خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برگ برنده شیعیان حضرت زهرا(س)

ادیان نیوز: آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، در چهارمین جلسه از شرح تفسیر زیارت جامعه کبیره، به اهمیت حضور قلب در نماز از دیدگاه ائمه اطهار(ع) اشاره کرد و اظهار داشت: پیامبر اعظم(ص) در خصوص دخترش حضرت فاطمه زهرا(س) این‌گونه بیان می کنند که «مَتی قامَتْ فی مِحْرابِها بَیْنَ یَدَیْ رَبِّها جَلَّ جَلالُهُ زَهَرَ نُورُها لِمَلائِکَهِ السَماءِ کَما یَزْهَرُ نُورُ الْکَواکِبِ لِأهْلِ الْأرْضِ» یعنی اینکه آن حضرت «هر وقت در محراب عبادتش در مقابل پروردگارش می‌ایستد؛ نورش برای فرشتگانِ آسمان درخشش دارد، همانند نور ستارگانِ آسمان که برای مردم زمین می‌درخشد»، است.
*برگ بَرنده شیعیان حضرت فاطمه(س)
وی در ادامه با بیان این که عبادت خالصانه حضرت فاطمه(س) سبب مصون ماندن شیعیان ایشان از آتش جهنم شده، افزود: آن گاه که حضرت زهرا(س) به محراب عبادت رفته و به نماز می‌ایستاد، نور نمازش همه‌ی آفاق را روشن می کرد، در این حال خداوند تبارک و تعالی ساکنان عالم بالا را فرا خواند و فرمودند که «انْظُرُوا إلی أمَتی فاطِمَهَ سَیِّدَهِ إمائی قائِمَهً بَیْنَ یَدَیَّ تَرْتَعِدُ فَرائِصُها مِنْ خیفَتی وَ قَدْ أقْبَلَتْ بِقَلْبِها عَلی عِبادَتی اُشْهِدُ کُمْ أنـّی قَدْ آمَنْتُ شیعَتَها مِنَ النّارِ»؛ «نگاه کنید به بنده من فاطمه که سرور همه بندگانِ من از جنس زنان می‌باشد. به او نگاه کنید که چگونه مابین پهلو و شانه‌هایش از خوفِ عظمت من می‌لرزد و با قلبش به عبادتِ من روی آورده است. شما ملائکه را شاهد می‌گیرم که شیعیان او را از آتش دوزخ در امان داشتم».
*عبادت اهل بیتی(ع)
عضوخبرگان رهبری، با تأکید بر ترویج عبادت اهل بیتی(ع)، تصریح کرد: به یقین نمازی که مؤمنان می خوانند باید همچون نماز ائمه اطهار(ع) باشد که امام صادق(ع) در روایتی نحوه صحیح آن را به حماد بن عیسی، یکی از اصحاب اجماع بیان کرده اند.
*۶۰ سال زندگی و دریغ از یک نماز درست!
آیت الله موسوی جزایری، در ادامه به بیان روایت حماد بن عیسی پرداخت و بیان داشت: روزی حضرت امام صادق(ع) به حماد فرمودند: «ای حماد می توانی نماز نیکویی بخوانی؟» حماد عرض کرد: ای آقای من، من کتاب حریز در باب نماز را حفظم. سپس امام فرمودند: «مانعی ندارد برخیز و نماز بخوان». پس رو به قبله در محضر امام ایستاد و نماز را شروع کرد و رکوع و سجود به جا آورد ، آنگاه که نماز به پایان رسید حضرت فرمودند: «یَا حَمَّادُ لَا تُحْسِنُ أَنْ تُصَلِّیَ مَا أَقْبَحَ بِالرَّجُلِ مِنْکُمْ یَأْتِی عَلَیْهِ سِتُّونَ سَنَهً أَوْ سَبْعُونَ سَنَهً فَلَا یُقِیمُ صَلَاهً وَاحِدَهً بِحُدُودِهَا تَامَّهً»؛ «ای حمّاد، نماز نیکویی نخواندی، چقدر برای یکی از شما زشت است که شصت سال یا هفتاد سال از عمرش بگذرد و یک نماز با تمام حدودش نخواند». حماد می گوید پس از آن که حضرت صادق(ع) این جمله را به من گفتند، در دل خود احساس حقارت کردم و عرض کردم «ای آقای من فدایتان شوم، نماز نیکو را به من بیاموزید»، و در نهایت، امام قامت راست کرد و با خضوعی بی وصف نماز خواند و سپس فرمودند که «این گونه باید نماز بخوانی».
*راز موفقیت
آیت الله موسوی جزایری، در پایان سخنان خود، بهره گیری انسان از برکات نماز را یکی از روش های موفقیت برشمرد و تصریح کرد: اگر انسان ها بدانند که اقامه نماز با روح و جان، چه فضیلت هایی دارد، هیچ گاه در انجام آن سستی به خرج نمی دادند؛ از این رو توجه بیش از پیش به نماز، راز موفقیت های بزرگ در زندگی مؤمنان است.
منبع:حوزه
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.