خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

عده ای می گویند باید اهل بیت و قرآن را فقط برای عزاداری نگه داشت

به گزارش ادیان نیوز، حسن رحیم‌پور ازغدی ظهر جمعه در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه مشهد مقدس اظهار داشت: مهمترین و مبارک‌ترین شب و روز، امشب و فردا است، نخستین بار که به خاتم انبیا(ص) وحی شد و این وحی در دانش و ارزش و در حوزه اخلاق انقلاب به پا کرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مبعث انقلاب در چند جهت بود، در ساحت زندگی دنیوی و اخروی، عبادی و تمدنی از این زمره است. مبعث انقلابی بزرگ در عرصه حقوق و اخلاق بود.
وی افزود: در اخلاق دنیوی و سکولار اساساً نیازی به وحی و بعثت وجود ندارد و با صرف دنیاگرایی می‌توان اخلاقی زیست، اینها اخلاق را بسیار کوچک کردند و نوعی خودخواهی در زرورق پیچیده است، اخلاق سکولار نمی‌تواند تا آخر اخلاق بماند.
رحیم‌پور ازغدی تأکید کرد: بعثت، انقلابی در ارتباطات انسانی ایجاد کرد و با دیدگاه‌های غلط برخورد کرد، بعثت نشان داد که برای اخلاقی زیستن ابتدا باید از تربیت خودمان شروع کنیم و بعثت نشان داد که چگونه می‌توان اختلافات را برطرف کرد.
استاد دانشگاه بیان کرد: امام راحل می‌فرمایند اگر دیکتاتور درون را مهار نکنیم حتی اگر درس عرفان بخوانیم باز هم عمل طاغوتی انجام می‌دهیم، زیرا هدف ما اثبات خودمان است، یکی از مهمترین برکات بعثت این است که اختلافات میان صاحبان قدرت را مشخص می‌کند، منشأ همه اختلافات طغیان نفس است.
وی افزود: انقلاب معرفتی و علمی، انقلاب دومی بود که بعثت ایجاد کرد، برخی می‌گویند قبل و بعد بعثت تغییری ایجاد نشده است و خود بشر می‌توانست با درک خود و علم تجربی به اهداف برسد و انبیا فقط کمک کردند که علم سریع‌تر جلو برود و همین دیدگاه می‌گوید وحی یک معرفت عادی و در حد علوم تجربی است.
رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: اینها می‌گویند نیازی به وحی نداریم، جریانی اما در نقطه مقابل اینها است؛ اینها فکر می‌کنند غیر از انبیا و قرآن هرکس هرچیزی گفته امور بشری است و بدعت و ضلالت است و فکر می‌کنند اگر بشر با عقل و تجربه به چیزی رسید این بدعت است و این هم یک خط انحرافی است و اهل حدیث در اهل سنت و اخباری‌ها در شیعه این دیدگاه را داشتند.
وی بیان کرد: در غرب و شرق عالم هم تحت تأثیر انبیای الهی، سخنان حقی گفته شده، مبعث نیامده سخنان قبل خود را به زباله‌دان تاریخی بیندازد بلکه سخنان حق گذشته را تأیید می‌کند و بر آنها می‌افزاید و به همین دلیل پیامبر خاتم الانبیا است.
رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: به‌عبارت دیگر آنچه در سنت نیست، بدعت نیست بلکه خلاف سنت، بدعت است، اگر کسی با عقل به حقیقتی رسید و خلاف حدیث و قرآن بود این بدعت است، بدعت یعنی تغییر سنت و مخالفت با آن و نه اینکه هرچه را در سنت نیست بدعت بدانیم، این یک تفکر وهابی و اخباری افراطی است. اما خط وسط کدام است؟
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ما دغدغه بسیار مقدسی داریم که برای آن احترام قائل هستیم و آن اینکه معارف الهی را با معارف خطاپذیر ادغام نکنیم، این ادغام التقاط اندیشی است و کسانی که اهل فلسفه و عرفان هستند این سخن را رد نمی‌کنند و می‌گویند اگر ثابت شد یک استدلال عقلانی پیش آمده و برهان قطعی ندارد و با ظاهر قرآن و حدیث قطعی تعارض دارد اینها را کنار می‌گذاریم زیرا ملاک ما سنت و قرآن است.
رحیم‌پور ازغدی بیان کرد: کشف خلاف قرآن و سنت، کشف نیست بلکه خطا است و محال است به برهان قطعی عقلی برسیم. در اسلام این مسئله امکان پذیر نیست، محال است قطع عقلی و نقلی تعارض داشته باشند.
