خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

لقب مهمترین مسجد اهل سنت ایران چیست؟

مسجد جامع سنندج که به دارالاحسان مشهور است یکی از مهمترین مسجد اهل سنت ایران اسلامی به شمار می‌رود. مجمع قرآن این مسجد سال‌هاست فعالیت دارد و توانسته مرکز پرورش افراد قرآنی پرشمار در این شهر شود.

به گزارش سرویس اجتماعی ردنا (ادیان نیوز)، با نگاه به ساختمان‌های جدید و معماری‌های روز در هر شهر و دیاری می‌توان دید که بعضا معماری‌های سنتی و بومی کمرنگ‌تر از گذشته نمود دارد.

در میان دیوارهای سربه فلک کشیده و ساختمان‌های چندین طبقه تنها می‌توان معماری سنتی را در میان عمارات و بناهای تاریخی دید. یکی از معماری‌های قدیمی به سال‌ها و قرن‌های پیش برمی‌گردد و هنوز هم نمی‌توان جذابیت آن را با سایر بناهای روز و مدرن مقایسه کرد بناهای مساجد است.

 استان کردستان با داشتن مساجد در دل هر شهر و محله و منطقه‌ای هنوز هم زیبایی‌های بناهای تاریخی را در دل خود دارد. با سفر به شهر سنندج که به شهر مسجد و مناره، شهر خلاق موسیقی جهان و شهر پایتخت کتاب ایران مشهور است، می‌توان با عبور از هر خیابانی مناره یک مسجد را ملاحظه کرد مساجدی که هرکدام حرفهایی از بناهای معماران گذشته و هنرهای اصیل اسلامی ایرانی را در خود جای داده است.

در این گزارش می‌خواهیم به معرفی مسجد جامع سنندج و جایگاه این مسجد میان مردم بپردازیم این مسجد که به دارالاحسان مشهور است از مهمترین مساجد سنندج و اهل سنت ایران اسلامی به شمار می‌رود.

ساخت این مسجد به دوران فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد و توسط والی شهر سنندج یعنی امان‌الله خان اردلان در سال ۱۲۲۷ هجری قمری احداث شده است. علمای بسیاری در این مسجد پرورش یافته و بزرگان زیادی در این مکان رشد کرده‌اند و برای ترویج فعالیت‌های دینی و ارزش‌های اسلامی همت گمارده‌اند، مجمع قرآن مسجد جامع سنندج سال هاست در این مسجد فعالیت دارد و تواسنته مرکز پرورش افراد قرآنی زیادی در این شهر شود.

مجمع قرآن مسجد جامع  سنندج چندین هزار نفر قرآن آموز را تعلیم داده است

رضایی عضو مجمع قرآن مسجد جامع سنندج در مورد فعالیت های این مجمع در مسجد جامع سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان اظهار کرد: در طول سالیان دراز و از ابتدای سال ۷۹ تا کنون این مجمع توانسته تعداد چندین هزار نفر را در بخش‌های مختلف آموزش دهد.

وی عنوان کرد: در سال ۸۲ مجمع قرآن سنندج توانست با کسب مجوز از ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و استانداری کردستان در نهایت رسما فعالیت خود در حوزه، آموزش قرآنی، صوت و لحن، احکام، حفظ قرآن، تفسیر، روان‌خوانی‌ تجوید، روخوانی و مبانی قرآنی را آغاز کند.

عضو مجمع قرآن مسجد جامع سنندج اذعان کرد: شاگردان این مجمع از سنین پایین و از زمانی که درک خواندن دارند تا سن ۷۰ و ۸۰ سال هستند که ۵ نفر از این افراد هم اکنون جزو حافظان استانی هستند.

رضایی بیان کرد: در دوره‌های مختلف با برگزاری امتحان از شاگردان در صورت کسب نمره قبولی به آنها گواهی داده می‌شود و تا کنون چند نفر از شاگردان قرآنی مجمع در بدنه آموزش و پرورش جدب شده و تعدادی هم یا در مجمع و یا در دیگر مساجد مشغول به ترویج قرآن شدند.

وی با بیان اینکه از شاگردان بعد از اتمام دوره آموزشی تعهد شفاهی نشر و ترویج قرآن گرفته می‌شود، افزود: این مجمع جدا از برگزاری کلاس‌های قرآنی از سال ۸۲ تاکنون توانسته به صورت رسمی در ماه مبارک رمضان جز خوانی قرآنی سراسری قرآن را هم داشته باشد که این رسم قرآنی زیبا در دیگر ایام سال هر هفته در روزهای یکشنبه جز خوانی و تفسیر آن در مکان مسجد جامع برگزار خواهد شد.

رسم رفاقت مربی و قرآن آموز در مسجد جامع سنندج

عضو مجمع قرآن مسجد جامع سنندج با زیبا و حسنه خواندن این رسم یادآور شد: در مجمع قرآن مربی‌ها رفاقتی با شاگردان خود برخورد می‌کنند و نتیجه این اقدام اینکه علاوه بر ایام فراغت و تعطیلی در تمام ایام سال نوآموزان به واسطه جذابیت گروه قرآنی که دارند کلاس‌های خود را ادامه می‌دهند.

رضایی گفت: انجام بازی و شوخی، شادی و ورزش، فوتبال و اردوی گروهی از جمله کارهای است که در کلاس‌های ما انجام می‌شود تا فرزندان قرآنی را دلگرم و ادامه دهنده راه قرآن کند.

