خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

داعش و برندهای غربی! + عکس

به گزارش ادیان نیوز، از زمانی که گروه تکفیری داعش در سال ۲۰۱۳ رقه را در سوریه به کنترل خود درآورده است، قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای وضع کرده است. به‌طور مثال زنان باید پوشیه داشته باشند و تمام صورت خود را بپوشانند. پوشیدن هرگونه شلوار جین و تی‌شرت ممنوع است. کشیدن سیگار و قلیان ممنوع بوده و کسی که مرتکب آن شود به قطع دو انگشت سبابه و وسط محکوم می‌شود؛ در صورت تکرار، به ۸۰ ضربه شلاق محکوم و با ادامه آن اعدام خواهد شد. اما به‌تازگی این گروه بازهم به پیش رفته است. این گروه برخی مارک‌ها را به خاطر غیرشرعی بودن حرام و فروش آن‌ها را ممنوع کرده است.
در ماه آوریل این گروه تروریستی جزوه‌ای در اختیار فروشندگان قرار داده است، که تصاویری آن توسط مخالفان داعش در این شهر منتشر شده است.
در این جزوه نوشته‌شده است: «جوانان هشیار باشند، شعارهای کفار روی لباس‌ها» در ادامه نیز لیستی از لباس‌های «مشکل‌دار» به همراه توضیح مختصری پیرامون هرکدام آمده است.
در جزوه توضیح داده‌شده است برند نایکی، «مبتذل» است چرا که در عربی «نایکی» به‌صورت تلویحی اشاره‌ای به رابطه جنسی دارد. نایکی اما درواقع نام یکی از خدایان یونان باستان است، که به معنی خدای پیروزی در یونان شناخته می‌شود.
برند «هور» نیز به همین دلیل ممنوع شده است. برندهایی ماند کروای، کراکس، ویسکار نیز به دلیل اشاره نام این برند‌ها به مسیحیت ممنوع هستند.
گروه تروریستی داعش همچنین برند «وولن» را نیز ممنوع اعلام کرده است. علت این است که ترجمه وولن [پشمین] در زبان عربی «صوف» می‌شود و این کلمه یادآور صوفی‌گرایی است که از نظر این گروه، به دلیل بت‌پرستی و کفر ممنوع است.
داعش همچنین برخی از نوشته‌های روی تی شرت‌ها را نیز ممنوع اعلام کرده است. علاوه بر این ممنوعیت‌ها، در این جزوه توصیه‌هایی نیز به فروشندگان شده است.
این گروه تاکید کرده است فروشندگان لباس نقش اخلاقی مهمی دارند و در ادامه دراین‌باره این‌گونه توضیح داده‌شده است: فروشندگان باید لباس‌های جایگزین مورد تأیید را به فروش برسانند و از فروش لباس کفار و از فروش لباس‌های تن‌نما نیز خودداری کنند. هشیار باشید کسانی که اقدام به فروش این‌گونه لباس‌ها کنند مانند کسانی که این لباس‌ها را به تن می‌کنند، مرتکب گناه شده‌اند.
تاکنون این جزوه در رقه و مناطق نزدیک به آن به فروشندگان ارائه‌شده است و تاکنون به سیاستی کلی در تمامی مناطق تحت کنترل داعش تبدیل نشده است. همچنین تاکنون مجازات افراد خاطی نیز مشخص نیست.
نکته قابل‌توجه اینکه بسیاری از اعضای داعش، خود به استفاده از مارک‌ها و برندهای غربی مانند نایکی معروف هستند و تا پیش‌ازاین نیز اعضای داعش، همواره عکس‌های خود را با برند‌های غربی در شبکه‌های مجازی منتشر کرده و به نوعی از این تصاویر به عنوان ابزار تبلیغ و پروپاگاندای گروه داعش استفاده می‌کنند.

منبع: ابنا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.