خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

حال و هوای روزه‌داری درکشور لائیک‌ها!+تصاویر

ادیان نیوز: جمهوری فرانسه بزرگ‏ترین کشور واقع در اروپای غربی است. این کشور به پایتختی “پاریس” با کشورهای بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، سوئیس، ایتالیا، موناکو، آندورا و اسپانیا مرز زمینی مشترک دارد. بریتانیا نیز از طریق تونل کانل مانش با فرانسه مرتبط است. 
 
مساحت این کشور۵۵۰۰۰۰ کیلومتر مربع بوده و حدود ۶۴ میلیون نفر جمعیت دارد. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری، فرانسه به ۲۲ ناحیه تقسیم شده است و از ۹۶ شهرستان (یا دپارتمان) تشکیل گردیده و زیر نظر دولت مرکزی اداره شده و تحت نظارت شورای انتخابی محلی فعالیت می‏نمایند. به این تعداد نواحی ماورای دریاها (DOM) شامل “گوادلوپ”، “مارتینیک”، “گویان فرانسه” و “رئونیون”، “پلی‏نزی‏فرانسوی”، “کالدونیای نو”، “والیس” و … نیز بخشی از قطب جنوب که فرانسه مدعی آن است، افزوده می‏‌شوند. 
 
بیش از ۶ میلیون نفر از مردم فرانسه مسلمان هستند و ۹۴ درصد از روزه داران فرانسوی را جوانان زیر ۳۰ سال این کشور تشکیل می‏دهند. 
حال و هوای روزه‌داری در کشور لائیک‌ها! + تصاویر
 
استقبال از رمضان المعظم در فرانسه
بیش از شش میلیون مسلمان فرانسوی همچون دیگر مسلمانان جهان در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با پختن شیرینی‏های خاص و چراغانی کردن مساجد به استقبال این ماه مبارک می‏روند. مسلمانان و خصوصا قشر جوان مسلمان فرانسه بی‏صبرانه در انتظار فرا رسیدن ماه مبارک رمضان هستند چرا که بر اساس آمار منتشر شده ۹۴درصد از روزه‏داران فرانسوی را جوانان زیر ۳۰ سال این کشور تشکیل می‏دهند.
  
استهلال چگونه انجام می‌شود؟
اطلاع از زمان شروع ماه مبارک رمضان در فرانسه معمولاً از سه طریق صورت می گیرد:
۱. بر اساس محاسبات انجام شده از سوی دولت ترکیه.
۲. از طریق اطلاعات و محاسبات که در عربستان و مصر انجام می شود.
۳. بر اساس بیانیه شورای فرانسوی آیین اسلام در پاریس ( مقامات مسلمان این شورا با دیدن هلال ماه مبارک رمضان، آغاز این ماه الهی را از طریق رسانه‏ها و نصب در مساجد به اطلاع مسلمان می‏رساند).
 
خرما فروشی در قلب پاریس
بر اساس آماری که بتازگی منتشر شده است در کشوری که “لائیسیته” رکن مهم جمهوری آن است، ۸۸ درصد مسلمانان روزه می‌گیرند که از این تعداد ۹۴ درصد از آنها جوانان زیر ۳۰ سال هستند.
 
با شروع ماه مبارک، بازارهای مناطق مسلمان‌نشین فرانسه حال و هوای رمضانی به خود می‌گیرند. فروش خرما و شیرینی‌های مخصوص در همه جا به چشم می‏خورد و نوای قرآن و سرودهای اسلامی و گاه موسیقی عربی در بازارها نیز بر این شور و شوق می افزاید. 
حال و هوای روزه‌داری در کشور لائیک‌ها! + تصاویر
مسلمانان فرانسه ‌در این ماه‌‌ به‌ خوردن‌ “کباب”‌،‌ “میکس”‌ و نوعی‌حلوای‌ عربی‌ از خرما و نخودچی‌، علاقه زیادی نشان‌ می‌دهند. “چای نعناع”، “شوربا” و “کاسکی” (غذای رایج مغرب عربی که از بلغور گندم و گوشت تهیه می‌شود) نیز از جمله نوشیدنی‌ها و غذاهایی است که در هر رستوران عربی فرانسه یافت می‌شود. کافه “چهار برادر” پاریس نیز یکی از مراکزی است که هنگام افطار شلوغ می‌شود. کباب که بیشتر به نام ترکی آن مشهور است، شبیه همین کباب برگ و چنجه ایرانی، در این رستوران و سایر اغذیه‌فروشی‌ها عرضه می‌شود.
 
در خیابان کوچک ولی پر جاذبه موفتار در مرکز پاریس، اغذیه فروشی‌های فراوانی را می‌توان یافت که با تابلوی “حلال” و آوای قرآن یا سرودهای اسلامی و گاه موسیقی عربی به استقبال افطار می‌روند.
 