وی بیان کرد: در اسلام به دیگر جنبه‌های اجتماعی تفریح و بازی و خوش‌لباس بودن تاکید شده و ما هم با قرار دادن جوانان و نوجوانان در این شرایط‌ها پایه‌گذاری اولیه حضور آنها را ممکن می‌کنیم تا خودشان متمایل به ادامه راه قرآن شوند.

عضو مجمع قرآن مسجد جامع سنندج خاطرنشان کرد: در بحث مالی این مجمع هیچ درآمد و منبع مالی ندارد و فعالیت‌های خود را صرفا بر آورده دریافتی از نوآموزان و اینکه برخی از مربی‌های شاغل در دیگر ادارات این مبلغ را به مجمع عودت می‌دهند، متمرکز کرده است.

رضایی تصریح کرد: در دوره فعلی و شرایط کنونی جامعه متاسفانه تشویق و ترویج مردم به سوی قرآن و راه دین کار ارزشمندی است و یک قدم حتی اگر کوچک باشد در جدب دختر و پسرها یک گام بزرگ است.

وی بیان کرد: ما باید در اعمال و رفتار و کردار خود بتوانیم الگوی مردم شویم و آنها را به سوی قرآن هدایت کنیم نه با اعمال ظاهری بلکه با عملکردی که برخواسته از قرآن است این مهم را میسر کنیم.

رضایی در پایان گفت: عمل بازسازی و مرمت مسجد جامع از وظایف هیت امنای مسجد است و مجمع قرآن در این زمینه دخالتی ندارد.

فعالیت هیات امنای مسجد جامع سنندج به قدمت سالهای پیروزی انقلاب اسلامی

رئیس هیات امنای مسجد جامع شهرستان سنندج در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان اظهار کرد: فعالیت هیات امنای مسجد جامع سنندج از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز به کار کرده است.

سید مهدی تخت فیروزه بیان کرد: زمانیکه مردم رغبت زیادی برای حضور در مساجد نداشتند، نیروهای ارتش وارد مسجد می شدند و مردم کم کم رغبت پیدا می کردند که در مساجد نماز بخوانند بگونه ای که حدود ۱۰ سال به دلیل ازدحام جمعیت نمازگزارن مسجد جامع، تعداد زیادی در خیابان اطراف مسجد به اقامه نماز می ایستادند.

وی بیان کرد: ازدحام جمعیت اهل سنت و نمازگزار به گونه ای شد که هیات امنا به دنبال توسعه مسجد جامع افتادند و در دهه ۷۰ کار توسعه این مسجد آغاز شد و در ۶ طبقه مسجد توسعه یافت و اکنون ۲۲ هزار متر مصلا در مسجد جامع وجود دارد که زمینه پذیرش ۲۲ هزار نفر جمعیت را دارد.

تخت فیروزه بیان کرد: در حال حاضر نیز علاوه بر اقامه نماز جماعت در مسجد جامع سنندج، در تمامی روزهای هفته از شنبه تا پنج شنبه هر روز کلاس های آموزش احکام و قرآن کریم در شیفت صبح برای بانوان و در شیفت بعدازظهر برای آقایان برگزار می شود.

وی اعلام کرد: این کلاس‌ها بدون هیچ چشمداشتی توسط اساتید مجرب برگزار می شود و در حال حاضر حدود ۱۱۰ نفر در کلاس‌های آموزشی در حال یادگیری قرآن کریم هستند.

رییس هیات امنای مسجد جامع سنندج با اشاره به اینکه مرمت مسجد جامع به دلیل اینکه ثبت یونسکو شده و جزو آثار میراث فرهنگی محسوب می شود، گفت: میراث فرهنگی متولی مرمت و بازسازی این مسجد است که در صورت نیاز این نهاد برای مرمت آن اقدام می کند.

وی اضافه کرد: صحن جدید مسجد نیاز به مرمت دارد و با توجه به مکاتباتی که انجام شده قرار است بودجه ای برای مرمت آن به صحن جدید مسجد اختصاص یابد که پیش بینی می شود سه میلیارد تومان هزینه شود.

تخت فیروزه از حمایت رضایت بخش خیرین به مسجد جامع خبر داد و بیان کرد: خیرین از مسجد جامع سنندج حمایت دارند و افرادی هستند که بخشی از اموال یا حقوقشان را وقف مسجد کرده اند و این بیانگر نیک اندیشی مردم این شهر است.

وی تصریح کرد: بانوان خیری نیز در این شهر با بافتن سجاده سنتی، هنر دستان خود را وقف مسجد می کنند و عده ای هم در زمان ۶ الی ۸ ماهه فرش های دست باف خود را به نیت وقف مسجد می بافند و به این مسجد اهدا می کنند که همگی بیانگر جایگاه مسجد نزد مردمان این دیار است.

مردمانی که در هر کوچه و محله شان مسجدی بنا شده و شهرشان به شهر مسجد و مناره معروف است امروز از هر فرصتی برای خدمت به مساجد به ویژه مسجد جامع سنندج بهره می‌برند مسجدی که لقب دارالاحسان را میان این مرز و بوم به خود اختصاص داده و یکی از مهمترین مساجد اهل سنت کشورمان به شمار می رود و امروز نیز در جذب گردشگر برای این دیار از جایگاه ارزنده ای برخوردار است.

منبع shabestan
به خواندن ادامه دهید
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.