خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

از ادعای دینداری تا دین‌ستیزی در فرقه ساهاجا یوگا

به گزارش ادیان نیوز، فرقه “ساهاجا یوگا” یکی از شاخه‌های مکتب “سانکهیه” در هند به‌شمار می‌رود. پیروان این مکتب-که آموزه‌های آن به‌عنوان قانون اساسی ساهاجایوگا شناخته می‌‌شود-، فرضیه‌های اثبات خدا را کافی نمی‌دانند و به خدا اعتقادی ندارند.
شری ماتاجی(قطب فرقه) که از طرف پیروان خود به‌نام مادر شناخته شده و دستورات او را بدون کم‌ترین نافرمانی مورد اطاعت قرار می‌دهند، در مبحث اعتقاد به معاد نیز دچار انحراف شده و معتقد به “تناسخ” شده و در ادعایی عجیب و خودخواهانه، همه انبیای الهی را تولدیافته و فرزند خود می‌داند!
او مدعی شده در طول دوازده­هزار سال گذشته در بیش از یک­هزار جسم برای نجات و خوشبختی بشریت متجلی شده است.!
پیروان این فرقه بعد از گذراندن مراحلی خاص باید بر قطب فرقه سجده به‌جا بیاورند و در این موضوع، حتی اگر اعتقاد به خدا توسط آنها پذیرفته شود، یک شرک آشکار مرتکب شده‌اند و ادعای خداپرستی از آنان پذیرفته نخواهد شد.
کسانی که زمانی پیرو ادیان الهی بوده، با وارد شدن در این فرقه از نماز خواندن و روزه گرفتن منع شده و در دستورات فرقه، اعمال عبادی از آنها برداشته می‌شود. در ادامه به آنها تلقین می­شود که تمام جهان را قطب فرقه ساهاجایوگا آفریده است.!
یکی دیگر از دین‌گریزی‌های این فرقه، ‌اباحی‌گری شیطانی و قائل به مباح بودن ازدواج بین محارم است که نشان می‌دهد در این فرقه هیچ اعتقادی به احکام هیچ‌یک از ادیان الهی وجود ندارد.
اعضای گمراه این فرقه به‌جای شفاعت و توسل به اولیای الهی، به آب پس از شستن پای “شری ماتاجی” متمسک شده و آن را می‌نوشند و همچنین عکس شری ماتاجی- یا به تعبیر فرقه، مادر- به‌عنوان یک واسطه مورد استفاده پیروان ناآگاه فرقه قرار می‌گیرد.
یکی دیگر از آبشخورهای اعتقادی فرقه ساهاجایوگا، ‌آئین تانترا-عرفان روابط جنسی- است. تعالی انسان در این آئین از طریق برقراری ارتباط جنسی ممکن شده و ابتذال به اوج خود رسیده و استهجان روابط خلاف عرف، جایگاه خود را از دست داده است.
علاوه بر این، اساس مسلک یوگا بر”تن محوری” استوار است که در این راستا برای تقویت جسم از طریق ریاضت، افراد مجبور به انجام دادن اعمالی غیرعرفی و ضددینی می‌شوند.
برخلاف اعتقادات اسلامی درباره روح و اینکه خداوند در قرآن، علم روح را نزد خود می‌داند، “شری ماتاجی” برای روح، مکان تعیین کرده و معتقد است که روح همان انرژی کندالینی نهفته در چاکرای اول در نزدیکی استخوان ساکرم در ستون فقرات است و به همین دلیل به این تکه استخوان، “استخوان مقدس” می­گوید.
انحراف دیگر فرقه ساهاجایوگا، اعتقاد به “داروینیسم” در مبحث آفرینش انسان است که بر خلاف مبانی اعتقادی دین اسلام، نظریه تکامل طبیعی، اساس جهان‌بینی این فرقه را تشکیل می‌دهد.
“شری ماتاجی” همچنین متعرض مساله مهدویت و ظهور امام زمان(عج) نیز شده و مدعی است، فراهم کردن مقدمات ظهور حضرت، باید از طریق تعالیم “ساهاجا یوگا” و فعال کردن کندالینی صورت ‌گیرد.
باید افزود، از آنجا که این فرقه، تعالیم خود را از ادیان، فرقه‌ها و مسلک‌های دیگرگرفته، تصلیب-که از اعتقادات مسیحیان محسوب می‌شود-، مورد قبول قطب فرقه قرار گرفته است.
بنا بر این گزارش، خودبزرگ‌بینی و عوام‌فریبی “شری ماتاجی” تا جایی پیش رفته که او خود را دارای انرژی الهی فوق‌العاده معرفی کرده و مدعی شده، گاهی دوربین تصاویری از او ضبط کرده که چشمان عادی از دیدن آن ناتوان بوده‌اند.!
با وجود تمام مشکلات و انحرافاتی که در فرقه ساهاجا یوگا وجود دارد، به دلیل شعارهای فریبنده عوامل داخلی آن، افرادی در آرزوی رسیدن به سراب آرامش، رهایی از مشکلات روحی، موفقیت در روابط اجتماعی، کمک به خود و دیگران و … در دام کلاهبرداران این فرقه گرفتار شده و به‌جای رسیدن به اهداف خود، تشویش،‌ اضطراب، ‌انزوا و … را به ارمغان بردند.
از دیگر انگیزه‌های افراد برای شرکت در جلسات و کلاس‌های این فرقه، می‌توان از کنجکاوی در خصوص ماهیت انرژی‌درمانی، یوگا و موضوعات مرتبط با این فرقه و عدم آگاهی از خطرات و تهدیدهای این فرقه، نام برد.
یکی از مهم­ترین اهداف مسئولین و دست اندرکاران فرقه ساهاجا یوگا در ایران کسب منافع اقتصادی است. اخذ شهریه‌های سنگین برای شرکت در کلاس‌ها و جلسات این فرقه، تولید و فروش گسترده سی‌دی‌های آموزشی و تبلیغی ساهاجا یوگا، فروش پوسترها و عکس‌های مربوط به شری ماتاجی از مهم‌ترین راه‌های تامین منابع مالی این فرقه بوده است.
سودجویان فرقه “ساهاجا یوگا” با تقدس بخشیدن به عکس‌های شری ماتاجی، و با تحریک عواطف و احساسات اعضای شرکت کننده در کلاس‌ها، علاوه بر اخذ شهریه‌های سنگین از آنها، عکس‌های قطب فرقه را با مبلغی گزاف به فروش می‌رساندند.
گفتنی است، همچون برخی از فرقه‌ها مانند: گروهک تروریستی منافقین و … این فرقه در مسائل شخصی افراد نیز وارد شده و حتی ازدواج آنها  باید تشکیلاتی و با اجازه کمیته ازدواج مستقر در هند صورت بگیرد.
منبع: انجمن رهپویان هدایت
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.