خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

رواج بی اخلاقی در سریال شبه طنز وطنی

به گزارش ادیان نیوز، احمد شاهوند طی یادداشتی ضمن نقد سریال «شمعدونی» به انتقاد از عملکرد صدا و سیما پرداخته است که متن آن به شرح ذیل است.

قطعا یکی از وظایف رسانه ای چون صداوسیما که در سطحی بسیار وسیع و گسترده تاثیر کتمان ناپذیری بر مخاطب دارد، ترویج بی اخلاقی در روابط خانوادگی که بارها چوبش را بر سر مجموعه های شبکه های ماهواره ای می زنیم، نیست.
 
بی بند و باری تصویر شده در روابط خانوادگی سریال «شمعدونی» ساخته سروش صحت که از شبکه سوم سیما در حال پخش است، آنقدر گل درشت و چشمگیر است که به راحتی می توان تلویزیون را بابت بی تفاوتی اش نسبت به آن سرزنش کرد.

بیشترین انتقاد به شخصیت پردازی سریال وارد است. آنجا که ارشیا، پسر خردسال خانواده پا را از گلیم اخلاق فراتر گذاشته و به خود اجازه می دهد خانواده عمه اش را به باد تمسخر بگیرد. جالب اینجاست که پدر (عطا با بازی حسن معجونی) و مادر (شیرین با بازی نگار عابدی) در اکثر مواقع نه تنها او را از این کار باز نمی دارند، بلکه تشویقش نیز می کنند و خود در دست انداختن دیگران از همه جلوتر هستند. شاید استنباط سروش صحت به عنوان یکی از نویسندگان و همینطور به عنوان کارگردان از پرداخت اینچنینی شخصیت هایش در سطحی ترین شکل ممکن، خنداندن مخاطب باشد که چنین هدفی به سرانجام نرسیده و نتیجه عکس نیز داشته است. در سریال «ساختمان پزشکان» ساخته دیگر سروش صحت هم، بی اخلاقی های زیادی در خانواده دکتر نیما افشار به تصویر درآمده که تلقی اشتباه سروش صحت از کمدی خانوادگی را نشان می دهد. در این سریال نیز رفتار پدر، مادر و برادر نیما با او و همسرش چنان پا را از مسیر اخلاق فراتر می گذاشت که می شد چنین برداشت کرد که گروه نویسندگان سریال، رواج چنین روابط بی پرده و گستاخانه ای مد نظرشان بوده است.

شکستن حریم خانواده که به راحتی آب خوردن انجام می شود، توسط خانواده شوهر که هر سه (پدر، مادر و برادر) متاسفانه بویی از اخلاق نبرده اند در سریال «ساختمان پزشکان» و همینطور بی اخلاقی زشت و زننده توسط خانواده همسر هوشنگ با بازی محمد نادری (برادر، همسر و پسر خردسالشان) در سریال «شمعدونی»، مهم ترین نقطه ضعف سریال های مذکور است که زیر سایه ادا و اطوارهای مثلا کمدی و طنازانه برای مخاطب ماهواره زده تلویزیون، فرصتی برای اندیشیدن به آن نگذاشته است.
 
پیشنهاد می کنم دست از سر مارادونای شبکه های ماهواره ای برداشته و غضنفرهای تلویزیون وطنی را بگیریم تا به بهانه پر کردن حفره های خالی برنامه های جذاب تلویزیون با هر متن سطحی و ضداخلاقی، مجموعه هایی را تحت عنوان «طنز»به خورد مخاطب فراری از جعبه جادویی خودمانی ندهند.
منبع : جام نیوز

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.