خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

چرا رهبر ایران با بازرسی‌های هسته‌ای مخالف است؟

به گزارش ادیان نیوز، طبق اظهارات برخی منابع نزدیک به تیم های مذاکره کننده هسته ای، طرح بازرسی های خارج از چارچوب که به تعبیر برخی ناظران مستقلف زیاده خواهی غرب در گفتگوهای هسته ای است، به چالشی در روند مذاکرات اتمی ایران و ۱+۵ تبدیل شده است.
روز گذشته خبرگزاری “آسوشیتدپرس” (AP) به نقل از دو دیپلمات غربی که نامشان فاش نشده، گزارش داد که ایران و ۶ قدرت جهانی همچنان بر سر مسایل اصلی اختلاف نظر دارند و این در حالی است که تنها دو هفته به ضرب الاجل هسته ای ماه ژوئن فرصت باقی است و به احتمال زیاد مذاکرات هسته ای باز هم تمدید خواهد شد.
بر اساس گزارش این خبرگزاری آمریکایی، «رهبر عالی ایران آیت الله خامنه ای برای هفته هاست که درخواست آمریکایی ها برای دسترسی ناظرین سازمان ملل به سایت های نظامی و دانشمندان هسته ای ایران به منظور نظارت بر تعهد این کشور به اجرای مفاد موافقتنامه هسته ای را رد کرده است.»
در همین زمینه نشریه “کریستین ساینس مانیتور” (CSM) در گزارشی با پیش فرض “سری بودن برنامه ایران” با این سوال که “آیا تهران می تواند از برنامه های سری خود محافظت کند؟” به بحث بازرسی های درخواستی آمریکا و سایر دول غربی حاضر در مذاکرات پرداخته است.
ساینس مانیتور با اشاره به “ترور دانشمندان هسته ای ایران” که انگشت اتهام را به سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی نشانه رفت، می نویسد: در موزه های گرانقیمت ایران، اکنون می توانید نماد چهار خودرویی را مشاهده کنید که توسط بمب منفجر شده اند. تمامی اینها برای پاسداشت و به افتخار دانشمندان هسته ای ایران که از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۲ جان باختند، به این موزه ها آورده شده اند.
از میان برداشتن دانشمندان ایرانی قسمتی از برنامه های بلند مدت و مخفیانه آمریکا و اسرائیل برای کُند کردن برنامه هسته ای ایران بوده و از دیگر برنامه ها می توان به ویروسی کردن کامپیوترهای ایران و جاسوسی از تاسیسات اتمی و دیگر مراکز این کشور نیز اشاره کرد.
اینها دلایلی است که رهبر عالی ایران آیت الله خامنه ای برنامه نظارت هسته ای از سایت های نظامی و دیدار با دانشمندان هسته ای ایران را رد می کند.
این نشریه آمریکایی می افزاید: «بعد از گذشت سال ها از مذاکرات خسته کننده ایران و غرب، تنها دو هفته به تاریخ ۳۰ ژوئن یعنی ضرب الاجل نهایی باقی مانده است. توافق هسته ای می تواند مانند پیش نویسی که در لوزان مطرح شد، کاملا برنامه هسته ای ایران را در معرض بررسی دقیق و موشکافانه قرار دهد و این در حالی است که همچنان تحلیل گران می گویند عمق بررسی برنامه هسته ای ایران توسط ناظران آژانس از مسایل اصلی حل نشده می باشد.»
ساینس مانیتور در ادامه نوشت: «ایران هرگز اجازه نخواهد داد تا اطلاعات محرمانه خود به دست دیگران بیفتد و این در حالی است که روند مذاکرات به شکلی بوده است که این کشور باید بازرسی و بررسی های بیشتری را پذیرا باشد و حتی این بازرسی ها بسیار بیشتر از برخی کشورها می باشد.
جنگ های مخفیانه و عملیات های سری نیز در سه سال اخیر به شدت کاهش یافته است و دیگر در ایران شاهد ترور دانشمندان هسته ای و یا ویروس استاکس نت نبوده ایم، اما همچنان برنامه های محرمانه ایران از اصلی ترین موضوعات حل نشده باقی مانده است.
شکی نیست که در ایران، میزان پذیرش شرایط غرب، همچنان بحث جدی است و این شرایط ایران و غرب را به توافق خواهد رساند.»
کریستین ساینس مانیتور در ادامه با اذعان به جاسوسی رژیم صهیونیستی از ایران می نویسد: «اکنون مساله جاسوسی اسرائیل از محل مذاکرات بسیار داغ است.
اسرائیل از اصلی ترین مخالفان توافق هسته ای می باشد،  از طرفی نیز آمریکا مخالف حمله نظامی به ایران است  که این امر شرایط را برای اسرائیل سخت کرده و مقامات این رژیم به دنبال توقف برنامه هسته ای ایران به هر طریق ممکن هستند.»
ساینس مانیتور در پایان به یاوه گویی های مضاعف مقامات صهیونیستی اشاره کرده و می نویسد: «حتی مقامات اسرائیل در جدیدترین سخنرانی های خود اعلام کرده اند که در صورت انجام توافق، برنامه های تجسس از برنامه هسته ای ایران باید بیشتر شود و نظارت به طور کلی باید افزایش یابد.»
منبع: جام
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.