خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

نگرانی مسلمانان هندی از افتتاح معبد جدید هندوها

مسلمانان هندی که در مجاورت یک معبد بزرگ هندوها زندگی می‌کنند قبل از اینکه این معبد افتتاح شود نسبت به پیامدهای این اقدام نگران شده‌اند.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، صفی محمد، خیاط و یکی از معدود مسلمانان هندی است که مانند بسیاری از مسلمانان دیگر، قصد دارد همسر و دو پسرش را قبل از اینکه هزاران بازدیدکننده ماه آینده برای افتتاح یکی از مقدس‌ترین معابد هندوها به زادگاهش آیودیا برسند، به دوردست بفرستد.

این معبد در محلی ساخته شده است که هندوها معتقدند زادگاه الهه رام است و زمانی مسجدی از دوران مغول در آنجا قرار داشت که خاطرات تلخی را برای صفی محمد تداعی می‌کند.

این مرد ۳۸ ساله می‌گوید به یاد می‌آورد زمانی را که یک گروه هندو مسجد بابری را در دسامبر ۱۹۹۲ ویران کردند و باعث خشونت مذهبی در سراسر کشور شدند. خشونت‌هایی که در جریان آن نزدیک به دو هزار نفر را که بیشتر آن‌ها مسلمان بودند، کشته شدند و یکی از بستگان او در میان کشته‌شدگان بود.

او درحالی که بر روی چرخ خیاطی در خانه خود که در چند متری معبد قرار دارد، کار می‌کند، می‌گوید: خانواده من قبلاً با رنج‌های زیادی روبرو شده‌اند. هر چیزی ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد.

حدود سه میلیون نفر در آیودیا واقع در ایالت اوتار پرادش در شمال هند زندگی می‌کنند که ۵۰۰ هزار نفر از آن‌ها مسلمان هستند.

مقامات می گویند حداقل یک دهم از این مسلمانان در منطقه مجاور معبد تازه ساخته شده رام زندگی می‌کنند. برخی از این ساکنان گفتند که هنوز از هندوها، به ویژه بازدیدکنندگان می‌ترسند، زیرا هر حادثه‌ای می‌تواند به خشونت بزرگ تبدیل شود.

حداقل ۱۰ مرد مسلمان گفتند که قصد دارند قبل از مراسم افتتاحیه معبد که قرار است در ۲۲ ژانویه برگزار شود، خانواده‌های خود را نزد اقوام خود در خارج از شهر بفرستند.

پرویز احمد قاسمی که یک مدرسه اسلامی در آیودیا را اداره می‌کند و یکی از نزدیکانش را در شورش‌های سه دهه قبل از دست داده است، گفت: ما نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در دوره قبل یا بعد از افتتاحیه چه اتفاقی می‌افتد. مردم منطقه کمی ترس دارند.ش

منبع ایکنا
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.