خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

آندره گالستیان: امروزه برخی از آثار موسیقی پاپ منطبق بر فرهنگ بومی و ایرانی نیست

پژوهشگر و موسیقیدان ارمنی «آندره گالستیان» با اشاره به سهم به‌سزای روحانیون مسیحی در پیشبرد موسیقی بیان کرد: موسیقی پاپ امروز اگر در شعر آن دقت نشود، گویی اثری فارسی و ایرانی نیست که نشان می‌دهد آثاری کاملا وارداتی و متناسب با ویژگی زبانی غربی ساخته شده است.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، آندره گالستیان یکی از برجسته‌ترین موسیقی دانان ارامنه ساکن ایران با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه «ارغنون» رادیو گفت‌وگو در رابطه با قطعه «جینگل بلز» که از آهنگ‌های معروف کریسمس است، گفت: معمولا گروه کُر چهار صدایی است که باس تنور مختص آقایان و دو صدا هم مختص خانم‌ها است. روحانیون مسیحی در پیشرفت موسیقی نقش به‌سزایی داشتند و موسیقی ارامنه هم به همین شکل است.

ارامنه بزرگترین واردکنندگان ارکستر سمفونی به ایران بودند

آندره گالستیان با اشاره به سبک موسیقیایی هوهانس آبکاریان ـ معروف به استاد یحیی تارساز ـ تاکید کرد که بسیاری از موسیقیدان‌های ارامنه برای اولین بار ارکستر سمفونی عمومی و نظامی را در کشورمان وارد کردند.

وی ادامه داد: اقدام اساتید موسیقی واقعا مثال‌زدنی است؛ چنانچه وقتی در اوج هنر هم بوده‌اند، غرور نداشته و با هم همکاری می‌کردند و ضمن هم‌افزایی، اثر یکدیگر را ماندگار کردند.

محتوای پیشنهادی مرتبط:

آشنایی جامع با بزرگان موسیقی ارامنه در ایران

ببینید| یادبود آندره آرزومانیان، آهنگساز فقید ایرانی ارمنی‌تبار

آندره گالستیان در بخشی دیگر از سخنان خود از روبن گریگوریان یاد کرد و او را فرزند خلف لوون گریگوریان معرفی کرد و گفت: او مدیر هنرستان عالی موسیقی و رهبر ارکستر سمفونی تهران و کفیل اداره موسیقی کشور بود و در ارکستر موسیقی بوستون نوازندگی کرد.

یکی از پایه‌گذاران موسیقی پاپ در ایران، یک زن ارمنی است

این موسیقی دان ارمنی با نام بردن از اولین زن فارغ‌التحصیل از هنرستان موسیقی ادامه داد: واروژان یک شخصیت بزرگ، آهنگسازی نابغه و از پایه‌گذاران موسیقی پاپ در کشور بود.

این نوازنده پیانو، موسیقی پاپ مورد نظر خود را ارزشمند، علمی و واقعی خواند و آن را دارای استخوان بندی مناسب تلقی کرد.

گالستیان خاطرنشان کرد: بسیاری از موسیقی‌های پاپ امروز اگر در شعر آن دقت نشود، گویی اثری فارسی و ایرانی نیست که نشان می‌دهد موسیقی چنین آثاری کاملا وارداتی و متناسب با ویژگی زبانی غربی ساخته شده است.

وی اضافه کرد: ارتباط بین اوزان شعری و گام‌های موسیقی در ایران بحثی گسترده است که تحقیق بسیاری درباره آن صورت نگرفته و شخصا برخی طرح‌های پژوهشی خود را در این زمینه منتشر کردم ولی اگر ارگان و نهادی کمک حال نباشد و پایان‌نامه‌های دانشگاهی به این مهم نپردازند، نتیجه بخش نخواهد بود.

گالستیان بار دیگر به ویژگی و موسیقی‌شناسی واروژان پرداخت و گفت: او موسیقی مورد نظر خود را از جایی برنداشت و ساخته‌هایش مختص خود او بود و قطعاٌ لحن خاص در نوازندگی و آهنگسازی افراد بزرگ به خوبی احساس می‌شود. چنان‌چه این افراد افتخار داشتند که تحصیل می‌کردند ولی به کپی کاری روی نمی‌آوردند.

منبع رادیوگفتگو
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.