وی افزود: در برخی مصادیق ممکن است اختلاف نظر ایجاد شود، اینکه کسانی به امام نسبت دهند که از نگاه ایشان بعثت حرف جدیدی ندارد تهمت است، ایشان صریحاً می‌فرمایند: ما وحی را با معارف بشری مخلوط نمی‌کنیم اما سهمی از حقیقت همواره وجود دارد.
وی بیان کرد: وقتی می‌گوییم پیغمبر خاتم الانبیا است معنایش این نیست که تا قبل از اسلام هیچ‌کس حرف صحیحی نزده است، معنایش این است که برای ما ملاک داوری، مبعث و قرآن و سنت است و با عقل سراغ اینها می‌رویم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: امام(ره) عبارتی راجع به مبعث دارد و می‌فرماید: “زبان ما از بیان مبعث الکن است زیرا یک تحول بزرگ است، مبعث انقلابی بزرگ ایجاد کرد که فلسفه خشک یونانی را متحول کرد”.
رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: ارزش‌های درست سایر مکاتب در قرآن و سنت هست اما بخش‌های نادرست اینها در قرآن نیست، امام(ره) می‌گوید: “حق نداریم این مکاتب را با بعثت قیاس کنیم”.
وی خاطرنشان کرد: عرفای قبل از اسلام و فلاسفه قبل از اسلام از بسیاری از حقایق محروم بودند. هستند کسانی که فکر می‌کنند خط فکری امام(ره) برای اهل‌بیت(ع) شرافت معرفتی قائل نیست، هرگز این‌گونه نیست و اینها تهمت بارز است.
رحیم‌پور ازغدی تأکید کرد: امام می‌فرماید: قرآن هفت مرتبه نازل شد و آنچه به دست ما رسید کل معرفت و عرفان جهان را متحول کرد و بسیاری از ابعاد مبعث هنوز مبهم است و برای بشر روشن نیست.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: ذهن انسان مادی است، شأن خدا کجا و انسان کجا؟ خلق را باید به خالق شناخت اما ما چون مادی و مهجور هستیم رویه به‌عکس شده است.
رحیم‌پور ازغدی تأکید کرد: امام می‌فرماید اگر بخشی از مفاهیم در فلسفه شرق و غرب است و با قرآن و سنت قابل جمع است، حقایق مشروع است و به فهم قرآن و حدیث کمک می‌کند، امام(ره) می‌فرماید سقف فلسفه بشری اثبات وجود خداست اما معرفت و شناخت کار قرآن است و در عرفان بشری راجع به حقیقت جهان تنها گوشه‌ای را می‌گوییم و امام می‌گوید عرفان قبل از اسلام با بعد اسلام فرق دارد زیرا بعثت سطح عرفان بشری را بالا برد.
رحیم پور ابراز کرد: گاهی افرادی می گویند که احکام اسلام مربوط به هزار و ۴۰۰ سال پیش است و امروز نمی شود با آن تمدن اسلامی به وجود آورد که در به این افراد باید گفت: آیا دستورات اسلام مبنی بر  عدالت فردی و اجتماعی، عزت و استقلال، مبارزه با استبداد، مبارزه با فساد و تباهی کهنه است؟
این نظریه پرداز فرهنگی گفت: عده ای نیز در بین مردم و حتی روحانیان، تحت عنوان طرفداری از قداست قرآن می گویند دین و اسلام مقدس هستند و نباید آنها را وارد مسائل دنیایی مانند رسانه، حقوق بشر، حکومت و سیاست کرد بلکه باید اهل بیت و قرآن را فقط برای عزاداری نگه داشت.
رحیم پور ابراز داشت: این عده دنیا را با حب دنیا اشتباه می گیرند.
وی ادامه داد: امام خمینی(ع) در خصوص این افراد فرموده اند که بعضی از اینها اصلا اطلاعات صحیحی از اسلام ندارند و فقط در منزل نشسته و به دیگران عیب می گیرند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فرمایشات بنیانگذار انقلاب اسلامی ادامه داد: متاسفانه انحراف وارد حوزه و محافل مذهبی ما شده است.
وی بیان کرد: از صدر اسلام تاکنون دسته ای اشخاص راحت طلب بودند که تمام دغدغه آنها پیدا کردن طعمه ای برای خوردن و خواندن نماز بدون دردسر بوده و آنها راحت طلبی را مقدم بر همه چیز می دانند، اما هیچ وقت از جان، مال و آبروی خود برای دفاع از اسلام خرج نمی کنند.
منبع: فرقه نیوز
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.