خبری تحلیلی ردنا (ادیان نیوز)
آخرین اخبار ادیان ایران و جهان، خبرهای دینی ارامنه زرتشتیان کلیمیان شیعه اقلیت‌های دینی و مذهبی و فرقه‌ها جریان‌‌های دینی

برخی بنای پذیرش و اطاعت از ولی امر را ندارند

به گزارش ادیان نیوز، عصر سه شنبه چهارمین یادواره شهدای شعبانیه، یادبود شهدای شمال غرب سپاه امام علی بن ابی طالب(ع) در گلزار شهدای استان قم برگزار شد و حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری، رییس مؤسسه روایت سیره شهدا در این مراسم به ایراد سخن پرداخت.
انواع ارتباط با ولایت 
حجت الاسلام ماندگاری ارتباط با ولایت را به دو بخش حداقلی و حداکثری تقسیم کرد و ابراز داشت: ارتباط حداکثری با ولایت داشتن، سبب صعود انسان از فرش به عرش می‏شود؛ از همین جهت است که عرش نشینان به پنج دسته تقسیم شده اند و گروه پنجم آنان مطیع رسول خدا(ص)، ائمه معصوم(ع) و ولایت هستند.
 وی با اشاره به شهدای هسته ای و مدافع حرم اظهار داشت: شهدای هسته ای و مدافع حرم نیز تا روز گذشته با من و شما فرش نشین بودند؛ از این‌رو نوع ارتباط آن‏ها با ولایت سبب عروج این شهدای والا مقام شد.
 رییس مؤسسه روایت سیره شهدا در تبیین ارتباط حداقلی با ولایت اظهار داشت: برخی هدف خلق شدنشان را درک نکرده اند و در این دنیا اضافه بر معصیت، نه نمازی می‏خوانند و نه روزه ای می‌گیرند، در عین حال با پای پیاده به مشهد مقدس می‏روند و در هیأت‏ها حسین حسین می‏کنند؛ این ارتباط حداقلی با ولایت تنها موجب عروج آن‏ها از قعر به فرش می‏شود و ممکن است در حیاط خلوت بهشت جای بگیرند.
 خط شهادت، خط محمد و آل محمد(ص) است
حجت الاسلام ماندگاری اظهار داشت: شهدای مدافع حرم، شهدای غواص و شهدای تفحّص شده جنگ تحمیلی که در طول سال وارد کشور و تشییع می‏شوند فقط برای تلنگر زدن به من و شما است تا شاید بتوانیم از فرش به عرش برویم؛ شهید و شهادت هیچ‏گاه تکراری نمی‏شوند و تا قیامت ادامه دارند چرا که خط سرخ شهادت خط محمد و آل محمد(ص) است.
 اصل مقدّم بودن ولایت
رییس مؤسسه روایت سیره شهدا در تشریح شاخصه‏های ارتباط حداکثری با ولایت ابراز داشت: فهم ولایت و اصل تقدم ولایت بر خود از اساسی ترین اصول ولایت مداری محسوب می‏شود؛ با بررسی ۵۰ هزار وصیت‎‏نامه از شهدای کشور متوجه شدیم که ۷۵ هزار مرتبه بر ولایت پذیری در این وصیت‏نامه‏ها تاکید شده است.
 نپذیرفتن ولایت ولیّ حاضر یک توجیه غلط است
وی با تاکید بر این که آمریکا همچنان شیطان بزرگ است تصریح کرد: اگر می‏گوییم ولی و ولایت بر ما مقدّم است، یعنی ولی هر حرفی زد باید با چشم و دل پذیرا باشیم و دبّه در نیاوریم؛ برخی به سراغ ولی دیروز و ولی قائم(عج) می‏روند، در حالی که از ولی امروز اطاعت نمی‏کنند؛ این یک توجیه غلط است و تشخیص ولایت و شخص ولی بر همه مقدم است.
 اصل تسلیم امر ولایت بودن
حجت الاسلام ماندگاری تسلیم ولایت بودن را اصل دیگر ارتباط حداکثری با ولایت عنوان کرد و ادامه داد: در آیه ۶۵ سوره مبارکه نساء (فَلا وَ ربِّکَ لا یُؤمِنونَ…) آمده است، (ای پیامبر)به پروردگارت سوگند که آنها مؤمن نخواهند بود، مگر این‌که در اختلافات خود، تو را به داوری طلبند و سپس از داوری تو، در دل خود احساس ناراحتی نکنند و کاملا تسلیم باشند؛ طبق این آیه شریفه به خوبی روشن است که هر کس تسلیم امر ولایت نباشد دین ندارد.
 اصل یاری ولایت
وی یاری ولایت را آخرین اصل از شاخصه‏های ارتباط حداکثری با ولایت دانست و ابراز کرد: آیه ۷ سوره محمد(إن تَنصُرُوا الله یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت أقدامِکُم) این‏گونه تفسیر شده که هر کس آیین خدا را یاری کند، خداوند متعال نیز او را یاری می‏کند، که بیان‏گر این اصل است؛ چرا که برای یاری آیین خداوند قادر باید ولایت را یاری کرد.
 رییس مؤسسه روایت سیره شهدا یاری ولایت را از طریق زبان، مال و جان شایسته دانست و اظهار داشت: ما بچه بسیجی‏ها حداقل باید بتوانیم از ولایت، دفاع زبانی بکنیم؛ در خانه، میهمانی و دوستی‏‏ها از حرف‏های بی‏ربطی که به ولایت نسبت داده می‏شود، مؤدبانه دفاع کنیم؛ این کوچک‏ترین کاری است که باید برای یاری ولایت انجام دهیم.
 وی خاطر نشان کرد: چند نفر از طلبه‏های پاکستانی و غیر ایرانی را می‏شناسم که در پی سفارشات مکرر رهبر معظم انقلاب درباره فضای مجازی، به صورت خودجوش اقدام به جمع آوری سخنرانی‏های مذهبی و انتشار آن‏ها در شبکه‏های ماهواره‏ای و فضای مجازی کرده اند که بسیار تاثیر مثبتی در کشورهای دیگر داشته است؛ این چند طلبه غیر ایرانی ماهانه بهای هنگفتی را برای این کارشان پرداخت می‏کنند که گویای یاری ولایت با مال است.
 بالاترین ارزش، ولایت است
حجت الاسلام ماندگاری شهدای جنگ تحمیلی را پیرو مکتب حضرت فاطمه(س) دانست و تصریح کرد: حضرت صدیقه طاهره(س) در یک روز سه عملیات مهم در یاری از ولایت انجام داد و با جان و مال و آبروی خود از ولایت دفاع کرد؛ بسیاری از شهدای جنگ تحمیلی نیز با بدن‏های مجروح در عملیات‏ها شرکت می‏کردند؛ هیچ ارزشی بالاتر از ارزش ولایت نیست.
منبع: رسا 
گفت‌وگو درباره مطلبی که خواندید

آدرس ایمیل شما منتشر نمی‌شود.