15 نظرات
  1. صادق نخجوانی می گوید

    سلام علیکم
    نوشته فوق العاده عالی است اما در کامنت ها متوجه شدم که خیلی دقیق نقل نشده.
    خواستم هم از شما تشکر کنم برای این کارهای عالی که منتشر می کنید و دانش خوبی که نشر پیدا می کند توسط شما و هم خواهش کنم که در نقل مطالب یک مقداری دقت بیشتری به کار بگیرید.
    صادق نخجوانی
    مهندس معمار
    نوازنده کمانچه

  2. الهه افشارپور می گوید

    سلام، خوبین؟
    من شنیدم استاد چند روز قبل در وزارت ارشاد در مراسمی که با حضور آقای وزیر و تعدادی از نماینده های مجلس و استادای دانشگاه و روحانیون ادیان مختلف بوده یه سخنرانی عالی داشتن در مورد تاریخ موسیقی ایران و مخصوصا موسیقیدان های بزرگ ارمنی و خدماتشون به موسیقی. الآن هر چی گشتم توی اینترنت هیچی پیدا نکردم تا به سایت شما رسیدم. یعنی خبر مراسم و حتی عکس های مراسم رو پیدا کردما، عکس استاد و مهمان ها و همه چی هم هست اما متن سخنرانی استاد نیست.
    میشه سخنرانیشون رو منتشر کنین؟ ممنون میشم. برای تحقیقم میخوام.

    1. محمد پناه زاده می گوید

      سلام و درود و عرض خوش آمدگویی خدمت شما مخاطب ارجمند ادیان نیوز؛
      نکته اول: اگر اطلاعات دقیقتری از جلسه مدنظر وجود دارد، بفرمایید،
      نکته دوم: فایل صوتی جلسه آندره وجود دارد؟ لطفاٌ جهت پیاده سازی و انتشار آن در سایت فایل مربوطه را به این شماره ۰۹۰۲۸۰۱۹۵۶۲ ارسال بفرمایید.

  3. داریوش شادان می گوید

    درود بیکران بر شما عزیزان ادیان نیوز و سپاس فراوان بابت این گزارش مفید. یکی از نقاط قوت این پایگاه خبری ارزشمندتان همین گزارش های خاص و مختصر و مفید است.
    آقای استاد گالستیان همیشه و همواره یکی از بهترین تاریخدانان و مفسران موسیقی طی این دو دهه اخیر بوده و هستند و از زمانی که خیلی جوانتر بودند در ردیف نوابغ و نوادر بودند و نام درخشانی هم بودند و نظریات بسیار ارزشمندی ارائه کرده اند.
    من داریوش شادان هستم نوازنده در ارکستر مجلسی و ارکستر سازهای بادی و ارکسترهای جاز و پاپ ، ساز تخصصی ساکسوفون آلتو، ساکن فلوریدا.

  4. نوید محمودی می گوید

    سلام و خسته نباشید . استفاده کردیم . تشکر . استاد گالستیان دانشمند بزرگی است

  5. بهراد ربیعی می گوید

    درود بر استاد و با تشکر از ادیان‌نیوز
    منتظر مطالب خوب بعدی هستیم

    1. محمد پناه زاده می گوید

      سلام و درود خدمت شما مخاطب ارجمند ادیان نیوز،
      ممنون از توجهتان

  6. پوریا قنبری می گوید

    سلام به شما و همکارانتون و با تشکر
    این کاملا درسته که ارامنه پایه‌گذار برخی صنایع و هنرها در ایران هتند مثل همین ارکسترهای سمفونیک یا نظامی که بنیانگذاری کرده‌اند.
    بجز بحث ارکسترهای موسیقی که کاملا درست در این خبر اشاره شده، ارامنه برخی هنرها و صنایع دیگه را هم به ایران آورده‌اند که خوبه در مورد آنها نیز بنویشید. مثلا در زمینه صنعت سینما خیلی کار کرده‌اند و در یک برنامه‌ جناب گالستیان به تاریخ موسیقی فیلم در ایران پرداختند و دو بزرگوار دیگر به بحث کارگردانی و بازیگری و همیطور امور فنی تهیه فیلم که برنامه خیلی خبی و آموزنده‌ای بود.
    کلا تاریخ جذاب هستش دیگه و مملکتمون هم که تاریخ غنی داره.
    درود بر شما و بر بزرگانی که تاریخ می‌دانند و تاریخ را بازگو می‌کند تا چراغ راه نسل جدید باشه. فقط ای کاش یه فرصتی فراهم کتید که جامع بگن، یعنی فکر کنم یه سلسله برنامه باشه خبه.
    پوریا قنبری هستم و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی خوندم

