خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برخی به یک وعده ناهار رأیشان را می‌فروشند

به گزارش ادیان نیوز، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در بیست و نهمین نشست انجمن فارغ‌التحصیلان مؤسسه امام خمینی با اشاره به لزوم ارزیابی و آسیب‌شناسی فردی و اجتماعی، از لحاظ علم و ایمان، خاطر نشان کرد: باید با بررسی نهضت اسلامی و نوسانات جامعه اسلامی در طول این مدت، راهکارهای تقویت ایمان و علم در جامعه را یافت چرا که در مواقعی توجه مردم به دین بیشتر شده و جانفشانی آن‌ها در راه دین نمود بیشتری یافته و گاه نیز سیر نزولی داشته است.
وی با اشاره به روحیه دینی برخی افراد که انسان را به تعجب وا می‌دارد اظهار کرد: وقتی مادری، سه فرزند خود را در راه خدا داده و اعلام آمادگی می‌کند که فرزندان دیگرش را نیز بفرستد و در عین حال می‌گوید دوست دارد که خودش ابتدا شهید شود، انسان را به تعجب وا می‌دارد لذا باید عوامل رسیدن به چنین روحیه دینی‌ بررسی و تقویت شود.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه متأسفانه تنزل علم و آثار تضعیف ایمان در برخی افراد دیده می‌شود گفت: گاه افرادی که سابقه خوبی هم دارند، سخنانی را بیان می‌کنند که شبیه سخنان کفار است؛ گویا واقعا باور ندارند که «من یتوکل علی الله فهو حسبه»؛ حتی گاهی نه تنها باور ندارند، بلکه با حالتی تمسخرآمیز به آن می‌نگرند، چون چنین سخنانی را عوامانه تلقی می‌کنند.
 
استاد حوزه علمیه ادامه داد: اگر می‌بینیم زمینه به گونه‌ای رقم می‌خورد که ضعف علم و دین را در عده‌ای به دنبال دارد، باید سعی کنیم در مقابل آن بایستیم، شبهات را پاسخ داده و بر علم و ایمان جوانانمان بیفزاییم البته شرطش این است که اول علم خودمان به جهل و ایمانمان به نفاق تبدیل نشود.
 
وی با بیان اینکه قرآن آدمی را به عبرت گرفتن از سرگذشت پیشینیان فرا می‌خواند خاطر نشان کرد: باید ضعف‌ها را شناخت و برای رفع آنها برنامه ریزی کرد. به عنوان نمونه رهبری بارها و بارها در موارد مختلف به ویژه مسئله فرهنگی هشدار داده‌اند، اما آنگونه که باید از سوی مسئولین جدی گرفته نشده است.
 
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اگر همه جامعه به ضعف دین مبتلا شوند، قطعا جامعه به انحطاط کشیده می‌شود خاطرنشان کرد: گاه انسان ضعف ایمان را از کسانی می‌بیند که با قرآن و محافل علمی رابطه داشته و دارند و لذا تعجب می‌کند.
 
وی با بیان اینکه باید ببینیم واقعا تا چه اندازه به خدا اطمینان داریم خاطرنشان کرد: برخی افراد، وقتی تکنولوژی و مظاهر پیشرفت در آمریکا را می‌بینند، اعتماد خود را به خدا از دست داده و خود را نیازمند ارتباط با آمریکا می‌بینند.
 
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه مسلمانان صدر اسلام که نسبت به مشرکان ضعیف بودند و در شعب ابیطالب محصور بودند در نهایت پیروز شدند ادامه داد: آیا ضعف امروز ما نسبت به آمریکا، بیش از ضعف مسلمانان صدر اسلام در شعب ابیطالب نسبت به کفار است؟
 
وی با قرئت آیه‌ای از قرآن کریم در مورد پیروزی مسلمانان در جنگ بدر با نصرت الهی، به سخنان سید حسن نصرالله اشاره و خاطرنشان کرد: رزمندگان حزب الله لبنان در نبرد با صهیونیست‌ها، این امدادهای الهی را به چشم دیده‌اند، به گونه‌ای که صهیونیست‌ها با این همه امکاناتشان، به گونه‌ای مرعوب شده بودند که فرار می‌کردند.
 
عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد منشأ انحراف، عده معدودی هستند که از روی علم ولی بر اثر بی‌ایمانی فتنه‌ها را ایجاد می‌کنند، انحراف عظیم مسلمانان بعد از رحلت رسول اکرم(ص) را یادآور شد و گفت: منشأ این انحراف عظیم ضعف ایمان و نفاق همان عده معدود بود، در حالی که فریب خوردن و پیروی سایرین از این عده ناشی از جهل آنها بود لذا تقویت ایمان و علم، راه مقابله با انحرافات فردی و اجتماعی است.
 
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه باید به دنبال تقویت علم و دین خود باشیم اظهار کرد: هرکسی قیمتی دارد، برخی افراد با یک وعده ناهار رأیشان را می‌فروشند، برخی با چند میلیون تومان و عده‌ای نیز با چند میلیارد؛ باید سعی کنیم با تقویت علم و ایمان خود و دیگران، قیمت خودمان را بالا ببریم.
منبع: فرهنگ
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.