خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

فرقه‌های ضاله روح و روان افراد را هدف قرار می دهند

به گزارش ادیان نیوز، نشست علمی تخصصی «بررسی فرقه و فرقه گرائی در تاریخ معاصر ایران» روز گذشته به همت مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران با حضور اساتید حوزوی و دانشگاهی در دانشگاه تبریز برگزار شد.
رییس مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران گفت: فرقه های ضاله با استفاده از تکنیک های روانی و به کارگیری روش های کنترل ذهن، نوعی رابطه مطلق و بسیار خطرناک بین رهبر سرکرده و پیرو به وجود می آورند.
به گزارش ادیان نیوز، نشست علمی تخصصی «بررسی فرقه و فرقه گرائی در تاریخ معاصر ایران» روز گذشته به همت مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران با حضور اساتید حوزوی و دانشگاهی در دانشگاه تبریز برگزار شد.
رییس مؤسسه تاریخ و فرهنگ ایران با بیان این‌که یکی از راه های پیشگیری از گرایش افراد به فرقه های انحرافی، توان پاسخگویی متولیان دین به خواسته های مردم است، تصریح کرد: در این صورت گرایش افراد به فرقه های انحرافی کمتر می شود، البته در ایران برخی عناصر فرهنگی و اجتماعی نیز در گرایش به سوی فرقه ها کمک می کنند.
محمد علی پرغو، در ادامه با تأکید بر این‌که غلبه فرهنگ احساسی و ضعف عقلانیت، همچنین تجزیه ارزش های اجتماعی در جامعه دو عنصر مهم در گرایش به فرقه ها هستند، اولی به لحاظ ضعف آموزش و تربیت های عقلانی و دومی به جهت استفاده نادرست از رسانه، هنر، ورزش و ارایه الگوهای جذاب نامطلوب در این عرصه ها به وجود می آیند، تصریح کرد: فرقه ها به اشکال بسیار گوناگون و با اعتقادات کاملا متفاوت ظاهر می شوند، اما در کارکرد ها همگی از ساختار واحد پیروی می کنند.
به گفته وی، فرقه ها با استفاده از تکنیک های روانی و به کارگیری روش های کنترل ذهن، نوعی رابطه مطلق و بسیار خطرناک بین رهبر سرکرده و پیرو به وجود می آورند، بدین وسیله، دفاع روانی فردی را به حدی در انسان از بین می برند، که توان نه گفتن از وی سلب می شود لذا پیرو به ابزاری تبدیل می شود که هر فرمانی را بدون ارزیابی درست یا غلط بودن آن اجرا می کند.
دکتر پرغو، یادآور شد: این پدیده به مغز شویی معروف شده است که شیوه های آن، روز به روز پیشرفته تر می شود، بدینسان فرقه ها همگی از ناآگاهی افراد به این شیوه ها استفاده می کنند.
همچنین سیدکاظم موسوی، مدیر مؤسسه مطالعاتی روشنگر، از دیگر سخنرانان این نشست تخصصی بود که در خصوص پیشینه فرقه و فرقه گرایی در ایران به ارایه مطالب خود پرداخت.
وی با بیان اینکه مسایل فرقه و فرقه گرایی برای نخستین بار در قرن ۱۹ در اروپا مطرح شد، گفت: بحث فرقه و فرقه گرایی در ایران نیز در دوره قاجار شروع و امروزه هم با عناوین مختلف در جامعه مطرح است.
موسوی، با اشاره به آسیب های جریان فرقه و فرقه گرایی در جامعه اضافه کرد: فرقه و فرقه گرای هر جامعه و گروهی سبب تضعیف و آسیب های اجتماعی را بدنبال دارد که از جمله آنها می توان به آسیب های اقتصادی و مالی، انحراف نخبگان و تضعیف بنیان خانواده را اشاره کرد.
به گفته وی، در بحث جنگ نرم، دشمن همواره از هر فرصتی برای تضعیف این نظام استفاده می کند که یکی از آنها بحث فرقه و فرقه گرایی است و باید دست اندرکاران و متولیان این امر مراقب جریان های انحرافی در جامعه باشند. 
منبع:  رسا
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.