    1. محمد پناه زاده می گوید

      سلام و درود بسیار ممنون از مشارکت و توجه شما در اخبار ادیان نیوز
      با آرزوی تندرسی و موفقیت برای تمام طالبان علم و دانش

  7. حمید زارع می گوید

    درود بر اقتصاددان و موسیقیدان محترم استاد آندره گالستیان گرامی و با تشکر از ادیان نیوز. برای همگی آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

  8. آنگینه می گوید

    اطلاعات خوبی بود، مرسی، واروژان اسم مرد است، ممنون.

  9. دکتر احسان عبداللهی می گوید

    سلام و عرض ادب؛

    من آن برنامه را دیروز به صورت کامل از آرشیو ایران‌صدا گوش کردم.

    استاد گالستیان گفتند که هموطن ارمنی «آقای» واروژان از پایه‌گذاران موسیقی پاپ در ایران بوده‌اند و هیچ جا نگفتند که یک خانم ارمنی موسیقی پاپ را بنیانگذاری کرده‌اند. ایشان گفتند که اولین خانمی که از هنرستان موسیقی فارغ‌التحصیل شدند، ارمنی بودند.

    استاد گالستیان در مورد موسیقی پاپ هم گفتند که برخی از آثار موسیقی پاپ امروز منطبق بر فرهنگ بومی و ایرانی نیست و بعضا اصولی هم نیست و کپی‌کاری از کارهای خارجی است. نگفتند همه موسیقی پاپ امروز ایران اینگونه است، گفتند برخی از آثار موسیقی پاپ بدین صورت است.

    در مورد ارکستر سمفونی و ارکستر «نظام» هم گفتند که ارامنه برای بار اول آنها را در داخل ایران «ایجاد» کرده‌اند و «به وجود آوردند».

    کار شما در انتشار نظرات تخصصی اساتید، کار مفید و خوبی است و امیدوارم موفق باشید اما امید دارم که در پیاده‌سازی سخنان اساتید، از این به بعد دقت بیشتری صورت گیرد.

    در آخر عرایضم پیشنهاد می‌کنم که مصاحبه‌ها زودتر منتشر شود. این برنامه زنده رادیویی، ماه دی پارسال بوده است.

    با تشکر
    احسان عبداللهی
    دکترای تخصصی علوم ارتباطات

    1. ف فرهمند می گوید

      درود و احترام بر شما
      دقیق و درست فرمودید، استاد آندره گالستیان محترم همیشه از آقای واروژان هاخباندیان در کنار چند برادر ارجمند هموطن دیگر به عنوان بنیانگذاران موسیقی پاپ ایران به نیکی یاد کرده‌اند.
      در مورد ارکستر سمفونیک و ارکستر فیلارمونیک و ارکستر نظامی و ارکستر سازهای زهی و ارکستر مجلسی هم استاد گالستیان گرامی همیشه گفته‌اند که عمدتا موسیقیدانان ارامنه که اکثرا در اروپا تحصیل کرده و با ارکسترهای بزرگ آشنا شده و به کشور برگشته بودند، ارکسترهای فوق را در ایران بنیانگذاری کردند.
      از ویژگی‌های استاد گالستیان عزیز این است که معمولا ناگفته‌‌ها یا کمتر گفته شده‌های موسیقی ایران را به زبانی گویا بیان می‌کنند و همواره از بزرگان اسم برده و از آنها به نیکی یاد می‌کنند.
      ادب استاد و احترام ایشان به گذشتگان، مثال زدنی است.
      فرهاد فرهمند
      مدرس موسیقی و نوازنده ویولن

    2. مهیار باقرزاده از مشهد می گوید

      استاد گالستیان یکی از اساتید مطرح کشور در زمینه موسیقی و اقتصاد است و ثابت کرد میتوان جوان بود و استاد هم بود آن هم در دو زمینه.
      ادیاننیوز طی دو سال گذشته مطالب خوبی را منتشر کرده که ممنونیم.

      1. محمد پناه زاده می گوید

        ممنون از همراهی و توجه شما مخاطب بسیار گرانقدر ادیان نیوز که باعث افتخار ماست. پایدار باشید