارت و حکومت‌داری اشاره کرد و گفت مغولستان همچون گذشته تلاش می‌کند در سطح بین‌المللی نقشی چندجانبه و صلح‌آمیز داشته باشد.

خبر اصلی را اینجا (+) بخوانید.

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.