خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

هدف از تشکیل ارتش مشترک عربی چیست؟

به گزارش ادیان نیوز، پایگاه خبری نیل نت آنلاین مصر گزارش داد: همزمان با به پایان رسیدن مهلت تشکیل ارتش عربی، روز یکشنبه نشستی بین عبدالفتاح السیسی رییس جمهور مصر، نیل عربی دبیر کل اتحادیه کشورهای عربی و نیز محمود حجازی رئیس ستاد نیروهای مسلح مصر با هدف تکمیل و ارائه پروتکل این ارتش منقعد شد.
چندی پیش و در نشست اتحادیه کشورهای عربی در شرم الشیخ وزرای امور خارجه این کشورها طرح ایجاد ارتش متحد عربی را تصویب کردند. برخی رسانه های عربی و غربی این ارتش احتمالی را ناتوی عربی می نامند. فرماندهان ارتش ۱۸ کشور از اعضای اتحادیه عرب که در قاهره جمع شده بودند، پروتکل تشکیل ارتش یکپارچه عربی را تدوین کردند و در این نشست مقرر شد که این نیرو تا ۲۹ ژوئن تشکیل شود. 
این طرح با استقبال امریکا و کشورهای اتحادیه اروپا از جمله انگلیس و فرانسه همراه شد، اما گفته می شود کشورعراق تنها عضو این اتحادیه بود که با تشکیل چنین ارتشی مخالفت کرد. 
هرچند که هدف از ایجاد این ارتش حمایت از امنیت کشورهای عضو اتحادیه عرب می باشد اما سوال آن است که چرا عراق که خود هم اکنون درگیر سرکوب کردن تروریست های تکفیری است با تشکیل چنین ارتشی مخالفت می کند.
تحلیلگران سیاسی عقیده داند؛ هدف از تشکیل ارتش عربی، علی رغم مخالفت های داخلی کشورهای عربی از نحوه فرماندهی آن حمایت از اسرائیل و مقابله با تهدیدات ایران است. کارشناسان بیان می کنند که این ارتش می توانست همزمان با حمله عربستان به یمن تشکیل و با فرماندهی عربستان وارد خاک یمن شود.
اما کارشناسان بر این باورند در صورتی که کشورهای ۱+۵ نتوانند با ایران تا تاریخ ۱۰ ژوئن به توافق نهایی برسند، احتمال افزایش تنشها میان غرب و ایران بالا خواهد بود و در صورت بروز هرگونه جنگ بین غرب و ایران، امریکا و قدرت های دیگر بین المللی می توانند تسلیحاتی را که به کشورهای عربی فروخته اند در جنگ علیه ایران بکار گیرند. اما آیا امریکا می تواند نیروهای نظامی عربی را با وجود تمام اختلافات درونی بین کشورهای عربی ازجمله اختلافات بین قطر، مصر و عربستان در صورت بروز هرجنگی با ایران همراستای خود کند؟
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.