خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

«سلسله نشست‌های علمی تاریخ و روایت» برگزار می شود

به همت مرکز پژوهش‌های تاریخ اسلام «سلسله نشست‌های علمی تاریخ و روایت» برگزار می شود.

به گزارش ردنا (ادیان نیوز)، به همت پژوهش‌های تاریخ اسلام اولین نشست از «سلسله نشست‌های علمی تاریخ و روایت» با حضور آیت الله محمد هادی یوسفی غروی دوشنبه هفته جاری برگزار می شود.

قرار است موضوع نشست اول که دبیری علمی آن بر عهده حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری خواهد بود، «ظرفیت‌های احادیث شیعی برای پژوهش‌های تاریخی» باشد.

از محورهای این نشست می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

آیا دسته بندی روایات (صحیح، حسن، ضعیف و …) در پژوهشهای تاریخی کاربرد دارد؟

روایات در کدام عرصه‌های تاریخ‌پژوهی و چگونه قابل استفاده است؟ تاریخ سیاسی، تاریخ اجتماعی …؛

آیا روایات فقط برای زیست اهل بیت علیهم السلام قابل استناد است یا برای پژوهش‌های تاریخی درباره شیعیان نیز می‌توان از آنها استفاده کرد؟

آیا شیوه استفاده از متون روایی تک‌نگاشت و جوامع روایی یکسان است؟

آیا محدث سیره نگار داشته ایم؟ در صورت وجود اهمیت کار این محدثان چیست؟

نسبت روایات صرف تاریخی در متون روایی مانند آنچه به میلاد معصومان پرداخته، با متون روایی غیر تاریخی مانند کتاب التوحید چگونه است؟

یادآور می شود، علاقه مندان برای شرکت در این سلسله نشست ها به صورت مجازی می توانند به آدرس اینترنتی https://www.aparat.com/CHSIQS/live مراجعه کنند.

گفتنی است، اولین نشست از سلسله نشست‌های علمی تاریخ و روایت روز دوشنبه ۲ بهمن سال جاری از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه تا ۲۰ در قم، خیابان شهید فاطمی (دورشهر)، کوچه ۱۵، پلاک ۴ برگزار می شود.

منبع شبستان
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.