خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

تلاوت و تفسیر باید مقدمه‌ای برای اندیشیدن و عمل به قرآن باشد

به گزارش ادیان نیوز، حضرت آیت‌الله العظمی ناصر مکارم‌شیرازی، از مراجع عظام تقلید پیامی را به همایش ملی تجلیل از خادمان قرآنی طرح تلاوت نور کانون‌های مساجد کشور که در مشهد برگزار می‌شود، ارسال کرده است.

متن کامل این پیام که توسط مرتضی نجفی قدسی، مسئول دارالقرآن‌های امام علی(ع) و علامه طباطبایی قرائت شد، به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

“”وَأُمِرْتُ أَنْ أَکُونَ مِنَ الْمُسْلِمِینَ، وَأَنْ أَتْلُوَالْقُرْآنَ””

بحث تلاوت قرآن از اموری است که در قرآن کریم بر آن تأکید فراوان شده است، به طوری که پیامبر اکرم(ص) یکی از وظایف خود را تلاوت قرآن بر می‌شمارند.

قرآن مجید می‌فرماید: «فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآن» و یا: «فَاقْرَؤُوا مَا تَیَسَّرَ مِنْهُ»، هر چه می‌توانید و برایتان میسر است، قرآن بخوانید، بنابراین تلاوت و قرائت قرآن یکی از موضوعاتی که در برنامه‌ زندگی یک انسان مسلمان باید در حد اعلی باشد کما اینکه وجود مقدس نبی مکرم اسلام(ص) و یا حضرات ائمه هدی(ع) همگی به حدی با تلاوت قرآن مأنوس بودند که گاه روزی ده جزء از قرآن کریم را تلاوت می‌فرمودند.

حال اگر این تلاوت و قرائت آیات الهی قرآن کریم در مساجد که اشرف بقاع روی زمین هستند و آن هم با حضور جمع کثیری از مومنین و نمازگران انجام شود، مسلما نور علی نور است.

خوشبختانه در سال‌های اخیر سنت تلاوت قرآن در مساجد عمومی شده است و هم اکنون در اکثر مساجد کشور بعد از نمازهای یومیه یک یا چند صفحه از قرآن کریم تلاوت می‌شود و در بعضی از مساجد نیز ائمه محترم جماعات آیاتی از قرآن را که مورد تلاوت قرار گرفته است، برای نمازگزاران تبیین و تفسیر می‌نمایند و برکت حضور در مساجد را با تلاوت قرآن و کسب معارف دینی رونق می‌بخشند.

ولی به این مقدار هم نباید قناعت کرد بلکه همه اینها مقدمه‌ای باشد برای اندیشیدن و عمل به قرآن مجید.

اهتمام ستاد عالی کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد در گسترش و اجرایی کردن طرح‌های «تلاوت نور» در مساجد بسیار شایسته تقدیر است و امیدوارم گامی در جهت فراگیرکردن فرهنگ قرآن و موجبات انس هر چه بیشتر آحاد مردم با کلام الهی را سبب شود و آثار آن در اعمال همگی ظاهر شود.

در پایان از عموم کسانی که در مساجد سراسر کشور نسبت به این طرح قرآن تلاش و کوشش دارند، همچنین از شرکت‌کنندگان در این همایش ملی طرح تلاوت نور که در مشهد مقدس در حال برگزاری است، تشکر کرده و دوام توفیقات همگان را از درگاه احدیت مسئلت دارم.

والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته

۷/۳/۱۳۹۴
منبع : شفقنا

گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.