خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

ملت عربستان در برابر جنایت‌های آل سعود سکوت نکند

به گزارش ادیان نیوز، خطیب نماز جمعه تهران با تأکید بر اهمیت وفای به عهد برای نظام جمهوری اسلامی درعرصه بین‌الملل، درباره توطئه اخیر کنگره آمریکا برای تجزیه عراق گفت: ملت عراق هوشیار است و در دهان کنگره آمریکا می‌زند.
آیت‌الله محمد امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به مناسبت میلاد حضرت امیرالمومنین (ع) و تبریک این مناسبت گفت: امیرالمومنین (ع) تابلویی از پیامبر اکرم(ص) بود؛ یعنی آنچه نبی اکرم (ص) داشت از جمله «ولایت» و نه نبوت، به طور کامل در علی (ع) منعکس بود.
وی اظهار داشت: یکی از نویسندگان بزرگ اهل سنت که اهل مصر است، از این جهت دینداری علی (ع) را متمایز از دیگران می‌شمرد که علاوه بر عبادت و اجرای احکام، اهل تأمل و تفکر بود و نشان داد جهان به سمت علم و تفکر پیش می‌رود. او می‌گوید فقه امیرالمومنین (ع) فقه عدالت و انسانیت است و این بر تارک علی (ع) می‌درخشد و این درخشش در طول تاریخ معروف و محشور است.
آیت‌الله امامی کاشانی با اشاره به موضوع «وفای به عهد» در اسلام گفت: بر اساس قرآن کریم، «وفای به عهد» جهان را بر مدار عدالت قرار می‌دهد و اجازه نمی‌دهد جامعه به سراغ ظلم برود که اگر برود، همه ضرر می‌کنند.
خطیب جمعه تهران تصریح کرد: اگر در عرصه اجرایی و کاری نیز عهد بسته‌ایم که فلان وظایف را انجام دهیم، پس رشوه و دریافت برخی پول‌ها چه معنایی دارد؟! چرا باید اجازه دهیم برخی پول‌ها به زندگی زن و بچه‌مان وارد شود؟! به گفته قرآن کریم، در روز قیامت از وفای به عهد سؤال می‌شود.
وی با اشاره به موضوع «وفای به عهد» در سیره امیرالمومنین (ع) گفت: ایشان در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه (عهدنامه مالک اشتر) تأکید می‌کند که اگر با دشمنت نیز عهد بستی، به عهد خود عمل کن و ذمه خود را رعایت کن و جان خود را در برابر عهدی که بسته‌ای، سپر کن! این روزها نیز ایام «اعتکاف» است و مساجد مملو از حضور جوان‌هاست، در این ایام از خدا بخواهیم که اگر عهدها را شکسته‌ایم، دیگر این کار را نکنیم.
آیت‌الله امامی کاشانی اظهار داشت: امیرالمومنین (ع) می‌گوید که اگر با دشمن نیز عهد بستی، عهد خود را رعایت کن؛ این نکته را جهان بشریت ببیند. آنهایی که به دنبال تحقیر اسلام و مسلمانان هستند، ببینند. حقوقدانان دنیا نیز بدانند که به گفته علی (ع)، اگر ما با دشمن نیز عهد ببندیم، جان خود را سر وفای به عهد می‌گذاریم.
وی در عین حال تصریح کرد: علی (ع) در ادامه تأکید می‌کند که اگر با دشمن عهد بستی، مواظب باش در غفلت نیفتی و با احتیاط صحبت کن و قدم بردار و با صبر و آرامش و استحکام و تدبیر قرار بگذار و قرار را بنویس و حسن ظن به دشمن نداشته باش.
خطیب جمعه تهران در همین رابطه به مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد و گفت: الحمدلله تیم مذاکره کننده ما نیز اینچنین هستند و امیدواریم خداوند متعال مددهای خود را بر این مملکتِ امام زمان (عج) جاری کند. امیرالمومنین(ع) همچنین تأکید می‌کند که پیمانی بسته نشود که با عبارات چندپهلو همراه باشد که اگر لازم باشد، روزی فرار کنی، با تکیه به آن عبارات چندپهلو فرار کنی! حقوقدانان جهان کجا چنین حرف‌هایی را درباره وفای به عهد پیدا می‌کنند؟!
آیت‌الله امامی کاشانی ادامه داد: امیرالمومنین (ع) خطاب به مالک تأکید می‌کند که اگر بعدها فهمیدی که این قرارداد به ضررت هست، عهد خود را نشکن؛ چون اگر به عهد خود وفا کنی بهتر از این است که عهد خود را بشکنی و بساط آرامش را بر روی زمین برهم بزنی! ای کسانی که با تیم مذاکره کننده ما مذاکره می‌کنید و می‌گویید به شما اعتماد نداریم؛ بدانید که منادی «رهبری علوی»، جمهوری اسلامی و رهبری عدل است؛ پایه این تیم مذاکره کننده نیز همین است، بنابراین بی اعتمادی به خود شماست و روش شما معلوم است که چگونه جهان را به هم می‌ریزید.