هزار و ۶۸۵ مسجد در فرانسه وجود دارد
بیش از هزار و ۶۸۵ مسجد و نمازخانه در سراسر فرانسه شمارش شده که بیش از دو سوم این مراکز معمولا روزانه پذیرای حدود ۱۵۰ مسلمان است.از این میان حدود ۲۰ مسجد تا هزار نفر را در خود جای می‌دهند و ۵۴ باب مسجد نیز ظرفیت گنجایش بین ۵۰۰ تا هزار نفر را دارند.
حال و هوای روزه‌داری در کشور لائیک‌ها! + تصاویر
در مسجد پاریس و سایر مساجد فرانسه رمضان ماه همگرایی و همبستگی است. در این ماه غالب مسلمانان محله به نماز جماعت می‌روند و بطور معمول با آب، چای، شیرینی، خرما و گاه آش، شوربا و غذای گرم از افراد بی‌خانمان و فقرا پذیرایی می‌شود. برخی از روزه‌دران پس‌از صرف افطار و نماز به جمع قلیان کشان می‌پیوندند که اخیراً استعمال آن در فرانسه بسیار مرسوم شده است.
البته افطار تنها منحصر به مسلمان روزه‌دار نیست و همه می‌توانند از آن بخورند. چنانکه در کنار متروی “کریمه” در پاریس، تابلوی “شوربا برای همه” نشان ‌می‌دهد.
 
از جمله برنامه های خاص ماه مبارک رمضان در فرانسه می توان به ختم قرآن و نماز مستحبی در مساجد اشاره کرد.
 
برگزاری همایش‌های مذهبی، تفسیر قرآن، شرح احادیث، اخلاق و تاریخ اسلام از جمله نشست‌هایی است که در این ماه از سوی انجمن‌ها و مراکز اسلامی برگزار می‏شود.
 
رسانه های اسلامی فرانسه کدامند؟
رادیوهای مسلمانان فرانسه همچون “رادیو شرق” و “رادیو بور” دراین ماه برنامه‌های ویژه برای شنوندگان پخش می‌کنند و با پخش تلاوت قرآن، موعظه و اخبار ویژه این ماه، وظیفه آگاهی رسانی به جامعه مسلمان فرانسه را انجام می‏دهند.
 
“حسینسه بینو” یک محل مسکونی که متعلق به سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس است یک دهه پیش جهت استقرار کنسول‏گری خریداری شده بود، ولی به دلیل مخالفت “سارکوزی” که در ان زمان شهردار منطقه “بینو” بود، این کار اجرایی نشد. از آن زمان، این محل به برگزاری مراسم مذهبی ایرانیان و پیروان مذهب اهل‏بیت(ع)، بویژه در ایام محرم، ماه مبارک رمضان، و ایام فاطیمه، اختصاص دادند، تا جایی که به دلیل استفاده طولانی از این محل، هم‏اکنون در بین شیعیان پاریس به “حسینیه بینو” یا “مرکز بینو” معروف شده است.
 
مسلمانان‌ فرانسه‌ علاوه‌ بر برپایی‌ نماز و روزه‌ و جلسات‌ ختم‌ قرآن‌، با ایجاد صندوق‌ کمک ‌های ‌خیریه‌ به ‌قشر مسلمانان ‌فرانسه‌ کمک‌ کرده و هدایایی نیز برای‌ کمک ‌به‌ خانواده‌ های‌ مسلمان‌ و گاه‌ حتی‌ خانواده‌های‌ نیازمند غیرمسلمان‌ تهیه می کنند. این درحالی است که غیر مسلمانان همواره این خصلت زیبا و منحصر به فرد اسلام و مسلمانان را می ستایند. هزینه انفاق و افطار در این ماه الهی به‌ صورت مشارکت جمعی تامین شده و سازمان‌های اسلامی که در واقع حامیان و برنامه‌ریزان مساجد هستند، در تامین این هزینه‌ها کمک می کنند.
 
برنامه‏ های هنری و نمایشگاهی
مسلمانان فرانسه هم مانند دیگر مسلمانان ساکن غرب، از این ماه به عنوان فرصتی طلایی برای آشنا کردن غیر مسلمانان با دین اسلام استفاده می‏کنند. مسجد پاریس هر سال به برگزاری نمایشگاه کتاب همت می‌کند که غالب ناشرین مسلمان و عرب در آن شرکت می‌کنند. 
 
بازار کتاب با تخفیف، مهر و جانماز، تسبیح، عطر، نوار و لوح‌های فشرده صوتی تصویری مذهبی وسایر مایحتاج ویژه رمضان نیز در طول این ماه پرطرفدار است. در این راستا “مؤسسه جهان عرب” که یکی از مجهز و مجلل‌ترین مراکز اسلامی فرانسه و زیر نظر دولت این کشور است، نیز در ماه رمضان بطور معمول اقدام به برپایی نمایشگاه می‌کند.
 
اجرای موسیقی عرفانی در رستوران‌های مسلمانان پاریس نیز بهانه‌ای است تا غربی‌ها نیز در شب‌های رمضان برای گوش سپردن به موسیقی و آشنایی با فرهنگ مسلمانان فرصتی پیدا کنند.
حال و هوای روزه‌داری در کشور لائیک‌ها! + تصاویر
منبع: باشگاه خبر نگاران
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.