خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

گزارشگر ویژه سازمان ملل: سوئد برای مبارزه با عدم تساهل دینی باید گفت‌وگو با جوامع دینی را گسترش دهد

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مذهب و عقیده تاکید کرد: سوئد برای مبارزه با عدم مدارا و تساهل دینی می‌بایست گفت‌و‌گو با جوامع دینی را گسترش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “نیو عرب”، نازیلا غنا «گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مذهب و عقیده» با اشاره به حوادث چندگانه اخیر توهین به مقدسات و قرآن سوزی در سوئد که در سطوح داخلی و بین المللی پیامدهای منفی زیادی را برای این کشور به دنبال داشت بر تقویت تساهل دینی و گفت‌وگوی دینی تاکید کرد.

وی در پایان سفر ده روزه‌اش به سوئود در بیانیه‌ای افزود: جامعه برای مبارزه با عدم تحمل‌پذیری دینی و تقویت تساهل و مدارای مذهبی نیاز به هوشیاری دارد. نژادپرستی، آزار و اذیت اجتماعی و تهدیدات موجود در یک جامعه نباید نادیده گرفته شود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مذهب و عقیده تأکید کرد: بر اساس همگونی تاریخی جامعه سوئد و ساختار سکولار حاکم بر این کشور دین یک امر شخصی و خصوصی‌ست اما نباید فراموش کرد که مهاجرت‌های اخیر گسترده به سوئد ساختارهای اجتماعی در این کشور را به طور قابل ملاحظه‌ای تغییر داده است و امروزه تنوع دینی در سوئد به یک واقعیت تبدیل شده است.

خانم غنا گفت: “مشکلاتی که امروزه به وجود می‌آیند دارای چنان دامنه و گستره‌یی هستند که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و هرگونه بی‌توجهی سرای کشورها به این دامنه در سطوح مختلف دسترسی به عدالت و نظارت را دشوار سازد.”

وی تاکید نمود جمع آوری اطلاعات به صورت منظم تصویر واقعی از میزان رعایت و احترام به حقوق گروه های مخلف مذهبی را نشان می دهد به همان میزان که نبود اطلاعات دقیق و واقعی سبب بروز تعاریف شخصی و خشونت می‌شود.

باید گفت نازیا غنا در سفرش به سوئد با مقامات سیاسی، اعضای پارلمان، اعضای دادگاه عالی، قضات، مقامات پلیس، اعضای جامعه مدنی، اساتید دانشگاه، نمایندگان جوامع مختلف دینی و برخی سازمان ها از جمله موسسه حقوق بشر در سوئد دیدار و گفت و گو نمود.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مذهب و عقیده تاکید نمود چالش‌ها و حوادث اخیر مقامات سوئد را متوجه این واقعیت نمود که جوامع دینی می توانند بخشی از راه حل باشند. تبادل نظرات، اعتماد سازی و یادگیری از مواردی ست که در گفت و گو حاصل می شود و برگزاری جلسات گفت و گو پس از وقوع حوادث ضروری می نماید. جوامع دینی، گروه های جامعه مدنی و دیگر نهادهای اجتماعی می توانند میزان مشروعیت یک حکومت را تعیین کنند.

خانم غنا قرار است گزارش کامل سفر خود به سوئد را در ماه مارچ سال ۲۰۲۴ در شورای حقوق بشر سازمان ملل در جنوا ارائه کند.

منبع: سرویس انگلیسی ردنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.