خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

مسجد، مهمترین شبکه اجتماعی اسلام در مقابله با عرفان های نوظهور

به گزارش ادیان نیوز، بسیاری از عوامل سبب می شود تا افراد از ریشه و بنیان اصیل دینی خود دور شوند، گاهی اوقات این مساله اتفاقا در قالب راهکاری برای جذب حداکثری به دین ارایه می شود نظیر آنچه که امروز در برخی شاخه های عرفان های نوظهور می بینیم، یعنی سردسته و رهبر این گروه ها به نام دین عده ای را به خود جذب کرده و در مقابل افکار پوچ و بی اساسی را به نام محتوای فکری به آنها القا می کنند، حال آنکه هدف آن انحراف در فکر افراد و به ویژه جوانان است.

در این میان اما نهادها و مراکز دینی به ویژه مساجد می توانند نقش مهمی را ایفا کنند و نسبت به آگاه سازی ذهن جوانان مبادرت ورزند.

خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در راستای بررسی جایگاه و نقش مسجد در مقابله با عرفان های نوظهور با «حجت الاسلام محمود رجبی»، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به گفت وگو نشسته ایم که حاصل آن را می خوانید:

– به عنوان اولین سوال بفرمایید علت گرایش برخی افراد و به ویژه جوانان به نحله های انحرافی چیست؟
قبل از پاسخ به این سوال لازم می دانم مقدمه ای را بیان کنم، دوران جوانی اقتضائات ویژه ای دارد، از جمله عقلانیت و شور و نشاط جوانی و در عین حال لطافت روحی که تمایل به معنویات را در جوانان شکوفا می سازد و به همین دلیل ما می بینیم که مراسمی که این خلا را در جوان تامیین میکند باعث می شود تا جوان نسبت به موضوع استقبال کند.

برای مثال همین نیاز معنوی و علاقه به معنویت در جوانان ماست که می بینیم این چنین در مراسم اعتکاف حضور می یابند.  در مورد مسایل عرفانی نیز همین گونه است. توجه داشته باشیم که مسایل عرفانی در واقع از مسایلی است که تامین کننده نیاز معنوی و فطرت خداجو است، به همین دلیل دشمنان اسلام و مکتب اهل بیت (علیهم السلام) و نظام اسلامی از این فرصت استفاده کرده اند و عرفان های کاذب را در جامعه ما به شکل ویژه ای رواج داده اند به طوری که می بینیم آثار این عرفان ها ترجمه شده است، افرادی که ادعای چنین عرفان هایی را داشته اند با برنامه ریزی های منظم جلساتی را برگزار کرده اند و در قالب های مختلف این اندیشه را رواج داده اند، حتی گروه هایی که افراد پلید فرهنگی و فساد اخلاقی داشتند اهداف پست خود را در قالب یک مسئله عرفانی بیان کردند تا بتوانند افراد بیشتری را به خود جذب کنند.

بنابراین اصل روی آوردن آن تمایل و عشق درونی است که طبق فطرت هر انسانی در دوران جوانی شکوفا می شود و نیاز به اشباع صحیح و درست دارد. متاسفانه جوانان ما با این انگیزه به سمت این عرفان ها می آیند اما در ورای این مسایل اصل این عرفان ها، چیزی جز کذب نیست و لایه های درونی افکار و ایده های این به ظاهر عرفان ها جز فساد چیزی نیست. بنابراین اصلی ترین عامل در جذب برخی افراد به این جریان ها آن است که آنها احساس خلا و نیاز می کنند.

– عوامل یاد شده را می توان به عنوان دلایل کلی در نظر آورد، اما پرسش اصلی ما این است که چرا در جامعه ما این مسئله رخ داده است؟
از یک طرف توطئه های دشمنان زمینه بو و از سوی دیگر برخی کم کاری ها، ما نتوانستیم آن طور که شایسته است تعالیم زیبای مکتب اهل بیت(علیهم السلام) را منتقل کنیم، در واقع قالب مطلوبی را برای ارایه بیان نکرده ایم در حالی که اگر این مکتب به درستی منتقل شود اولین گروهی که به سمت آن جذب حداکثری می شوند جوانان هستند چنانچه در روایات است که سراغ جوانان بروید که فطرت آنان پذیرا است.

بنابراین جنبه های زیبایی شناختی باید برای مردم بیان شود. باید جنبه های زیبایی شناختی را بیان کنیم به ویژه از قرآن کریم و این محتوا را متناسب با فضای معنوی وعلمی دوران جوانی آماده کنیم و از طریق شبکه های اجتماعی که اسلام تعبیه کرده است که مهمترین آن مسجد است ارایه کنیم.

– تحقق این امر از کانال مسجد مستلزم چه بایدها و نبایدهایی است؟
باید سرمایه گذاری وبرنامه ریزی شود. ما باید در جهت استخراج این معارف و ارایه اش در قالب های متناسب با فضای جوانی تلاش کنیم. چراکه در این زمینه بسیار کم کار کرده ایم و ضرورت دارد که لطافت های معنوی تعالیم دینی را استخراج کنیم و متناسب با روش های جوان پسند  و توسط یک کارشناس این مفاهیم را منتقل کنیم.

واقعیت آن است که ما هم از نظر محتوا غنی هستیم و هم از نظر شبکه اجتماعی که اسلام تعبیه کرده است. مسجد مهمترین شبکه اجتماعی اسلام است که در آن می توان به خوبی مفاهیم دین را منتقل کرد.

– در این مسیر همراهی که باید وجود داشته باشد در برخی مساجد دیده نمی شود، علت چیست و چه کمبودهایی در این راستا در مساجد وجود دارد؟
باید مهارت های لازم درباره ارایه مطالب در مسجد ارایه شود، کسانی که می خواهند با جوانان تعامل داشته باشند خودشان باید به گونه ای رفتار کنند که گویا از هر نظر خود نیز جوان هستند.

بنابراین نیاز به نیروهای جوان نیز داریم، باید برنامه های ویژه ای برای فارغ التحصیلان حوزوی ارایه شود و یک کارگاه ویژه در سطح مساجد برای آنان  تعریف شود. طلاب حوزه های علمیه به مثابه کارشناسان دینی هستند که مسجد باید اولین پایگاه آنان برای تبلیغ و تبیین معارف دین باشد.
منبع : شبستان

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.