خطیب جمعه تهران ادامه داد: اگر جمهوری اسلامی گفت که ما بر اساس ان پی تی، رفتار صلح آمیز داریم و سلاح هسته‌ای نداریم، این تفکر جمهوری اسلامی و دین آن است و سیاست علوی آن است؛ اما شماها سیاست مسیحی که ندارید، سیاست انسانی هم ندارید!
ملت عراق در دهان کنگره امریکا می زند
وی همچنین به طرح اخیر کنگره آمریکا برای تجزیه عراق اشاره کرد و اظهار داشت: این جای تاسف است که کنگره آمریکا تصویب می‌کند که عراق تجزیه شود؛ البته ملت عراق هشیار و منسجم و بیدار هستند و فتوای مرجعیت را دارند؛ ملت عراق در دهان کنگره آمریکا می‌زند و استکبار به حول و قوه خداوند، این آرزوهایی را که برای کشورهای اسلامی دارد، به گور خواهد برد.
اقتصاد کشور محکم باشد، مذاکره‌کنندگان نیز بهتر عمل می‌کنند
خطیب نماز جمعه تهران در خطبه دوم با اشاره به روز کارگر و با بیان اینکه کسی که کار و سرمایه‌گذاری می‌کند، عبادت می‌کند، اظهار داشت: به فرمایش رهبر انقلاب، کلید حل مشکلات در کار و تولید است، نه در لوزان و نیویورک و مذاکرات؛ اما نکته مهم این است که حرکت ملت ایران بر اساس «اقتصاد سالم و نجات مشکلات به دست خودمان» است؛ این پشتوانه‌ای برای تیم مذاکره‌کننده می‌شود که کسانی که در مقابل ما هستند، به یاوه‌گویی نیفتند.
آیت‌الله امامی کاشانی تصریح کرد: وقتی اقتصاد کشور محکم باشد، تیم مذاکره‌کننده بهتر عمل خواهد کرد و با شعور و درکی که ملت ما دارند و نور معنویتی که در کشور ما هست، نخواهند گذاشت که دشمن بر کشور ما مسلط و چیره شود.
وی افزود: مسئله اصلی این است که کشور بر روی پای خودش بایستد و با استحکام، فقر و بیکاری از بین برود و نکته مهم در این زمینه، استفاده از تولیدات داخلی مخصوصاً در دولت است که خودش یکی از مصرف‌کنندگان است.
امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: اعتقاد به خوب بودن تولید و غلط بودن مصرف خارجی، همه به «ایمان و باور» برمی‌گردد که باید تقویت شود.
آیت‌الله امامی کاشانی همچنین به سالروز شهادت استاد مطهری (ره) اشاره کرد و گفت: یکی از ویژگی‌های بارز استاد مطهری، «باور» او بود که به علم، باور داشت؛ معلمان و اساتید ما نیز باید چنین باشند که به کلاس و کتاب و شاگردان ایمان داشته باشند و برای خدا و رشد شاگردان عمل کنند و اینگونه، بالا می‌روند.
ملت عربستان در برابر جنایت‌های آل سعود سکوت نکند
خطیب جمعه تهران با اشاره به حوادث اخیر یمن اظهار داشت: من به دولت عربستان و جهان کاری ندارم و چیزی نمی‌گویم، چون فایده ای ندارد؛ به مردم عربستان می‌گویم که مگر شما مسلمان نیستید؟! وقتی دولت شما اینگونه یمن را می‌کوبد و جلوی هواپیمای امدادرسان را نیز می‌گیرد، این در کجای جهانِ انسانیت قابل پذیرش است.
وی ادامه داد: به ملت عربستان و دیگر ملت‌های جهان می‌گویم، چرا سکوت می‌کنید؟! این سکوت شما شریک شدن در جنایات دولت‌هایتان است؛ اگر شما باور به قرآن داشته باشید، دولت‌هایتان نمی‌توانند اینطور در دنیا جنایات کنند و در عراق، سوریه، یمن و فلسطین، اینطور ملت‌ها را به خاک و خون بکشند.
آیت‌الله امامی کاشانی در پایان گفت: از خداوند می‌خواهیم که مظلومان جهان، به ویژه ملت مظلوم یمن را هرچه سریع‌تر نجات دهد.
منبع: مهر
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.