خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

توهین به مقدسات دیگران راه جذب دیگر مذاهب نیست

به گزارش ادیان نیوز، حجت الاسلام ناصر رفیعی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه پنجشنبه شب در مراسم هیأت رزمندگان اسلام قم که در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد، در سه محور به سخنرانی درباره امام موسی کاظم(ع) پرداخت.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه درباره دوران امامت هفتمین امام شیعیان خاطرنشان کرد: ۳۵ سال دوران امامت امام موسی کاظم(ع) دوران حساسی برای شیعه بوده است؛ آن حضرت با ۴ حاکم بنی عباس مواجه بود که آن دوران، دوران اقتدار دولت عباسی بود.

این کارشناس دینی با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود در کتاب انسان ۲۵۰ ساله می­فرماید که دوران امامت امام موسی کاظم(ع) دوران پرتلاطمی برای شیعیان بود که به همین دلیل به طور رسمی امام را به زندان افکندند؛  نخستین بار بود که هارون به خود جرأت ­داد امام شیعیان را ۷ تا ۱۴ سال به زندان بیفکند.

این کارشناس رسانه ملی یادآور شد: نوبختی در کتاب فرق الشیعه خود می گوید که بعد از شهادت امام صادق(ع) ۶ تفکر بین شیعیان پیدا شد، عده ای امام کاظم(ع) را امام شیعیان می دانستند، برخی دیگر اسماعیل فرزند امام صادق(ع) را امام دانستند؛ در این زمان پراکندگی فکری شدیدی بین شیعیان از نظر اعتقادی افتاده بود؛ در چنین دوران حساسی امام موسی کاظم(ع) زندگی می­کردند.

وی سخنان خود را در سه محور درباره امام موسی کاظم(ع) ادامه داد و ابراز داشت: نقش امام کاظم(ع) در حفظ عقاید یکی از محورهایی است که تمامی ائمه اطهار(ع) سعی در تثبیت عقاید مردم داشتند.

امروزه هجمه­ ها علیه شیعه بیش از سایر زمان­ها است/ شیعه بایستی با رفتار خود دیگران را جذب کند

حجت الاسلام رفیعی درباره شبهه افکنی دشمنان خاطرنشان کرد: تا عقیده انسان درست نشود، عمل او درست نخواهد شد؛ امروزه دشمن از طریق شبهه افکنی سعی در بر هم زدن اعتقادات جوانان شیعه دارد؛ امروزه هجمه­ها علیه شیعه بیش از سایر زمان­ها است.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: عقیده مسأله بسیار مهمی است؛ تصویر نادرستی از شیعه معرفی کرده­اند؛ شیعه بایستی با رفتار خود دیگران را جذب کند.

زیارت­نامه ­های اهل بیت نوعی افشاگری و پرده­برداری از توطئه­های دشمن است

این کارشناس دینی درباره زیارت نامه­های ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: زیارت­نامه­های اهل بیت(ع) نوعی افشاگری و پرده­برداری از توطئه­های دشمن است و همچنین یک دوره آموزش معارف به شمار می­رود.

این کارشناس رسانه ملی با اشاره به روایتی ابراز داشت: در کتاب کافی آمده است که امام صادق(ع) به یونس بن یعقوب فرمودند دو دعا به تو یاد می­دهم و سعی در یادگیری آن کن که یکی از آنها این بود که بگو خدایا دین من دین عاریه­ای نشود.  

توهین به مقدسات راهی برای جذب دیگر مذاهب نیست

وی درباره توهین به مقدسات دیگر افراد گفت: در طول تاریخ فرقه­ها و مذاهب زیادی در جامعه بوده است و در زمان امام کاظم(ع) نیز چنین بود؛ رهبر معظم انقلاب فرمودند با توهین به مقدسات هیچ گروهی نمی­توان آنها را جذب کرد؛ انتخاب روش به توهین مقدسات دیگران برای جذب آنها اشتباه است.

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به سخنی از یکی از علما خاطرنشان کرد: آیت­الله حکیم بزرگ(ره) می­فرمود در تشیّع از دو ناحیه لطمه خورده­ایم که یکی از آنها سب و ناسزاگویی و دیگری خرافات بوده است.

در دین خود سلیقه­ای عمل نکنیم

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه افزود: برائت جزو اعتقادات ما است، اما با سب و ناسزاگویی نمی­توان از دشمنان اهل بیت(ع) برائت جست؛ در دین خود سلیقه­ای عمل نکنیم و بایستی مطالب ما با سخنان اهل بیت(ع) تراز شود.

این کارشناس دینی در محور دوم سخنان خود به تصحیح روابط و رفتارها در سیره امام موسی کاظم(ع) پرداخت و اظهار داشت: در جامعه امروزی نمی­توان نسبت به منکر بی­اهمیت بود؛ منکر مجموعه عواملی است که در راستای معصیت الهی صورت می­گیرد.

مسؤولان خط قرمزی را برای جلوگیری از منکرات قرار دهند

این کارشناس رسانه ملی با بیان این‌که بد حجابی در جامعه منکر است، تصریح کرد: امروزه در دانشگاه­ها و جامعه بدحجابی­هایی مشاهده می­شود که مسؤولان بایستی برای چنین افرادی خط قرمزی قرار دهند.

وی گفت: در هواپیماها، بیمارستان­ها و برخی از سازمان­های دولتی نیز بدحجابی­هایی مشاهده می­شود؛ بخش عمده­ای از بدحجابی­ها مربوط به حقوق بگیران دولت است که مسؤولان باید برای جلوگیری از چنین حرکاتی خطوط قرمزی ترسیم کنند.

حجت الاسلام رفیعی در محور سوم سخنان خود به کمک­های اقتصادی مردم اشاره کرد و گفت: انسان موجودی اجتماعی است و نمی­توان نسبت به آن بی اهمیت بود و باید دیگران هم کمک کنند؛ این کمک­های مالی به مردم به کرات در زندگی امام موسی بن جعفر(ع) دیده می­شود.
منبع : رسا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.