خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

یک سوم مسلمانان در اندونزی اقلیت های دینی را یک تهدید می‌دانند

براساس یک نظرسنجی انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی “پیو” یک سوم مسلمانان در اندونزی، اقلیت های دینی از جمله مسیحیان در این کشور را یک تهدید می‌دانند.

به گزارش سرویس ترجمه ردنا (ادیان نیوز)، به نقل از “Christianity Today” رهبران دینی مسلمان و مسیحی شرکت کننده در نظرسنجی انجام شده اعلام کردند محدودیت‌هایی که مقامات دولتی محلی بر مراسمات دینی اقلیت های دینی نظیر مسیحیان در اندونزی وضع کرده‌اند نگرانی‌هایی را در این کشور میان مسلمانان و جامعه مسیحی ایجاد کرده است.

“عنایت روحانیه” از علمای مسلمان در پاسخ به دو سوال مهم مطرح شده در نظرسنجی گفت مساله اقلیت های دینی و گسترش فعالیت های آنها در اندونزی یک موضوع قدیمی ست و بسیاری به آن به چشم یک تهدید نگاه می کنند اما مادامیکه آموزش های لازم در این زمینه به مردم داده شود، بحث اقلیت های دینی و دیدگاه های عمومی نسبت به آنها نمی تواند به یک مشکل جدی تبدیل شود.

اندونزی کشوری با تنوع مذهبی ست و شهروندان این کشور چه در روستاها و چه در شهرها به زندگی در کنار هم نوعان خود با ادیان مختلف عادت کرده‌اند. نمی‌توان گفت گسترش فعالیت‌های مذهبی اقلیت های دینی در یک کشور لزوما به معنای تلاش برای برپایی حکومت مبتنی بر آن دین می‌باشد. همان طور که نمی‌توان گفت گسترش سمبل های دینی اسلامی از جمله حجاب در بین زنان مسلمان لزوما به معنای برپایی حکومت اسلامی در یک کشور باید قلمداد شود. نگرانی‌ها ایجاد شده در مورد اقلیت های دینی در اندونزی بیشتر یک موضوع سیاسی ست.

“امین عبدالله” دیگر عالم اسلامی شرکت کننده در نظرسنجی نیز ترس ایجاد شده از اقلیت های دینی در اندونزی را به ناکامی مذاکرات مذهبی بین مسلمانان و مسیحیان در دهه های شصت و هفتاد میلادی در این کشور می‌داند.

وی افزود مسیحیان صدها سال و از زمان استعمار هلند و پرتغال در اندونزی زندگی کرده‌اند. مسیحیان در اندونزی یک تهدید نیستند و دامن زدن به این موضوع تنها از سوی سیاسیون تندرو صورت می‌گیرد.

“فری ماماهیت”، از روحانیون مسیحی در اندونزی شرکت کننده در نظرسنجی انجام شده اما روابط مسلمانان و مسیحیان در این کشور را بسیار پیچیده و مبتنی بر عدم اعتماد دو طرفه می‌داند که هر از گاهی سبب تنش و دشمنی به ویژه در عرصه های سیاسی و اقتصادی می‌شود.

وی محدودیت‌هایی که مقامات دولت محلی در اندونزی بر انجام مراسمات دینی مسیحیان اعمال کرده‌اند را مغایر با اصول آزادی دینی تضمین شده در قانون اساسی اندونزی می‌داند.

وی در عین حال از مقامات حکومتی می خواهد قانون را به صورت عادلانه و به دور از ملاحظات مذهبی اجرا کنند.

به گفته وی، رهبران دینی مسیحی نیز در اندونزی می بایست شرایط دینی-اجتماعی را به ویژه هنگام ساخت کلیساهای تازه مدنظر داشته باشند. بحث قوانین حکومتی و بحت روابط جوامع دینی دو مقوله از هم جداست. مسلمانان و مسیحیان نمی توانند از نظر پیروان هر دو دین برای همدیگر یک تهدید به شمار آیند.

منبع: سرویس انگلیسی ردنا

به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.