خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گزارش عجیب گاردین از صفحه اینستاگرام رهبر انقلاب

به گزارش ادیان نیوز، حضور موثر رسانه‌ها و کاربران ایرانی در اینترنت و مجموعه شبکه‌های اجتماعی سبب شده تا روند یکدست و ضدایرانی این مجموعه‌ها تغییر کند و ابزارهایی را که تا همین چند سال پیش به طور کامل و مطلق در اختیار جریان معاند جمهوری اسلامی ایران بود، به عنوان وسیله‌ای برای انتقال واقعیات اجتماعی ایران به جهان معرفی کند.
در همین زمینه فعالیت خوب و قابل توجه صفحات مربوط به پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر انقلاب توانسته بدون واسطه و فارغ از روایت‌های سانسور شده غربی زمینه ارتباط با جوانان جهان را ایجاد کند.
این در حالی است که استفاده از برخی شیوه‎های پیچیده بارگذاری متن و فیلم در این شبکه‎ها و کشف ایرادات فنی شبکه‎های اجتماعی مذکور توسط این صفحات، به سوژه رسانه‎های غربی تبدیل شده است، تا جایی که نشریه انگلیسی “گاردین” در مطلبی که امروز منتشر کرده، از قابلیت ویژه این حساب کاربری در شبکه اجتماعی اینستاگرام ابراز تعجب و نگرانی کرده است.
گاردین در مطلبی با عنوان “چگونه رهبر ایران به بهترین منتشر کننده ویدئو در اینستاگرام تبدیل شده است” نوشته است: برای بسیاری از مردم جهان این سوال مطرح است که چگونه حساب رسمی آیت‌الله خامنه‌ای در اینستاگرام می‌تواند ویدئوهایی با زمان بیشتر از ۱۵ ثانیه آپلود کند؟
گاردین اضافه کرده است: در این ویدئوها که معمولا بیشتر از یک دقیقه است، سخنان رهبر ایران درباره وضعیت منطقه، مناسبات جهانی و مسائلی مانند حمله عربستان سعودی به یمن مطرح می‌شود.
اما واقعیت ماجرا چیست؟ پاسخ را باید از زبان همین روزنامه شنید: ماجرا خیلی ساده است. اینستاگرام یک ایراد فنی و باگ اطلاعاتی در نرم افزار خود داشته که البته از دید مدیران اینستاگرام مخفی مانده و صفحه اینستاگرام رهبر ایران از آن به خوبی استفاده کرده و امکان انتشار فیلم‌هایی با زمان بیشتر از ۱۵ ثانیه را برای خود فراهم کرده‌اند.
    در همین زمینه، تیم فنی اینستاگرام در بیانیه کوتاهی اعلام کرده که به تازگی متوجه یک باگ فنی شده که به کاربران امکان انتشار ویدئوهایی با زمانی طولانی‌تر از ۱۵ ثانیه را می‌دهد. تیم فنی این شبکه اجتماعی پرکاربر تاکید کرده که اکنون این مشکل فنی برطرف شده و دیگر چنین امکانی وجود ندارد.
گاردین در پایان مطلب خود نوشته است که ویدئوهای طولانی اینستاگرام صفحه پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر انقلاب همچنان در دسترس هستند.
هر چند توجه به صفحه اینستاگرام پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر انقلاب به واسطه این مشکل فنی، دستمایه گزارش رسانه ‎های غربی شده، اما مساله اصلی در این میان، نگرانی و حساسیت رسانه‌های غربی نسبت به فعالیت حساب شده ایرانیان در اینترنت است.
رصد ویژه و دائمی برخی حساب‌ها و کاربران خاص توسط این رسانه‌ها نشان می‌دهد که اگرچه غربی‌ها طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی تلاش کردند تا با سانسور و تحریف واقعیات جامعه ایرانی، چهره‌ای نامناسب از انقلاب اسلامی روایت کنند و به گوش مخاطبین جهانی برسانند اما اکنون با وجود رسانه‌های اجتماعی و کاربر محور نظیر شبکه‌های اجتماعی، این امکان به وجود آمده که جهانیان بدون واسطه با ایران واقعی روبرو شوند.
در این زمینه، ماجرای نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپایی و بازنشر گسترده آن در فضای اینترنت را می‌توان یک نمونه عالی و موفق دانست که با وجود سانسور مطلق رسانه‌های رسمی، توانست تا حدی محتوای آن را به گوش مخاطبین رساند.
منبع: رجا نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.